H0 InterCity-vaunut

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Kaivelin muutama vuosi takaperin aloittamani intercity-projektin uudestaan pöydälle.
Alunperin meinasin vain maalata Rocon sveitsiläisvaunut punavalkoiseen väritykseen, mutta vuosien saatossa olen kasvanut ulos tuosta lähestymistavasta. Niin paljon suomalaiset vaunut eroavat mitoiltaan ja muodoiltaan, että jotakin oli keksittävä.

Päädyin ratkaisuun jossa Rocon mallista hyödynnetään vain pohjalevyn päädyt kytkinmekanismeineen ja teleineen, sekä alkuperäisen korin sisustus ja ikkunalasitus. Muu joutaa tehdasmallista romuun.

Uusi kori on piirretty vektorikuvina laser-leikkauskoneelle, ja rakenteet ovat leikattu 1 mm polystyreenimuovista.
Pohjan päätypalojen väliin on laser-leikattu uusi pohjalevy 1,5 mm alumiinista.
Korin rakenne on alkuperäisen kaltainen, suora ja tukeva.
Kori kiinnittyy rakenteensa ansiosta napakasti pohjaan ilman liimaa.

Päätyjen rakenne osoittautui sen verran monimutkaiseksi, että yksi huolella valmistettu päätypala kannattaa muotittaa ja tehdä valuosina loput.

Katto ja pohjakotelointi ovat vielä ratkaisematta. Järkevin vaihtoehto taitaa olla 3D-mallintaa ne, ja tulostuttaa valumasterit niistäkin. Vaunuja on omalle radalleni tulossa vähintään 8kpl, joka puoltaa tätä ajatusta.

Vaunu on useita millejä leveämpi kuin keskieurooppalainen elinluovuttajansa oli, joten tällä tavalla syntyy mukavasti tilaa telille kääntyä vaunun eteisten välissä.

Kuvissa on ensimmäinen proto-versio, joka vaikuttaa varsin hyvältä. Muutama mitta- ja ajatusvirhe vain korjattava.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
jaakkokeranen
Matkustaja
Posts: 5
Joined: 04.08.2016 19:58

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by jaakkokeranen »

Upeaa työtä!

Rocon valmiiden ikkunoiden käyttö säästää kyllä monta murhetta ja työvaihetta...

Kattoa ei varmaan kannata tehdä yhtenäiseksi valumöhköksi. Tasapainopiste siirtyy korkealle ja massiivivalu voi elää omaa elämäänsä aikojen saatossa. Kannttaa varmaan keventää valua?
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Joo, tuo ikkuna-aukkojen lasittaminen on matkustajavaunumallien rakentamisen pahin Akilleen kantapää. Tuossa alppikansan vaunussa ikkunoiden mitoitus on visuaalisesti riittävän oikein, joten niitä on järkevää hyödyntää.

Valukaton suhteen olet oikeassa. Painoa tulee väkisinkin tuolla metodilla. Yritänkin tehdä katosta onton, samoin kuin pohjakoteloinnista. Siltikin lienee syytä kevennysaineen käytölle.
Mietin tuota "vetelyä ajan saatossa", ja juolahtikin mieleeni, että upottaisi inserttinä valuun pienet pitkittäiset alumiiniprofiilit. Saattaisivat hillitä kampeamista.

Pohjan rakenteen yritän näillä näkymin tehdä 4:stä erillisestä valuosasta, jotka pikaliimataan viistosivuiseksi "lootaksi". Sitten lisätään suorakaiteen mallinen pohja tuohon lootaan, ja valmis. Koko paketti sitten kahdella M2 ruuvilla kiinni vaunun pohjalevyyn.

