Suunnittelua

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

juketsu

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja juketsu »

voikos tuon penkallisen kiskon naamioida hyvin, eli jos pistää sepeliä niin huomaako eroa? :P
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Olli »

juketsu kirjoitti:voikos tuon penkallisen kiskon naamioida hyvin, eli jos pistää sepeliä niin huomaako eroa? :P
Tuota itsekin ajattelin omalle radalleni, penkkakiskoa on niin paljon. :D Kai siitä ihan hienon saisi.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
juketsu

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Ollaan nyt mietitty rungolle rakentajaa. Tuli nyt tässä mieleen, että pystyykö digitaalisella ohjaimella sitten ajamaan analogisiakin junia, tai siis saako sen vaihdettua analogiseksi ohjaimeksi, vai pitääkö analogisia vetureita ajettaessa vaihtaa erillinen analoginen ohjain?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska »

juketsu kirjoitti:Ollaan nyt mietitty rungolle rakentajaa. Tuli nyt tässä mieleen, että pystyykö digitaalisella ohjaimella sitten ajamaan analogisiakin junia, tai siis saako sen vaihdettua analogiseksi ohjaimeksi, vai pitääkö analogisia vetureita ajettaessa vaihtaa erillinen analoginen ohjain?
Muistaakseni Pikon digitaalinen ohjain mahdollistaa yden analogisen veturin ajon samaan aikaan. Lähtisin kuitenkin siitä, että ostaa dekooderit joka veturiin, jolloin niistä tulee digitaalisia.
juketsu

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Itseasiassa taidan uusia koko veturikaluston, jos rahaa riittää. Kolme veturia omistan, joista yksi toimii melkein kokonaan 8)
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Saahan noita huollettuakin kuntoon, tosin helpommalla pääsee kun ostaa uusia. Itsekin sorruin heräteostoksiin täällä Aachenissa, Saksassa. Ajattelin pistäytyä paikallisessa alan kaupassa ostamassa jotain maisemointitarvikkeita, tulihan niitäkin ostettua. Samalla pari rakennusta, yksi iso erikoistavaravaunu ja Märklinin höyryveturi "kaikilla mausteilla"... Oli muuten valtava kauppa pienoisrautatiekaupaksi. En heti tajunnut kuinka iso se on, aina vain löytyi uusia tiloja kun kulki eteenpäin. Kehuivat sen olevan Saksan suurin liike, no iso se ainakin oli. Hinnat tuskin juuri Suomen tasoa kummoisemmat (Märklin veruri 37921 savuilla 379,-) mutta valikoimat valtavat. Vetureita, vaunuja, kaikkea uskomattomat määrät mistä valita. Ensimmäinen tunti meni vain ihmetellessä kaikkea. reilu 500,- sinne sitten meni vaikka ajattelin ensin ostaa parilla kympillä :)
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ealab »

Huoltoa vaan! Sitä kaipaavat säännöllisesti. Myös uudet. Paitsi jos haluaa ajaa loppuun huoltamatta/ lyhytikäisesti. Mielestäni huolto on yksi tämän harrastuksen suola.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Etenkin kun veturit maksaa satoja Euroja kappaleelta, kannattaa niitä vähän huoltaakin...
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
jartsa

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jartsa »

juketsu kirjoitti:Ollaan nyt mietitty rungolle rakentajaa. Tuli nyt tässä mieleen, että pystyykö digitaalisella ohjaimella sitten ajamaan analogisiakin junia, tai siis saako sen vaihdettua analogiseksi ohjaimeksi, vai pitääkö analogisia vetureita ajettaessa vaihtaa erillinen analoginen ohjain?
Fleischmann FMZ 6800 keskusyksiköllä tai 6802 TWIN:llä onnistuu ajella myös DC-vetureilla. 6806"Koppler" tarvitaan perinteisen ajomuuntajan kanssa,DC-vetureille.6806 yksiköitä voi olla yhtämonta kuin digitaalisia raideosuuksia 6805 boostereineen ja DC-ajomuuntajia.Elikkä FMZ 6800 keskusyksikkö ja 6805 booster ja 2kpl 6810 virtalähdettä edellisille,6800 yksikössä on jo valmiina 6806,joten 1x6806 tarvitaan vielä lisäksi,sekä 2x DC-ajomuuntajaa,omille virtapiireille.Näillä voi ajaa 2:lla DC-veturilla erillisiksi jaettujen FMZ ja DC virtapiirien 1 ja 2 avulla.FMZ vetureita voi liikkua samaanaikaan virtapiireillä 8-12kpl,8 käsiohjaimilla,loput keskusyksikön avulla linjavetureiksi ohjelmoituina.
Tex

