H0 Dv12-tekniikkaa
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Alumiinipokat ja tummennetut tuulilasit tulivat 1980-luvulla.ealab kirjoitti: ↑29.10.2017 22:11Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Kiitos! Saavat sitten olla jo mustatut! Koppakin jo suojalakattu Maston 331:llä. Antaa sen muutama päivä kuivua rauhassa, kovettua. Kestää kulmatkin sitten paremmin kulumisia. Sitten klasit, valot.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 233
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Olisi mukavaa nähdä tämäkin valmiina. 

Re: H0 Dv12-tekniikkaa
On sitten valmis! DC-käytölle. On toimivat valot. Vielä äänidekon hankinta ja ämyrin asennus. Sellaiseksi tulee entisestä läppäristä purettu. Sopii pitkittäin konehuoneen "kattoon". Kuunnellaan sitten, minkä sorttinen äänimaailma syntyy? "Emolevynä" Märklin 60946, MTC21-liitäntäinen. Valokuva ei aivan hyvälaatuinen. Hmmh.. antenni ja kaiteet jääneet oikomatta.
Telejä on hieman manipuloitu. Lähinnä ratas/hammasvälyksien tarkistusta, minimointia. Kierretään säätöruuveja vähän ylös, jos näin säätelemällä saadaan välykset ok, niin ok. Muuten aluksi moottorin yläpuolelle pala sähköteippiä. Kierretään laakereita kannattavia kuusiokoloruuveja sen verran, että syntyy juuri havaittava hammasvälys/ hammaskosketukset koko alalta. Siis hampaidenvälinen, ei laakereista johtuvaa.(voitelut!). Samalla saa säädettyä "tassujen" tasaisen kontaktin, tasaisella alustalla. Moottorin alasuoja/piirilevystä irrotetaan kumilevy, josta leikataan 2mm suikaleet, jotka liimataan takaisin moottorin päiden kohdille. Samalla voi piirilevylle juottaa pienet korvakkeet ajosähköä varten. Pyörien mm. putsauksiin, ohjelmointiin. Masiinalla painoa nyt 250g.
Telejä on hieman manipuloitu. Lähinnä ratas/hammasvälyksien tarkistusta, minimointia. Kierretään säätöruuveja vähän ylös, jos näin säätelemällä saadaan välykset ok, niin ok. Muuten aluksi moottorin yläpuolelle pala sähköteippiä. Kierretään laakereita kannattavia kuusiokoloruuveja sen verran, että syntyy juuri havaittava hammasvälys/ hammaskosketukset koko alalta. Siis hampaidenvälinen, ei laakereista johtuvaa.(voitelut!). Samalla saa säädettyä "tassujen" tasaisen kontaktin, tasaisella alustalla. Moottorin alasuoja/piirilevystä irrotetaan kumilevy, josta leikataan 2mm suikaleet, jotka liimataan takaisin moottorin päiden kohdille. Samalla voi piirilevylle juottaa pienet korvakkeet ajosähköä varten. Pyörien mm. putsauksiin, ohjelmointiin. Masiinalla painoa nyt 250g.
- Liitteet
-
- 20180209_102141.jpg (257.43 KiB) Katsottu 1231 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 16.04.2018 12:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 233
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Upea siitä tuli!
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Kuva telistä. Laitoin korvakkeet käyttösähköä varten. On mm. hyvä putsata pyörät, pyörien. Näkyy myös koplinkisysteemiä. Sen "peti" olisi saanut olla suppeampi, olisi helpompi säädellä korkeutta peltiä taivuttamalla. Toimii lähikytkimilläkin. Häiriönvaimennuskondensaattori 3n3/50V. Tuo F-komponentti on sulake, automaattisesti palautuva.
- Liitteet
-
- 20180413_074544.jpg (308.48 KiB) Katsottu 447 kertaa
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Hyvää työtä kerrassaan!