Loppuopastimet tulevat yhteen vaunuun. Näitä varten hankin 1,5 mm valokuidut. Näille täytyy väsätä vaunun sisälle pieni led-projektori.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by mudhoney »

Pelkkä protokin näyttää komealta.
ttm
Ratavartija
Posts: 18
Joined: 30.11.2017 14:32

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by ttm »

Kyllä, upealta näyttää jo tässä vaiheessa. Innolla odotellaan valmistumisen etenemistä. Onko käynyt mielessä pienen rakennussarjan tuottamista? Olisin itse ainakin hyvin kiinnostunut.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

ttm wrote: 29.12.2017 19:01 Onko käynyt mielessä pienen rakennussarjan tuottamista? Olisin itse ainakin hyvin kiinnostunut.
Ei ole käynyt. Väärä lähtökohta koko hommaan perustua jo tuotannosta poistuneeseen tehdasmalliin.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Homma on taas edennyt. Katon valumaster alkaa olla siloittelua vaille valmis. Pohjan kotelointi on nyt valmis, ja toteutettu niin että se on valettavissa yhtenä, onttona osana.
Katon valuhommia pitää vielä pohtia.

Maalailin nopsaan spraylla tuon proto-mallin hyllystä löytyneillä purkeilla. Lopulliset "viralliset" mallit maalaan toki ruiskulla ja kunnon maskeilla.

Kohta pitääkin aloittaa siirtokuvien piirtely..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Osaako joku kertoa minä vuosina näissä vaunuissa oli ne InterCity-tekstit noissa punaraidoissa?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by PeS »

Mallisi näyttää hyvältä. Itse toteutan saman mallin pitkälti syövyttämällä, niin ei tule ongelmia ikkunoiden kanssa — peltirakenteessa ne voi toteuttaa ikkunakalvolla. Sivuseinä ennen päätynurkan viistettä on erityisen hankala. Seinä kääntyy loivasti sisäänpäin noin 3-4 millimetrin matkalta.

http://vaunut.org/kuva/124399?s=1
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Tuota taitosta itsekin pähkäilin, kunnes valokuvia tutkimalla päädyin siihen että voinen sen jättää huomiotta. Ei taitteen teko olisi ollut tällä rakennusmenetelmällä mitenkään päin järkevää, ja lopputulos olisi helposti ollut jo yliampuva. Päätyjen kulmat on toki mallissani esikuvanmukaisesti viistetyt.

Onko sinulla PeS työn alla myös IC-vaunu(ja)? Laita toki jotain projektikertomusta ja kuvia aikanaan.

Oliko muuten W:n plootussa ikkunalasit tarkoitus tehdä kalvosta?
Last edited by Samuelsson on 11.01.2018 21:39, edited 1 time in total.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by PeS »

IC-vaunut ovat olleet jo jonkin aikaa tekeillä — myös N-skaalassa. Nyt ne ovat olleet jumissa vähän aikaa, kuten myös plootut, joihin kyllä keksin pari aivan oleellista parannusta. Jossain vaiheessa kyllä ilmaantuu kuvasarjoja, kun homma on vähän pidemmällä. Plootuihin on tarkotus tehdä ikkunat kalvosta, koska niissäkin seinät ovat peltiä.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Erittäin mielenkiintoista! Onko kenties suunnitteilla myyntisarjaa niistä? :wink:
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by PeS »

Todennäköisesti tehdään myös myyntisarjat.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Rahanmenoa ei voi estää.. :roll:
PeS wrote: 11.01.2018 21:27 plootut, joihin kyllä keksin pari aivan oleellista parannusta.
Voitko valottaa tätä lisää?
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Post by Samuelsson »

Hartsi-hommat on aloitettu. Vaunun valukaton paino-ongelman sain ratkaistua. Nikkaroin yksinkertaisen jigin johon valukatto asettuu napakasti, mutta turvallisesti vahingoittamatta osaa. Näin saadaan osa pysymään aloillaan kun sisäpuoli koneistetaan ontoksi yläjyrsimellä. 3-4 mm syvä ja pari senttiä leveä ura poistaa riittävästi painoa heikentämättä rakennetta. Näin valmistettu katto on painoltaan jo liki alkuperäisen tehdasmallin osaa.

Ohessa muutama kuva projektin nykytilanteesta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.