Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Ok, nyt tulee liuta tyhmiä kysymyksiä, mutta onneksi tässä harrastuksessa ei ole tyhmiä kysymyksiä ;)

Ruutujaon tajuan kybällä, se menee jakeluun....mutta mikä tekee FREMO:sta sen, että sitä ei voi käyttää ympyräradassa?
Onko syynä se, että joku voi tehdä vaikka 30cm modulin ja toiset tekee 126cm pitkiä moduleja?...vai onko ongelma FREMO päädyt?
Entäs jos olisi standardi mitta moduleille, olkoon vaikka 100cm, mutta vain FREMO:sta apinoidut päädyt joka modulissa?
Tässä tapauksessa on lähinnä tarkoitus käyttää vain FREMO päätyjä moduleissa yhtäläisen kiinnityssysteemin takia.
Eli mikäli olisi tarkoitus tehdä ympyrärata piiloratapihalla niin jokin FREMO päädyissä estää sen, vai mikä siinä on esteenä? :roll:

Olikos ne kulmapalojen kaarteiden kiskojen yhteenosumis vaikeudet Tapiolan uudesssa vai vanhassa radassa? Muistan joskus olleen ongelmia kun kiskojen päät eivät kohdanneet toivotulla tavalla.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

jhr kirjoitti:Ok, nyt tulee liuta tyhmiä kysymyksiä, mutta onneksi tässä harrastuksessa ei ole tyhmiä kysymyksiä ;)

Ruutujaon tajuan kybällä, se menee jakeluun....mutta mikä tekee FREMO:sta sen, että sitä ei voi käyttää ympyräradassa?
Onko syynä se, että joku voi tehdä vaikka 30cm modulin ja toiset tekee 126cm pitkiä moduleja?
Vain se!

Jos edellytetään että moduulit on vakiomittaisia niin silloin rata ei oikein edusta FREMOn ajatuksia.

Toisaalta on tietty kivaa, että moduulit käy FREMO-rataankin, mutta jos on nimenomaan tarkoitus tehdä ympyrärata niin miksei sitten oteta profiilia vaikka Liikenneviraston (päivitetty 17.12.2017) rataprofiileista:

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pd ... o3_web.pdf (RATO, osa 3 - Radan rakenne)

Olikos ne kulmapalojen kaarteiden kiskojen yhteenosumis vaikeudet Tapiolan uudesssa vai vanhassa radassa? Muistan joskus olleen ongelmia kun kiskojen päät eivät kohdanneet toivotulla tavalla.
Meillä oli kahdenlaisia ongelmia:

Vanhan yksiraiteisen radan kanssa oli liian jyrkkiä kaarresäteitä, mm. Wikbergin sarjasta tehdyllä Ristolla ei voinut ajaa edes vanhemmista 90x90 cm moduulista kunnolla kun niissä oli alle 600 mm säteiset kaarteet (Rocon Code 100 palakiskoa, eli ennen RocoLine-kiskoja). En muista noita vanhoja säteitä, mutta 60x60 kulmissa oli alle 500 ja 90cx90 oli yli 500 mutta alle 600 mm).

Uuden Kauniaisten radan kanssa oli ongelmana kohdistaminen ja kaarteen jatkaminen aivan kulmapalojen sisäisiin lohkosaumoihin asti. Kun moduulit on Kauniaisiisa mössölevyä jonka päällä on vain 3mm (Bilteman) tiivistekorkki, ei fleksiä voi taivuttaa niin että se olisi pysynyt vain pölkyistä naulaamalla. Kokeilimme vielä piirilevypölkkyjä saumassa, mutta projekti meni nysväämiseksi. Kohdistusongelmat johtui ensimmäisissä kulmapaloissa kokoonpanossa käytettyjen sisäkkäisten (sähkö-)putkien sovitustarkkudesta. Saumakohtiin lisättiin myöhemmin vielä messinkitappeja mutta sekään ei tuntunut riittävän.

Nuo ekat kulmat ei olleet suorakulmaisia, vaan ne oli aika mielenkiintoisen mallisia monikulmioita.

http://www.taprk.org/fin/project/kauniainen/corner.html

http://www.taprk.org/fin/project/kauniainen/bugs.html

Meillä on edelleen jonkin verran kohdistusongelmia Kauniaisten kulmapalojen kanssa, sillä ihmiset (yleisö ja jäsenet) haluaa jostain syystä nojata rataan: kun kulmapalan ison lohkon ulkoreunaan nojataan, taipuu lohko ulospäin ja avaa moduulin sisäistä lohkosaumaa. Kun raide on saumassa kaarteessa ei kohdistus pelaa. Pitäisi kai istuttaa radan reunoihin nuppineuloja :twisted: Siksi ollaan nyt siis pantu myös kulmapaloihin kiskoliittimet! Viime joulunäyttelyssä (kaksipäiväinen)

http://www.taprk.org/fin/show/prk_2006/

ei tainnut tulla kuin pari suistumista kulmapaloissa, mutta sekin on pari liikaa!

pekka
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Linkki rataprofiileihin päivitetty.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Jos tuo FREMO radan ehdoton ja alleviivattu periaate on, ettei siitä saa tehdä sulkeutuvaa ympyrää, niin olkoon minun puolestani sitten niin.

Minusta on hieman lapsellista kinata siitä mikä on ratamoduulin nimitys ja saako ympyrän muodostavaa moduulirataa kutsua FREMO radaksi vai ei.

Tärkeintä on se, että moduulit on yhteensopivia, ja jos radan rakentajat haluavat tehdä myös ympyräradan sallivia ratkaisuja, niin mitoituksista on ensin sovittava.

