Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Viesti Kirjoittaja jhr »

Radan systeemi on Märklin ja vaikkakin oli tajuton sisäinen vääntö niistä pölkyissä olevista papanoista nin silti päädyin siihen ja K-kiskoon.
Huone on noin 3,5x3,5m.

Tänään ruuvasin seinään ensimmäiset tukikehikot. Tukikehikoiden väli on 90cm ja koko 60x120cm eli kehikoiden päälle tulevat ratapihan modulit tulee olemaan 90x80. Ratapihaa tulee olemaan kolmen modulin verran eli 270cm. 90cm tuntui luontevalta koska K-kisko fleksi on 90cm niin säästyn kiskojen katkomiselta. Ratapihan jälkeen tuleekin jo ensimmäinen ongelma. Tuuletus ikkuna. Edellisessä radassa poistin sen luukun ja styrox tilalle mutta se ei ollut järkevää, kesäisin ei voinut tuuletta ja talvisin veti. Nyt yritän löytää ratkaisun että voin jättää ikkunan paikalleen ja vieläpä aukeavaksi. Kuvi tämän päiväisestä löytyy täältä http://www.saunalahti.fi/jou999ra/09042006.htm
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tässä meni pääsiäinen haahuillessa mutta nyt olen saanut sentään jotain aikaan.
18.04.2006
Sain nyt ratapihan palat paikalleen ja työpöydän ja työkaluhyllyn radan alle (siinä syy miksi rata 120 korkealla). Seuraavana lienee tähän astisten rakennelmien maalaus niin on sitten tehty yksi vaihe loppuun ja voi alkaa suunnittelemaan kiskotuksia ratapihalle.
http://www.saunalahti.fi/jou999ra
19.04.2006
Tänään sain maalattua moduleita kannattelevat tolpat ja tein yhden uuden välitolpan ja pääsin jo hieman hahmottelemaan ratapihan vaihteita. Nyt tulee ongelma aukeavan ikkunan kanssa mutta joku juju siihen vaan pitää keksiä :)
uusia kuvia
http://www.saunalahti.fi/jou999ra
20.04.2006
Tänään en paljoa saanut aikaan mutta pari uutta välitolppaa ja mittailin ja pohdin kuinka toteuttaa tuo avattavan ikkunan kohta.....ideaoita on mutta toimiiko niistä mikään :D
23.04.2006
Unohdin kirjoitaa 22.04.2006 kohdan mutta se on nyt sisälletty tämäpäiväiseen :)
Tein ruiskumaalausta varten oman kolosen ja sain maalata sutaistua tolpat. Huomenna saan laitettua tavaroita paikoileen ja purettua tätä sumaa niin tulee enempi tilaa kun alkaa todenteolla rakentamaan rataa:)
24.04.2006
Loppui kiskot eli ratapihan suunnittelu jäi sikseen.
26.04.2006
Sain lisää kiskoa ja sain hahmoteltua ratapihna ja tietty koeajot ratapihalla, no siinä loppupäivä menikin :)
27.04.2006
Ratapihan tekoa mm. kiskojen maalausta jne, kuvia lisätty sivuille.
30.04.2006
Tässä parin päivän aikana olen saanut siivilöityä ison läjän hiekkaa, hiekoitettua ison osan ratapihaa ja aloitin kukkulan teon. Samoin aloitin veturitallin edustan teon mistä unohdin laittaa kuvia, pöh. Kuvia lisätty sivuille.
Viimeksi muokannut jhr, 30.04.2006 23:51. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Jes! Päivittelet sivujasi taas. Katsos tykkään katsella pienoisrautatie kuvia ja sivuja :)
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Joo tästä tämä rakentaminen alkoi :)
Tylsintä on nyt nämä puusepän hommat mutta pikkuhiljaa pääsee sitten radan rakentamiseen....Hitaasti mutta varmasti.
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Tuleepas ratapihasta suuri ja hieno :o
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

[off]Eipä täällä näy enää mitään tai ketään :|[/off]
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tässä on hieman ollut jarruja radan teon suhteen....kun oikea käsi levähti ja ollut kirurgin kidutettavana kohta kolme kuukautta.....mutta nyt alkaa taas radan väsäys ja lisään kuviakin kun nyt pääsen vauhtiin :)
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tänä viikonloppuna lisäilen kuvia sivuille mutta ongelmana on nyt se, että taloyhtiö vaihtaa operaattoria Saunalahdesta Soneraan eli tulee täysin uusi nettisivuosoite, mutta laitan sen kyllä tänne het kun ne saa uudet piuhat auki.

