Jaskan ja Tuomaksen rata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tämä on käytännössä jatkoa ketjulle Suunnitelma versio 1.0
Jotenkin tuo otsikko vaan ei enään ole sopiva, kun suunnittelut on suunniteltu ja
rakentaminen meneillään. Sopii paremmin siis tänne "Omat radat ja projektit" alle.

Tuli asennettua reilusti valoa tuohon tilaan. Tuollaiset edulliset halogeenivalot 3 X 150W antaa melko tasaisen valon ja kuitenkin saan ne haluamani varjotkin jossainmäärin aikaan. Valojen välissä on toki aluetta, jossa tulee kaksikin varjoa. No ainakin nyt näkee työskennellä ja voihan tuon valaistuksen vielä fiksata hienommaksi jos aikaa ja mielenkiintoa siihen riittää. Vielä pitää hommata jostain 500W himmennin.
Kuva
Tuohon kattoon pitää taikoa jostain kartonkia tms. johon maalataan sinistä taivasta pilvineen. Tuo puun väri ei oikein näytä mukavalta.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Nyt saatiin junat ekaa kertaa liikkeelle. Eikä mennyt kuin noin vuosi ;) Aikataulussa pysyttiin, koska olin luvannut pojalle, että jouluna ajellaan junilla.
YouTubessa pieni video aiheesta. Näköjään tuo YouTube muuttaa 16:9 filmit omia aikojaan 4:3 muotoon ja kaikki näkyy vähän litteänä.
http://www.youtube.com/watch?v=u4G6FbVJ0M8
Hauskaa Joulua ja hyvää uutta vuotta 2008!
Kuva
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Näppärää, mutta videoon oli pujahtanut vuodeksi 2008. :)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Aikaisempina vuosina on aina käynyt niin, että tungen vanhaa vuosilukua joka paikkaan vuoden jo vaihduttua. Tänä vuonna menee näemmä päinvastoin. Tuota 2008 on livahtanut jo muuannekin... Omituista kerrassaan.

Kohta on kaikki kiskot kiinni ja pääsee kiinnittämään loputkin vaihdemoottorit. Koko rata on tällä hetkellä yhtenä virtapiirinä, mutta helppoahan se on myöhemminkin ositella. Pitäisi tehdä sellainen ohjauspaneeli, jossa on piirretty ratakaavio ja josta pääsee kääntämään vaihteet havainnollisella tavalla. Tarviipa vähän suunnitella sitäkin. Valolla varustetut kytkimet voisi olla näppärät ja poikkeavassa asennossa oleva vaihde näkyisi vaikka keltaisena kytkimenä paneelissa.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Jaska kirjoitti: Tuli asennettua reilusti valoa tuohon tilaan. Tuollaiset edulliset halogeenivalot 3 X 150W antaa melko tasaisen valon ja kuitenkin saan ne haluamani varjotkin jossainmäärin aikaan. Valojen välissä on toki aluetta, jossa tulee kaksikin varjoa. No ainakin nyt näkee työskennellä ja voihan tuon valaistuksen vielä fiksata hienommaksi jos aikaa ja mielenkiintoa siihen riittää. Vielä pitää hommata jostain 500W himmennin.
Tuohon kattoon pitää taikoa jostain kartonkia tms. johon maalataan sinistä taivasta pilvineen. Tuo puun väri ei oikein näytä mukavalta.
Aidon oloisen päivänvalon aikaansaaminen onkin tosi vaikea juttu. Täysin pilvettömältä taivaalta möllöttävä aurinkokaan ei luo vain pistemäistä valoa, koska koko ilmakehä toimii heijastimena (varjossa ei ole täysin pimeää vaikka ympärillä ei olisi valoa kummemmin heijastavia pintoja).
Luonnon valo on ymmärtääkseni tavallaan yhden voimakkaan valopisteen ja ison tasaisen valonlähteen yhdistelmä, joten radan valaisemiseksi olisi oltava jokin iso tasainen valonlähde koko radan päällä, ehkä juuri tuota mainitsemaasi katon pinnoitetta voisi käyttää heijastimena sen tasaisen valonlähteen aikaansaamisessa ja sitten yksi lisäspotti oikeasta suunnasta auringoksi? Kovin siniseksi ei heijastavaa pintaa kannattane maalata, tai vaikutelmaksi voi tulla kirkas kuutamoyö.
Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Luonnonvalo on tosiaan monella tapaa jäljittelemättömissä. Aurinkohan on todellisuudessa tolkuttoman kaukana, jolloin jäljittelevää keinovaloa ei saa riittävän kauas kumminkaan. Myös auringon valon teho on valtava. Hajavalo on helpompi jäljitellä ja sen takia varmaan hyvin moni laittaa mahdollisimman tasaisen hajavalon ja se jäljittelee sitten vaikkapa pilvistä keliä. Itselle taas tuo kesäinen tunnelma mallissa olisi tärkeää ja siksi en oikein lämpene pilviselle säälle.