Jos jollekin on niin mahdottoman harmillista se, että jotkut harrastavat väärin FREMOilua, niin kutsuttakoon näitä uusia moduuleita vaikkapa Märklin moduuleiksi

Markku
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

nyt valkeni!
Tuossa FREMO:ssa kiinosti nuo valmiit päädyt. Lähinnä siksi, että saksasta niitä saa, jos oikein muistan 10 tai 12 egua kappale, mutta tuokin on miettimisen arvoinen ajatus tehdä se VR:n profiililla.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

markku55 kirjoitti: Jos jollekin on niin mahdottoman harmillista se, että jotkut harrastavat väärin FREMOilua, niin kutsuttakoon näitä uusia moduuleita vaikkapa Märklin moduuleiksi
Joo -- mulla on näitä päähänpinttymiä :cry:

Tottakai moduulit on edelleen FREMO-moduuleja, sillä ne silti täyttää FREMO-speksit, vaikka taka-ajatus onkin tehdä ympyrärataa.

pekka
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tuli mieleen, että tuskin hunajaa maksaisi jos teettäisi jossakin puusepänverstaassa RHK:n piirustusten mukaan VR:n penkalla olevia modulien päätyjä FREMO kiinnityksellä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

jhr kirjoitti:Tuli mieleen, että tuskin hunajaa maksaisi jos teettäisi jossakin puusepänverstaassa RHK:n piirustusten mukaan VR:n penkalla olevia modulien päätyjä FREMO kiinnityksellä.
Jos valitsee päädyksi sellaisen, että rata on siinä penkereellä eikä maisema nouse penkan yläpuolelle, voi päädyt ostaa suorakaiteen muotoisina määrämittaan sahattuna ja vaikka pistosahalla jyystää maiseman muodot, jolloin ainakin penkan paikka tulee varmasti suoraksi.

FREMOssa standardin mukainen päätylauta on yläpinnaltaan raiteen kohdalla pölkkyjen alapinnan tasossa, eli päälle tulee vielä pölkyn vahvuus (pari milliä) ja muualla maisemasirotteita vissiin saman verran (speksit ei kerro!). Laudasta ei siis päälle päin näy mitään, joten se kuinka siististi sen on esisahatusta levystä nakertanut ei enää näy. Kiskot kiinnitetään juottamalla pölkyn korkeuden verran esillä oleviin messsinkiruuveihin, teräsruuviin luotettavasti juottaminen voi olla haastavaa.

pekka
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Onko moduuleita aiemmin tehty kolmikisko raiteilla?

Markku
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Kun valmistus alkaa, kootkaahan kuvia jollekin sivustolle =)
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

markku55 kirjoitti:Onko moduuleita aiemmin tehty kolmikisko raiteilla?
Markku
Norjassa ovat tehneet FREMO-moduuleja Märklin-järjestelmään.


pekka
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Näyttävät hyväksyvän Märklinin K-raiteet, mutta niitä käytetään kuitenkin tasavirralla, kolmikiskokalustolle ei siis FREMO tilaisuuksia ole näköjään järjestetty.
Ilmeisesti jotkut kolmikiskoharrastajat haluavat mennä mukaan FREMO porukkaan, mutta silloin heidän täytyy myöntyä ajamaan DC kalustolla, tai järjestää omat tapahtumat joissa ei välttämättä saada kokoon kovin isoa rataa.

Markku
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Siksi tämä ajatus alkoikin itää, kun en muista nähneeni missään (ne harvat tilaisuudet missä yleensäkin olen päässyt käymään) kolmikiskomoduleita...

Nythän on hyvä tilaisuus ottaa osaa Märklin moduliporukkaan ;)
Yhdestä modulistahan se pitkäkin rata alkaa....
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Koska kolmikiskoradoille on usein vaikeampaa saada oikeanlaista kalustoa, ainakaan suomalaista, olen aloittanut uuden keskusteluaiheen Rautatiemuseon keskustelufoorumilla: "Melkein suomalaisvetureita AC".
Näin siksi, että saattaa olla, että jotkut innokkaat harrastajat päätyvät DC kalustoon ja rataan vain siksi, että oikeanlaista kalustoa ei tunnut AC:nä löytyvän.
AC:llä on monia etuja sähköistyksen ja virran saannin osalta, ainoana haittana näen kolmannen kiskon visuaalisen haitan, joka kuitenkin mm K-kiskoilla on melko pieni.
Sorastuksella voidaan sitäkin haittaa pienentää niin, että asiantuntematon ei ihan heti edes huomaa kolmannen kiskon tappeja.

Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Psi kirjoitti:Kun moduulit on Kauniaisiisa mössölevyä...
Tätä polyuretaanin (sitähän se mösölevy kai on?) käyttöä en ole oikein ymmärtänyt. Joskus tein maastoa polyuretaanivaahdosta ja myöhemmin olen tutustunut niin levyyn, kuin vaahtoon rakennuksen eristämisessä, mutta en oikein oivalla, mitä tällä materiaalivalinnalla saavutetaan? Itse inhoan sitä vaahtoa tarttuvuuden ja tahraavuuden takia ja levyäkin pidän hankalana ja kalliina. Kenties en ole jotain etua hoksannut? Itse teen parasta aikaa "vanhanaikaisin" keinoin kanaverkkoa ja lastulevyrunkoa käyttäen.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tsemppiä tälle Märklin-projektille! :D

Vaikka en mukaan lähdekään, suosittelen päätykappaletta, jossa on valmis kädensija (soikio reikä) kantamisen helpottamiseksi ja saa kai siitä piuhatkin nätisti läpi. Harmittaa kuitenkin pudottaa maahan se vaivalla tehty moduuli.
Vastaa Viestiin