N-skaalan pienoisrautatiet.

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

No keskustelun alottajaisiksi esittäisin kysymyksen että onko kukaan yrittänyt rakentaa Suomalaiseen esikuvaan perustuvaa pienoisrautatietä N-skaalassa?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Itse en ole koskaan Suomalaista ännää rakentanut mutta kuvia kyllä olen nähnyt esim.
http://www.scanrailsoc.org.uk/news.html
Raymond Butlerin N Suomirata.

Onhan ollut Arnoldilla N-mittakaavan Suomivaunuja mm. oliko Sob ja joku umpivaunu (kandee kysyä Tampereen ristikseltä). Sr2 saa maalaamalla...railship vaunuja on Arnoldilla...ei mahdottomuus tehdä Suomi rataa :)
Kimmo

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Kolhossa asuu ainakin yksi Suomi harrastaja, Mutta tyypilliseen Suomalaiseen tapaan hän suotta pitää mallejaan piilossa. :( Muistelisin, että ainakin Porkkana on ollut työn alla.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tuo "piiloasa olo" just pitäis jotenkin saaada karsittua harrastajista. Paljon on harrastajia Suomessa, jotka ei näy "kirjoissa eikä kansissa", olkoon sitten mittakaava mikä vaan. Olis kiva vaihtaa mielipiteitä uusien immeisten kanssa, siitä saa aina hyviä ideoita ja uusia tuulia omaan rataan 8)

Porkkana työnalla, hmm...se harrastaja kyllä pitäis saaha jotenkin sieltä eslle :)
Tuon porkkana projektin esille tuominen varmasti innostais muitakin harrastajia....en nyt tässä ajatellut pelkästään itseäni :wink:

Jenkeissä on harrastajilla hauska tapa. Kerran vuodessa pitävät itärannikolla avoimien ovien päivät eli yhtenä viikonloppuna voi vierailla muutamien harrastajien luona (kotona) vilkuilemassa rataa ja seuraavana viikonloppuna taas toiset jne, jne. Joskus olen onnellisesti osunut niille viikonlopuille :)
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Olen hiljakkoin saanut ensimmäisen N-skaalan Minitrix-starttisetin, jossa kaksi veturia ja Mobile Station.
Toimii hienosti, ja täytyy sanoa, että yksityiskohdat on ainakin minun näkökykyni kannalta ihan hienot ja yksityiskohtaiset.
Ainoa asia mikä näissä starttiseteissä hieman harmittaa, on noitten kaarresäteitten pienuus, eli voisi kuvitella, että N-skaalassa olisi ollut tilaa hieman isommille säteille, mutta näinhän tämä menee kaikissa kokoluokissa. :wink:

Markku
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tässä huvin vuoks ja kokeeks väsäilen N-mittakaavan vaunua Venäläisestä korkeelaitasesta avovaunusta. Onhan aika kellosepän hommaa :)
Syövytyksiin oon tyytyväinen mut kun siihen pitäis vielä runko sun muuta väsätä.
Liitteet
venakko.jpg
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja Psi »

jhr kirjoitti:Tässä huvin vuoks ja kokeeks väsäilen N-mittakaavan vaunua Venäläisestä korkeelaitasesta avovaunusta. --
Missä mittakaavassa vaunusi on? (vrt: NCF-keskustelu)

pekka
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tuo syövytetty on 1/160 eli N mittakaava.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja jhr »

Lauantain kunniaks väsäsin N-mittakaavan vaunun.
Detaljeja puuttuu ja maalaus ja pitää hieman kohdistaa telejä, mutta kulkee se sittenkin :)
Liitteet
condola2.jpg
condola2.jpg (50.24 KiB) Katsottu 19710 kertaa
condola1.jpg
condola1.jpg (47.53 KiB) Katsottu 19711 kertaa
condola.jpg
condola.jpg (41.86 KiB) Katsottu 19711 kertaa
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Oletteko huomanneet että N-skaalaan on Fleischmannilla sirompia Profi kytkimiä saatavilla?

Kuva
Kuva

Myöskin Kadeella on ehkä sopivia kytkimiä jotka on tarkoitettu H0e mittakaavan kalustolle.

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Hermanni, 14.04.2009 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylläpito
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re:

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tervala kirjoitti:No keskustelun alottajaisiksi esittäisin kysymyksen että onko kukaan yrittänyt rakentaa Suomalaiseen esikuvaan perustuvaa pienoisrautatietä N-skaalassa?
Ekspossa oli esillä mun Keran asemanseutua kuvaava N moduli Algol/Aga.
Seuraava moduli on Kauniaisten asema.
4Axl

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja 4Axl »

En tiedä tuliko tämä nyt sitten väärään osioon,mutta olisin kysynyt teiltä jotka olette N-skaalaa rakennellut ja tiedätte niistä paljon.Eli olen itse kiinnostunut tästä N-skaalasta ja olisi tarkoitus jonkinsortin rataa ruveta rakentamaan,joten kysyisinkin sitten,että onko tämä TRIX-MÄRKLIN N-skaalaan rata/veturit yhteensopivia muiden N-skaalaan valmistajien kanssa?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja magnuken »

4Axl kirjoitti:En tiedä tuliko tämä nyt sitten väärään osioon,mutta olisin kysynyt teiltä jotka olette N-skaalaa rakennellut ja tiedätte niistä paljon.Eli olen itse kiinnostunut tästä N-skaalasta ja olisi tarkoitus jonkinsortin rataa ruveta rakentamaan,joten kysyisinkin sitten,että onko tämä TRIX-MÄRKLIN N-skaalaan rata/veturit yhteensopivia muiden N-skaalaan valmistajien kanssa?
Liki kaikki N-skaalan kalusto (veturit ja vaunut) ovat toistensa kanssa yhteensopivia, niin sähköisesti kuin kytkimiltäänkin. Toki poikkeuksiakin löytyy, etenkin jenkkivalmistajilla. Mutta, esim. Minitrixin veturit ovat täysin yhteensopivia mm. Fleischmannin ja Rocon vetureiden kanssa.

Raiteet eivät sitten enää olekaan kovin laajasti yhteensopivia keskenään, niissä kun on eroja profiilissa ja kiskoliitoksissa. Mutta löytyy sovittimia, jolla voi liittää toisiinsa eri valmistajien palaraiteita. Jotkut raiteet ovat myös suoraan yhteensopivia keskenään, kuten Minitrixin ja Rocon.

Lisätietoa N:stä löydät täältä N Club Finlandin sivustolta:
http://www.n-club-finland.org/default.asp

Jos N-skaala enempi kiinnostaa, niin kannattaa liittyä vaikkapa em. yhdistyksen jäseneksi.
Juusto

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja Juusto »

Hieno tuo Vokki. Harmi vaan että mulle väärässä mittakaavassa kun kotimoduulit on H0 fremoa.
4Axl

Re: N-skaalan pienoisrautatiet.

Viesti Kirjoittaja 4Axl »

Kiitoksia magnuken,asia valaistui kovin selvästi kertomastasi.Kiitos,ja kyllä N-skaala kiinnostaapi....Muutamia ideoita on,mainittaakoot muutama.Ilmalan varikko sekä pasilan nurkat näin veturinkuljettajan silmin olisi mielenkiintoinen "teema" rakentaa.
Vastaa Viestiin