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tex »

jartsa kirjoitti: Fleischmann FMZ 6800 keskusyksiköllä tai 6802 TWIN:llä onnistuu ajella myös DC-vetureilla. 6806"Koppler" tarvitaan perinteisen ajomuuntajan kanssa,DC-vetureille.6806 yksiköitä voi olla yhtämonta kuin digitaalisia raideosuuksia 6805 boostereineen ja DC-ajomuuntajia.Elikkä FMZ 6800 keskusyksikkö ja 6805 booster ja 2kpl 6810 virtalähdettä edellisille,6800 yksikössä on jo valmiina 6806,joten 1x6806 tarvitaan vielä lisäksi,sekä 2x DC-ajomuuntajaa,omille virtapiireille.Näillä voi ajaa 2:lla DC-veturilla erillisiksi jaettujen FMZ ja DC virtapiirien 1 ja 2 avulla.FMZ vetureita voi liikkua samaanaikaan virtapiireillä 8-12kpl,8 käsiohjaimilla,loput keskusyksikön avulla linjavetureiksi ohjelmoituina.
Mulla on ennestään Fleischmann perussetti 6194 (A+B), jossa on analoginen juna ja ohjain.
http://www.fleischmann.de/?viewproduct= ... =&onlynew= Sihen lisäsin Fleischmannin FLM 6191 PROFI-KISKOLAAJENNUSSETTI VAIHTEILLA ja FLM 6192 PROFI-KISKOLAAJENNUSPAKETTI D:n.

Seuraava vaihe olisi ajaa kahta junaa. Mitkä ovat järkevimmät vaihtoehdot?
1. Analoginen: Tarvinnee 2 analogista "ohjainta". Eri osissa eri ohjain.
2. Digitalinen. Ymmärsin niin että digitaalinen systeemi toimii niin jännite on koko ajan päällä ja digitaalinen signaali kertoo kuka liikkuu ja minne ja kuinka kovaa.
Tässä vaihtoehdossa voisin harkita digitaalista aloitussettiä 66368: http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=1521 Siihen sitten kaveriksi toinen digiveturi.

Tuon analogisen veturin ja ohjaimen voisin sitten vaihtaa päittäin, ja antaa jälkimmäisen setin kera seuraavalle juniorille. Tiedä vaikka uusi harrastaja kasvaisi...

Onko tässä muunlaisia järkeviä lähestymistapoja?
jartsa

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tex kirjoitti:
jartsa kirjoitti: Fleischmann FMZ 6800 keskusyksiköllä tai 6802 TWIN:llä onnistuu ajella myös DC-vetureilla. 6806"Koppler" tarvitaan perinteisen ajomuuntajan kanssa,DC-vetureille.6806 yksiköitä voi olla yhtämonta kuin digitaalisia raideosuuksia 6805 boostereineen ja DC-ajomuuntajia.Elikkä FMZ 6800 keskusyksikkö ja 6805 booster ja 2kpl 6810 virtalähdettä edellisille,6800 yksikössä on jo valmiina 6806,joten 1x6806 tarvitaan vielä lisäksi,sekä 2x DC-ajomuuntajaa,omille virtapiireille.Näillä voi ajaa 2:lla DC-veturilla erillisiksi jaettujen FMZ ja DC virtapiirien 1 ja 2 avulla.FMZ vetureita voi liikkua samaanaikaan virtapiireillä 8-12kpl,8 käsiohjaimilla,loput keskusyksikön avulla linjavetureiksi ohjelmoituina.
Mulla on ennestään Fleischmann perussetti 6194 (A+B), jossa on analoginen juna ja ohjain.
http://www.fleischmann.de/?viewproduct= ... =&onlynew= Sihen lisäsin Fleischmannin FLM 6191 PROFI-KISKOLAAJENNUSSETTI VAIHTEILLA ja FLM 6192 PROFI-KISKOLAAJENNUSPAKETTI D:n.

Seuraava vaihe olisi ajaa kahta junaa. Mitkä ovat järkevimmät vaihtoehdot?
1. Analoginen: Tarvinnee 2 analogista "ohjainta". Eri osissa eri ohjain.
2. Digitalinen. Ymmärsin niin että digitaalinen systeemi toimii niin jännite on koko ajan päällä ja digitaalinen signaali kertoo kuka liikkuu ja minne ja kuinka kovaa.
Tässä vaihtoehdossa voisin harkita digitaalista aloitussettiä 66368: http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=1521 Siihen sitten kaveriksi toinen digiveturi.

Tuon analogisen veturin ja ohjaimen voisin sitten vaihtaa päittäin, ja antaa jälkimmäisen setin kera seuraavalle juniorille. Tiedä vaikka uusi harrastaja kasvaisi...

