Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 27.12.2017 20:25

Jaahas, taas edetään. Shapewaysiltä saapui UPS:n kuskaamana kiva paketti. Ohessa kuva. Rocon vanhanmalliset telit sopivat pienin muokkauksin Juhan alustaan, dremelillä hoitui. Voimansiirto pitäisi seuraavaksi keksiä paikalleen, mutta eikähän sekin kohtuuhelposti tuosta tarkene. Kuvassa myös Pikon ikivanha moottori mallina joka leveyden puolesta toki mahtuisi hyvin sisään. Piirilevyn tarvitsisi seuraavaksi, pitääpä metsästää tai tuhota jokin muu veturi sitä varten. Perjaatteessa voisi ostaa toisen veturin luovuttajaksi tai ebaystä osat.
Liitteet
IMG_0438.jpg
IMG_0438.jpg (238.59 KiB) Katsottu 846 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 28.12.2017 09:01

PIKO:n moottori ok. Siinä on vain 1 akselipää, kaksi moottoria.... Kuvan piirilevysysteemi sopii Shapeways:n runkoon ja vastaavaan Roco:n veturiin. Levyille tulevat johtimet ovat tässä pistokeliitäntäiset(DIP-). Piirilevy on muuten vastaava, kuin ao.veturissa (V100??). Yksi mahdollisuus moottorointiin, tässä kokeiluversiossa "deeverin" mitoitus ja Roco:n muovirunkotelit.
Liitteet
Kuvatcanon 056.jpg
Kuvatcanon 056.jpg (140.14 KiB) Katsottu 827 kertaa
20170202_185355b.jpg
20170202_185355b.jpg (143.61 KiB) Katsottu 827 kertaa

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 29.12.2017 20:15

Kiitos taas ealab tyhmän opastamisessa. Mitenkä tuossa on tuo voimansiirto itsessään toteutettu tuplamoottoreilla? Omaan alustaan ei Rocon vakiovoimansiirrolla saa mahdutettua kuin yhden koneen, vaikka perjaatteessa siihen kaksi peräkkäin mahtuukin. Tilasin muuten kouluelektroniikasta sähkömoottoreita 10kpl, ei pitäisi loppua kesken. Piirilevyksi taidan ottaa sen Pikon veturin oman. Siinä kumminkin oli dekooderille paikka valmiina. Tilasin myös pikon digisetin niin digitalisoin ratani samalla. Tilasin myös yksipilttuisen veturitallin, sekä muutamia sirotteita jotta päästään alkuun radankin puolesta. Tämänkin suunnitelma alkaa pikkuhiljaa hahmottua.

Huomenna katson sopiiko pikon piirilevy kivasti ja jos niikseen on niin juotan sen paikalleen ja alan suunnittelemaan muita osia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 30.12.2017 08:40

Enpä ota kantaa tyhmyyksiin! En tyhmiin kysymyksiin, koska niitäkään ei ole :). Kokemattomuus, tietämättömyys on luonnollista. Niistä selviää, kun on utelias ja ottaa selvää asioista! Kuten tässä jutussa. Ei sen kummemmin, kuin yhdellä, 2-akselisella moottorilla. Kuva kertoo*. Tietysti voi kardaaniakseli olla lyhyempi, tai lyhennetty. Nivelkupitkin voi lyhennellä, yleensä varaa on, samoin mm. telien akselinpäät. Myös kardaaninivelsarjoja löytyy, JECO AB. *Kertoo myös sen, että teleissä on vartavasten itse tehdyt nivelkupit, ne tarvitaan vain, jos laitetaan nuo kuvan pidemmät moottorit. Kaikki on virittelyä. Mutta Roco-pohjaiseen alustaan sopii Roco-moottori, kyljelleen.

Vastaa Viestiin