Aloittelijan Märklin-projekti

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Vastaa Viestiin
TJH

Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja TJH » 02.01.2010 16:42

Tervehdys kaikille!

Tällä foorumilla on ilmeisesti osaavaa Märklin-väkeä, joten rohkaistuin kyselemään myös täältä, koska tällä foorumilla ovat muutkin aloittelijat saaneet hyviä neuvoja.

Olen aloittamassa Märklin-radan tekemistä - ja ihan perusteellisen noviisina, joka tässä tapauksessa tarkoittaa täysin tietämätöntä. Nettiä olen kahlannut ja yrittänyt kerätä tietoa. Ja kiitokset markku55:lle, joka on ansiokkaasti jo sähköpostitse antanut kullanarvoisia ohjeita.

Mutta olisi todella antoisaa kuulla Märklin-osaajien kommentteja ja neuvoja. Rata on suunniteltu siten, että siinä voisivat lapsenlapet turvallisesti ajaa kahta junaa yhtä aikaa. Mutta tietenkin vanhin lapsenlapsista ja pappa välillä ajavat kahdestaan ja hoitavat vähän vaativampiakin ajotehtäviä.

Kalustoksi olen hankkimassa kaksi digitaalista aloitussettiä, joista siis saan kaksi MS-ohjainta. Lisäksi ensi vaiheessa hankitaan 3-4 muuta veturia ja vaunukalustoa, jota jo onkin hankittu.

Pöydän pintalevyksi tulee 10 mm:n vaneri, jonka päälle 30 mm:n styrofoam. Runko kootaan laudasta ja kakkoskakkosesta. Rata on tarkoitus rakentaa kokonaan C-paloista. Rakennukset tulevat Fallerin, Heljan tms. rakennussarjoista. Vaihteet ovat aluksi käsikäyttöiset, mutta joskus myöhemmin tarkoitus sähköistää. Kalusto ja maisema sijoittuvat saksalaiseen kanavanvarsikylään 1960-luvulle. Ikkunoiden ja pöydän mittojen johdosta en saa rataan juurikaan korkeuseroja, mutta siihen on tyydyttävä.

Selittäkääpä nyt aluksi kahden MS-ohjaimen mahdollisuudet. Eli rataan kytketään yksi muuntaja virtakiskoon ja ohjaimet kytketään toisiinsa välikaapelilla?? Kuinka monta veturia pystyy yhtä aikaa ottamaan hallintaan? Mitä muuta sähköistykseen liittyvää härpäkettä tuo rata mahdollisesti tarvitsee aluksi?

Ajattelin tuohon 30 mm:n styrofoamiin sijoittaa jo valmiiksi putket myöhempiä sähkövetoja varten. Kannattaako kiinnittää kiskot suoraan styrofoamiin vai pitäisikö kiskoille vielä laittaa jokin alusta?

Optiona on radan vetäminen irroitettavaa siltaa pitkin kohti asemaa. Hyviä toteuttamisideoita?

Kiitos jo etukäteen hyvistä neuvoista, ohjeista ja vinkeistä.
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 04:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty kadonneen kuvalinkin johdosta.

osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja osk » 04.01.2010 13:27

TJH kirjoitti: Selittäkääpä nyt aluksi kahden MS-ohjaimen mahdollisuudet. Eli rataan kytketään yksi muuntaja virtakiskoon ja ohjaimet kytketään toisiinsa välikaapelilla?? Kuinka monta veturia pystyy yhtä aikaa ottamaan hallintaan? Mitä muuta sähköistykseen liittyvää härpäkettä tuo rata mahdollisesti tarvitsee aluksi?
Kahdella MS:llä pystyy ohjaamaan kahta veturia (yhtä kullakin MS:llä). Kytkentä on helppoa: Tarvitset tuon rumannäköisen sähkönsyöttöraiteen 24088, johon tulee muutaja kiinni ja ensimmäinen MS suoraan. Toinen MS kiinnitetään syöttöraiteeseen välijohdon 610479 avulla. Ja jos et halua tuota rumaa syöttöraidetta kokoonpanoosi, niin sen voi korvata osalla 60115 "Connector Box"; tätä käytettäessä sähkön syöttöpisteiden jakaminen pitkin rataa onnistuu helpommin. Märklin suosittelee syöttöpisteiden väliseksi etäisyydeksi radalla noin 2m.

Vaikka voitkin hallita MS:n avulla vain yhtä veturia kerrallaan, niin digitaalisysteemeissä voi useammankin veturin jättää liikeeseen ja siirtyä hallitsemaan jotain muuta veturia. Vaarana tällaisessä ohjaamisessa on, että helposti käy niin kuin Helsingin rautatieasemalla tänä aamuna :-(

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 04.01.2010 14:12

Nii ja sen ruman syöttöraiteen voi purkaa, se boxi lähtee irti siitä ja siitä tulee tavalliset raideliittimet virransyöttöön, nii ei tarvii ostaa irtolaatikoita.