Rata etenee hitaasti mutta varmasti. Viivytystä todellakin teki oikean käden hajoaminen ja lähes 4kk sairasloma...aikaa olis ollut rakentaa mutta käsi ei antanut myöten.
Mutta en ole ainoa ongelman kanssa, yhdellä kaverilla oli kuukauden loma ja puhkui intoa ratahuoneen rakentamisesta niin iski tenniskyynärpää...eli ei tämä harrastus aina ole ruusuilla tanssimista!

Olen tässä väsäillyt nyt messinki malleja aikani kuluksi. Esim tulossa on sinisiä matkustajavaunuja ja virkatarve- ja puisia matkustajavaunuja.
Eli ei nyt ihan toimettomana olla oltu :)
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Onkos se uusi osoite jo? Kuolutta..
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Oletko "JHR" piirtänyt mitään kaaviota radasta? Ainakin ratapihalla näytti olevan kapasiteettia! Entäpä moduulisi? Ovatko ne keskenään vaihtokelpoisia vai ajateltu pysyvään järjestykseen?

Ja "juketsu" muistathan, että tässä hommassa on myös "luova tauko" oltava välillä. Mulla oli justiin 20v. luova tauko... :D Hitaasti hyvä tulee.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tässä taloyhtiö keksi vaihtaa nettioperaattoria ja sivutila on hankkimatta. Rata edistyy verkkaista vauhtia, eli ei ole pysähdyksissä. Tosin välillä "terapiamalleina" olen rakennellut muutamia messinkimalleja, jne, jne. ..mm elvyttelen mun Gbln projektia mikä näyttää saavan hyvin tuulta purjeisiin :wink:
...niin unohtamatta jo etsatuja Kbp sarjoja :lol:

Olen tehnyt montakin ratapihakaaviota, mutta kun mun kaaviot tahtoo elää kokoajan :)
Eli aina jossakin kulkiessa näkee jotain mistä saa idean radalle ja rata taas muuttuu jonkin pistoraiteen jne muodossa. Tuossa hyviä ideaoita tuli kun kävin Pasilan konepajalla kiertelemässä....paljon hyviä yksityiskohtaideoita....Pasilasta mieleen jäi myös sepelin lastauspaikka, ja jostakin (ehkä Kouvola?) raakapuun lastauspaikka....ja Hermannin kanssa pusikot kahisten mentiin Mäntässä, josta jäi kameraan talteen hyviä puskaratoja.

Nyt on työn alla asemalaiturit ja vanha vesakoitunut kapearaitesen radan jämät, jotka pilkottavat maastosta.

Nyt kun alotin kesäloman niin voisi latailla kuvia nettiin niin ihmiset näkis missä mennään. Youtubeen laitoin pätkän kun tölkkijuna menee Hankalammen sillan yli...oliko 34 vauna Sr2:n perässä...alunperin oli 40 mutta veturin kytkin ei kestänyt :(
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

jhr kirjoitti:Tässä taloyhtiö keksi vaihtaa nettioperaattoria ja sivutila on hankkimatta.
Nimimerkki eagle560 näytti käyttävän ilmaista sivutilaa tuolla:

http://www.freewebs.com

En sitten tiedä tuleeko siihen kylkiäisinä jotain riesaa... Harva palvelu on täysin ilmaista. Yleensä palvelun tarjoajalla on kumminkin jotain mielessä... Ehkä tilapäisenä sivujen säilöntäpaikkana voisi mennä.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Juu ilmasta ateriaa ei oo :)
Monesti noissa leinee joku ponnahusikkuna vitsaus.

Vilkasin tuota mun saunalahden sivua niin sehä toimii vielä??....se sopimus päätty jo ajat sitten, mutta näyttää wörkkivän...

Mutta tässä nyt alkuvuodesta etsin jonku paikan, minne sais ängettyä kuvia radasta.
juketsu

Viesti Kirjoittaja juketsu »

Itse käytän ZoorHostia kotisivuillani :)
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Kiitti tiedosta.
Tässä eilen kasailin vähä sivuja ja otin kuvia rataprojektista. Tässä on vaan monta rautaa tuelessa ja pitää saaha osa rästitöistä tehtyä, esim mallien maalaus pitää saada lopuun jne, jne. Pari päivää sitten sain hiekotettua aika suuren alueen ja aseteltua rakennuksia paikoilleen. Laiturin maalauksen viimestely vois olla tän päivän prokkis :)
Valmistuu, hitaasti mutta varmasti.
Vastaa Viestiin