Aikamoisen lisäongelman tuovat myös nuo mallista läpi menevät katon puurakenteet. Sen takia ei voi oikein ajatella pärjäävänsä yhdellä pistemäisellä valolla. No tuo nykyinen valaistus lienee melko ok jos sen vielä saan täydennettyä niillä taustapahveille, joiden kautta heijastumalla tulee oma hajavalonsa vielä. Puurakenteet pilaavat myös näkymiä radan takaosaan melkoisesti. No onneksi tuo rata on siirrettävissä jos löytyy parempi paikka.

Valon onnistuneisuutta pääsee toisaalta kunnolla arvioimaan ja säätelemään vasta kun saa vähän maisemointia tehtyä. Olen ostanut myös sinisen värilampun ja siihen himmentimen, koska tarkoitus oli saada myös iltahämän "sininen hetki" ym. onnistumaan. Sinistä valoa en ole vielä mihinkään asentanut. Voi olla, että se olisi mallin takana, jolloin sininen valo ei tulisi ollenkaan suoraan, vaan pelkästään heijastuksena pahvin kautta. Mutta laitan sen vissiin vasta sitten, kun homma on vähän edennyt tuon maaston osalta.

Onneksi työt alkaa vasta loppiaisen jälkeen, niin varmaan ehtii vielä tekemään jotain mukavaa tuohon rataan :D
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Homma etenee pilkkuhiljaa. Nyt on vaihteista 5 sähköistetty DIY-vaihdemoottorilla. Lisäksi on kytkinpaneeli kunnossa ja ohjaa jo niitä 5 vaihdetta mukisematta. Taloihin on tullut valoja ja niillä omat kytkimet. Puitakin on tullut väsättyä.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Joko olis kuviakin pistää näytille. :P
Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Näyttää melkein päällisinpuolin samalta, kuin tuossa aikaisemmassa kuvassa. Lastulevyä, kanaverkko jne...
Ainoa ero on pari rakennusta, nekin vielä irti. Niin ja se kytkintaulu.
Kuva
Tässä Pikon rakennussarjasta tehty hotelli, valot päällä pimeässä. Toinen rakennus oli näppärän näköinen kirkko, tosin seinistä kuultaa toistaiseksi paikoitellen valo läpi. Pitääpä laittaa jotain mustaa pahvia sinne sopiviin kohtiin.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Uusi vähän parempi YouTube-otos samasta radasta vielä... Tämä on tosin jo pari viikkoa sitten kuvattu, kun edes kaikki kiskot ei olleet paikallaan.
http://www.youtube.com/watch?v=04RLsE5-U6s
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kummallinen havainto: osa releistä pitää tolkutonta surinaa ja osa vain nasahtaa. Käytän siis releitä vaihteiden kääntelyyn.
Kuva
Luulen, että ne naksahtaa, joita olen vähemmän "säätänyt" eli joiden liikerataa en ole koittanut laajentaa. Tästä päättelisin niin, että kannattaa vain pidentää ohjauslangan pituutta, jos tarvii suurempaa liikerataa. Releiden kärkiin ei vissiin kannata kajota. No kyllä se 50Hz surina varmasti loppumaan saadaan suodattamalla tasasuunnattu vaihtovirta isolla kondensaattorilla oikeaksi tasavirraksi.
Muutenhan tuollainen kääntää vaihteen hyvin. Kun katkaisee radasta virrat, kaikki vaihteet kääntyy lopuksi suoraan.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Vaihteista toimii nyt yli puolet releen kääntäminä. Vain yksi "vaihdemoottori" surisee. Muut kevyseti naksahtaa kääntyessään. Tarviipa vissiin joko korjata sitä surisevaa tai vaihtaa se toiseen. Pelkäsin, että releet kuluttaisi paljon virtaa. Nehän täytyy jättää virralliseksi jos vaihde on käännettynä. Se oli turha pelko. Akkulaturin teho riittää erittäin hyvin ja samalla se syöttää valojakin ym missä 12V tasavirtaa tarvitaan.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Rele kyllä pysyy vetäneenä pienemmälläkin jännitteellä. Vaatisi ao. kytkennän, jossa veto täysjännitteellä ja pito alennetulla. Saisi näin virran kulutusta alemmaksi. Akkulaturin jännite on liene kokoaaltotasasuunnattua. On hieman sykkivää, siitä mahdollinen surina. Tähän auttaa elektrolyyttikondensaattorin (n.4700uF/ 40V) laitto laturin ( lähtö-)tasasähköpuolelle. Tasaa kummasti sykkimistä, riippuen kuormituksesta. Suurella kuormalla vaikutus vähenee. Ilman kuormaa nostaa myös jännitteen huippuarvoonsa.
Ps. tähän olisi ollut piirroskin, mutta BMP- tiedot ei kelpaa.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja markku55 »

