Ovilukkojen moottorit

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Moderators: jhr, Hermanni

jartsa

Ovilukkojen moottorit

Post by jartsa »

Autojen keskuslukituksen moottorit on vahvoja,ainakin vanhemmissa moottorien napaisuutta vaihtamalla saadaan aikaan veto/työntö.Näitä voisi käyttää hyvinkin vaihteiden ja semaforiopastimien sähköistyksessä,ainut huono puoli on niiden tunnottomuus,jaksavat vääntää vaihteen kielet tai opastimen siivet solmulle.Sopiva välitys tankoihin tai liikkeenrajoitin.BK.Yleensä näitä autossa on 4-5 kappaletta,romiksilta näitä saanee halvalla koko setin.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Ovilukkojen moottorit

Post by ealab »

Ovat myös nopeita. Hitaampia löytyy ajovalojen säätömoottoreista. Näiden asento, asennot säädetään potentiometrin avulla. Vaihteeseen tarvittaisiin 2 sarjaankytkettyä trimmerivastusta, joiden keskiulosotoista valitaan vaihtokoskettimella pääteasennot/moottorin kääntösuunta. Näin voidaan säätää pieni kielten kiinnipitovoimakin, tehtävä joustavaksi. Vaatisi kyllä teknisiä muutoksia. Näitä moottoreita* etsin veturitallin ovien hoitoon. Samat systeemit vaihteisiin. Tosin vaihteisiin saa helpommallakin hyvin toimivat kääntömoottorit, Conrad:it.
* Tai ainakin niiden piirilevyjä, niissä taitaa olla 8-DIP kaksois op-amp, L 272M (fiatissa), joka kykenee hoitamaan moottorin.
jartsa

Re: Ovilukkojen moottorit

Post by jartsa »

Joissain solenoidityyppisissä tämä vastusjuttu on yksinertaisesti korvattu jousilla.
Solenoidi siirtyy ääriasennosta toiseen nopeasti,jousi puristuu kasaan ja semaforin siipi liikkuu hitaasti jousen voimalla.