Minun oma rata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Dr16 2810

Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Dr16 2810 »

Tässä olisi muutamia kuvia radastani, jonka löysin eräästä antiikkiliikkeestä ja hinta oli muistaakseni 750€. Radassa oli jonkun verran sähkövikoja ja kun sain korjattua ne niin rata on toiminut siitä asti todella hyvin. Talot ja kaluston olen ostanut jo aijemmin kuin radan. Vielä on radassa paljon laittamista, esim. tehtaan pihasta pitää poistaa nurmikko ja laittaa asfaltti tilalle ja kaiken muun näkösii fiksauksia. :D
Liitteet
kuva 1468.jpg
kuva 1478.jpg
kuva 1479.jpg
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

750€?! :shock: No nyt oli kallis...
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja bobi »

Ei välttämättä. Sehän riippuu siitä mitä rahalla sai.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

No niin no.. Levylle kasatun sähkövikaisen peltipenkkaradan mallia kompakti. Kalusto ja talothan on ostettu erikseen. :?: Oma mielipide on että kovin tuli tyyriiksi.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

En tiedä mitä "pakettiin" kuului, mutta jos Samuelssonin arvio on oikea, niin kyllä kai tuo rata hieman tyyriinpuoleinen oli.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että jos omat kyvyt ei kaikkeen riitä, niin valmiista radasta on helpompi ponnistaa harrastusta eteenpäin. Hinta on siis melkoisen riippuvainen tarpeen ja tarjonnan kohtaamisesta. :wink:
En myöskään haluaisi aiheuttaa pettymyksen tunteita nuoren miehen mieleen, mieluummin rakentavassa hengessä tukisin tuosta eteenpäin - eikös!
Dr16 2810

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Dr16 2810 »

markku55 kirjoitti:En tiedä mitä "pakettiin" kuului, mutta jos Samuelssonin arvio on oikea, niin kyllä kai tuo rata hieman tyyriinpuoleinen oli.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että jos omat kyvyt ei kaikkeen riitä, niin valmiista radasta on helpompi ponnistaa harrastusta eteenpäin. Hinta on siis melkoisen riippuvainen tarpeen ja tarjonnan kohtaamisesta. :wink:
En myöskään haluaisi aiheuttaa pettymyksen tunteita nuoren miehen mieleen, mieluummin rakentavassa hengessä tukisin tuosta eteenpäin - eikös!

Pakettiin kuului tarkkaan ottaen rata/radan alusta , muuntaja, viisi tavaravaunua ja höyryveturi. Oli rata hieman tyyris, mutta onhan se ns. "valmiillepohjalle" helpompi alkaa rakentamaan. :wink: mitäs tuumaatte kannattaisiko rata joskus tulevaisuudessa muuttaa k-kiskoitukseen ja digitaaliseen ohjaukseen? Se mitä olen netistä digitaalisen hintoja katsonut niin minun mielestä ne ei ole hirveän kalliita (voin toki olla väärässä, kun hirveän kauaa en ole pienoisrautateitä harrastanut.)
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Olet Markku ihan oikeassa. Ei toki ole tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä kenellekään. Jotenkin vaan pistää ihmetyttään että jollakulla on tosissaan pokkaa kusta silmään tällaisissa asioissa!
Toki kaikki on ok, mikäli sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä tekemiinsä kauppoihin. Joskus vaan näissä vähänkin erikoisemmissa(lue kalliimmissa) harrastuksissa keltanokkia on helppo vedättää ihan mitenpäin tahansa, riippuen siitä miten kova supliikkimies myyjä on. En nyt suoraan tarkoita tätä kyseistä rataa, vaan yleistä nyky-yhteiskunnan tapaa toimia dollarinkuvat silmissä, oli sitten mikä tahansa arkipäivän askare. Kaikesta yritetään kynsin hampain nyhtää voittoa, vaikka sitten huijaamalla. :evil: Yleinen moraalittomuus pistää välillä v***ttaan.

Anteeksi avautuminen ja offtopic.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja bobi »

Minä en lähtisi kiskoja vaihtamaan vaan miettisin miten peltikiskot "maisemoidaan". Sitä kun voi tehdä vaikka pätkä kerralla sitä mukaa kun rahat ja aika antaa myöten. Netissä löytyy kuvia peltikiskoradoista joista ei melkein huomaa niiden olevan peltikiskoa.

Digitointia kannattaa harkita. Nettihuutokaupoista saa esimerkiksi Mobil Stationia todella edullisesti. Veturit täytyy tietysti muuttaa. Toinen vaihtoehto on ostaa aloituspakkaus ja jättää kiskoympyrä varastoon.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Märkliniltä löytyy myös soviteraiteet joiden avulla kaikkia raidetyyppejä voidaan käyttää samalla radalla.
Olen myös nähnyt M-raiteilla tehtyjä ratoja joista ei todellakaan huomaa mitä raidetyyppiä siinä on käytetty.
Dr16 2810

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja Dr16 2810 »

Kiitoksia vinkistä :D
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Peltiraiteen (=M-raide) yksi hyvä puoli on sen simppeliys ja helppo piireihin jako, samoin kuin myös lattiaradoissa sen muotojäykkyys, tosin C-raide on vieläkin parempi ja täsmällisempi.
Itselläni on 50-luvun lopusta jäljellä M-raiteita, enkä varmaan niistä nostalgiasyistä koskaan luovu.
M-raiteen ehkä suurin ongelma on tuon peltirungon kaikupohja, eli kuminan hiljentäminen edellyttää jonkin äänenvaimennusmateriaalin profiilin alle.
Vaihtoehtoja on monia, ominaispainoltaan suuri umpisolumuovi lienee parhaimpia, koska kiskoja ei tarvitse naulata alustaan kuten vaikkapa K-raiteet.
Kaiken kaikkiaan M-raiteet oli aikoinaan melkoisen hieno etu moniin muovi- tai jopa pahvipohjaisiin raiteisiin verattuna. Itse valitsin Märklinin mm juuri huonojen Fleischmann kokemuksieni jälkeen, ensimmäinen ratani oli patterikäyttöinen Fleischmannin rata jossa kiskot oli pellistä pokattuja ja pölkytys paksua pahvia, edes pienen ympyrän läpi ei veturi tahtonut kulkea, koska jännitehäviöt oli liian suuria.
jartsa

Re: Minun oma rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

No mulla on aivan päinvastaiset kokemukset Märklineistä,joten olen fleisun kannalla yhä edelleen.Molemmissa on plussat ja miinukset,kuitenkin valintani plussat puolsi Fleischmannia.Tämä onkin oma valintani.Mitä tuohon em.radan hintaan kommenttia laittasin:Hivenen kova oli hinta,mutta mikäli oli tyytyväinen ostokseen,oli varmasti sen arvoinenkin ostajan mielestä.Myyjä sai varmasti ylihintaan myytyä tuon,ehkäpä seuraavaa tuotettaan saa myytyä lainkaan,ylihinnoittelun vuoksi.
Vastaa Viestiin