Onko tässä muunlaisia järkeviä lähestymistapoja?
1.Analoginen toimii perinteisin kytkennöin,2 muuntajaa ja 2 eristettyä virtapiiriä,molemmilla analogiset veturi liikkuu omilla erillisillä muuntajillaan.
2.Digitaalinen taas on oma järjestelmänsä.Tuossa aloitussetissä on 6802 digiohjain,jolla voi säätää ajonopeutta 2:lle digiveturille,2:lla erillisellä säätimillä.Tarvitset kuitenkin 6806 "koppler" 2kpl:tta jos DC-muuntajia on kaksi.Omille DC osuuksilleen omansa,ilman ei voi ajaa DC:itä digiradalla.
Kysy lisätietoa vaikkapa j.jokipii at elisanet.fi Sähköpostitse saat tietoa tarkemmin.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Suosittelen digitaalisen starttipaketin hankkimista, sen jälkeen voit asentaa vaikka nykyiseenkin kalustoon dekooderin.
Ylläpito
Tex

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tex »

jartsa kirjoitti: 1.Analoginen toimii perinteisin kytkennöin,2 muuntajaa ja 2 eristettyä virtapiiriä,molemmilla analogiset veturi liikkuu omilla erillisillä muuntajillaan.
2.Digitaalinen taas on oma järjestelmänsä.Tuossa aloitussetissä on 6802 digiohjain,jolla voi säätää ajonopeutta 2:lle digiveturille,2:lla erillisellä säätimillä.Tarvitset kuitenkin 6806 "koppler" 2kpl:tta jos DC-muuntajia on kaksi.Omille DC osuuksilleen omansa,ilman ei voi ajaa DC:itä digiradalla.
Kysy lisätietoa vaikkapa j.jokipii at elisanet.fi Sähköpostitse saat tietoa tarkemmin.
Taisin selittää huonosti. Samalla radalla ei ole tarkoitus ajaa noita perinteisiä / "analogisia" vetureita, vaan siirtää edellisen systeemin perinteiset DC-vehkeet uuden paketin kiskoille. Ja siirtää digihärvelit vanhoille kiskoille, joilla ohjailee junia vanhempi konkari (6v). Mutta sinänsä mielenkiintoista tietä että se on mahdollista. Jos oikein ymmärrän, Twin-center 6802 on se joka syöttää tehot digisektoreille.?

Tuollahan on myös digialoituspaketteja, joissa on yksi ohjain. Esimerkiksi 5476 http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=5476 tai 2200 http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=2200 joissa on erilainen "ohjain". Voiko 2:lla tuollaisella "perus"digiohjaimella ajaa samassa virtapiirissä olevia DCC-vetureita yhtäaikaa?

Nämä molemmat paketit ovat ihan leikkimistä varten, mutta ensimmäinen saaja on ollut yllättävän kiinostunut paketista joten laajennetaan hommaa...
jartsa

Re: Suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tex kirjoitti:
jartsa kirjoitti: 1.Analoginen toimii perinteisin kytkennöin,2 muuntajaa ja 2 eristettyä virtapiiriä,molemmilla analogiset veturi liikkuu omilla erillisillä muuntajillaan.
2.Digitaalinen taas on oma järjestelmänsä.Tuossa aloitussetissä on 6802 digiohjain,jolla voi säätää ajonopeutta 2:lle digiveturille,2:lla erillisellä säätimillä.Tarvitset kuitenkin 6806 "koppler" 2kpl:tta jos DC-muuntajia on kaksi.Omille DC osuuksilleen omansa,ilman ei voi ajaa DC:itä digiradalla.
Kysy lisätietoa vaikkapa j.jokipii at elisanet.fi Sähköpostitse saat tietoa tarkemmin.
Taisin selittää huonosti. Samalla radalla ei ole tarkoitus ajaa noita perinteisiä / "analogisia" vetureita, vaan siirtää edellisen systeemin perinteiset DC-vehkeet uuden paketin kiskoille. Ja siirtää digihärvelit vanhoille kiskoille, joilla ohjailee junia vanhempi konkari (6v). Mutta sinänsä mielenkiintoista tietä että se on mahdollista. Jos oikein ymmärrän, Twin-center 6802 on se joka syöttää tehot digisektoreille.?

Tuollahan on myös digialoituspaketteja, joissa on yksi ohjain. Esimerkiksi 5476 http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=5476 tai 2200 http://www.fleischmann.de/?pid=17&track ... oduct=2200 joissa on erilainen "ohjain". Voiko 2:lla tuollaisella "perus"digiohjaimella ajaa samassa virtapiirissä olevia DCC-vetureita yhtäaikaa?

Nämä molemmat paketit ovat ihan leikkimistä varten, mutta ensimmäinen saaja on ollut yllättävän kiinostunut paketista joten laajennetaan hommaa...
Tuo ei käy ihan noin kun esitit,6802 ohjaa vain digiä ilman DC-koppleria 6806.Tuon 6806 avulla voit ajaa digiä ja DC-tä samalla radalla yhtaikaa.
Vastaa Viestiin