TJH

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja TJH » 04.01.2010 18:38

osk kirjoitti: Kahdella MS:llä pystyy ohjaamaan kahta veturia (yhtä kullakin MS:llä). Kytkentä on helppoa: Tarvitset tuon rumannäköisen sähkönsyöttöraiteen 24088, johon tulee muutaja kiinni ja ensimmäinen MS suoraan. Toinen MS kiinnitetään syöttöraiteeseen välijohdon 610479 avulla.
Eli tässä siis se perushomma, jolla tuon kaavion mukaisella radalla voi liikennöidä? Muutako ei aluksi tarvita?
osk kirjoitti:Ja jos et halua tuota rumaa syöttöraidetta kokoonpanoosi, niin sen voi korvata osalla 60115 "Connector Box"; tätä käytettäessä sähkön syöttöpisteiden jakaminen pitkin rataa onnistuu helpommin. Märklin suosittelee syöttöpisteiden väliseksi etäisyydeksi radalla noin 2m.
Ja tätäkö ei aluksi tarvita? Vai tarvitaanko?

Rautalanka ei vielä ihan auennut. :)

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 04.01.2010 19:58

Ainakin vanha MS tarttee sen, joko ruman liitäntäraiteen, siitä IRROTETUN rasian tai irtonaisena ostetun. Uusi CS ei tartte sitä tietääkseni. Uuden mallin MS:ästä en tiiä.

TJH

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja TJH » 21.01.2010 10:01

No niin. Alkukalustoa on testattu kahden starttipaketin kiskoista kootulla radalla ja kaikki pelitti ok. Ratakaaviota ja pöydän muotoa ja mittoja muokkasin vielä uusiksi, mutta nyt loppuu muokkaaminen, kun ihan lähiaikoina päästään aloittamaan pöydän tekeminen. Rataa tulee yhteensä noin 45 metriä, joten ihmetellään sitten virran riittämistä, kun pääsee testaamaan. :)

Neljällä junalla pitäisi pystyä ajamaan yhtä aikaa ja sen lisäksi vaihtoveturi olisi töissä ratapihalla. Ainahan näissä tulee tila vastaan - pitäisi saada isompi ja isompi ja isompi. :D

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja magnuken » 21.02.2010 01:16

Tuo Märklinin C-kisko kun on niin julmetun korkea, niin on siitä ne hyvätkin puolensa! Nimittäin Märklinin C-vaihteiden alle voi asentaa sähkökäytön ja dekooderin. Hienointa tuossa hommassa on se, että sekä vaihdemoottori että sen digitaalinen dekooderi ottavat sähkönsä itse radasta!

Eli säästyy paljolta johdotukselta ja muita kommervenkeiltä. Märklinin tuollainen paketti, siis vaihdesolenoidi+dekooderi on koodiltaan 74444.

Black_Sheep

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja Black_Sheep » 08.04.2010 16:35

osk kirjoitti:
TJH kirjoitti: Vaikka voitkin hallita MS:n avulla vain yhtä veturia kerrallaan, niin digitaalisysteemeissä voi useammankin veturin jättää liikeeseen ja siirtyä hallitsemaan jotain muuta veturia. Vaarana tällaisessä ohjaamisessa on, että helposti käy niin kuin Helsingin rautatieasemalla tänä aamuna :-(

Käsitinköhän nyt oikein, elikkäs: jos on kaksi tai kolme veturia ja yksi ohjain, niin voit ohjata valitsemaasi veturia, ja muut voivat olla samaan aikaan liikenteessä radalla ilman ohjausta? Eli periaatteessa yhdellä MS ohjaimella voi hallita vaikka kolmea veturia.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelijan Märklin-projekti

Viesti Kirjoittaja magnuken » 08.04.2010 17:48

Black_Sheep kirjoitti:
osk kirjoitti:
TJH kirjoitti: Vaikka voitkin hallita MS:n avulla vain yhtä veturia kerrallaan, niin digitaalisysteemeissä voi useammankin veturin jättää liikeeseen ja siirtyä hallitsemaan jotain muuta veturia. Vaarana tällaisessä ohjaamisessa on, että helposti käy niin kuin Helsingin rautatieasemalla tänä aamuna :-(

Käsitinköhän nyt oikein, elikkäs: jos on kaksi tai kolme veturia ja yksi ohjain, niin voit ohjata valitsemaasi veturia, ja muut voivat olla samaan aikaan liikenteessä radalla ilman ohjausta? Eli periaatteessa yhdellä MS ohjaimella voi hallita vaikka kolmea veturia.
Täsmälleen näin, eli oikein olet käsittänyt.

Vastaa Viestiin