ealab kirjoitti: Vaatisi ao. kytkennän, jossa veto täysjännitteellä ja pito alennetulla. Ps. tähän olisi ollut piirroskin, mutta BMP- tiedot ei kelpaa.
Eli, pitikö mukana olla liitetiedosto? :shock:
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Psi »

ealab kirjoitti:Rele kyllä pysyy vetäneenä pienemmälläkin jännitteellä. Vaatisi ao. kytkennän, jossa veto täysjännitteellä ja pito alennetulla. Saisi näin virran kulutusta alemmaksi. Ps. tähän olisi ollut piirroskin, mutta BMP- tiedot ei kelpaa.
Vissiin joku tämän näköinen:

Kuva

Tapiolassahan me käytetään Bilteman releitä vaihdemoottoreina piilopihalla jossa on Rocon vaihteet. ne käänyy lähes ajatuksen voimalla. Kauniaisten Tillig-vaihteiden yhteydessä piti tehdä oheinen viritys joka vaihteelle. Meillä on akkulaturit muokattu vaihtovirtalähteiksi ja näistä on sitten tehty 14 ja 28 voltin teholähteitä jännitteenkahdentajakytkennällä:

Kuva

Kondensaattorit ja diodit ovat melko suuria -- en muista arvoja. En suosittele missään tapauksessa muokkaamaan valmista virtalähdettä, sillä verkkolaitteiden muokkaaminen ei kuulu joka pojan "oikeuksiin". mitä me tehtiin oli että Akku-Matti-latureiden tasasuuntaajasillan kytkentä muutettiin sellaiseksi että siltaa käytettiin ampeerimittarin tasuuntaajana. Alkuperäiset ylivirtasuojat ovat edelleen käytössä.

Kuva

Osassa ex-Akku-Mattejamme on neljä ulostuloliitintä ja vaihtokytkin jolla voi valita toimiiko laturi tasa- vai vaihtovirtalähteenä.

Kuvat on Tapiolan kerhon www-sivuilta:

http://www.taprk.org/fin/general/vanha.html

ja

http://www.taprk.org/fin/project/fiddle_MkII/

Piilopiha on muokattu kuvien ottamisen jälkeen kaksiraiteisen radan piilopihaksi lisäämällä yksi raide ja tekemällä vielä päihin puolenvaihtopaikat.

pekka
Vastaa Viestiin