150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Matti_Kannisto

150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja Matti_Kannisto »

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Sen siitä saa kun tuotteet eivät ole yhteensopivia muiden kanssa. Pitääpä hankkia tasavirtapyöräkerrat vaunuihin. Onneksi olin jo varautunut ostamalla Pikon Alex-paketin ja Rocon 2-kisko Sr2:n. Jospa sitä laittais kaikki Märklinin kiskot myyntiin.. :mrgreen:
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Olen jo moneen saittiin kertonut mielipiteeni, ohessa mm rautatiemuseon sivuille kertomani teksti:
Ei nyt sentään, ei tuo valtava 3-kiskoharrastajien joukko minnekään häivy, eikä isoja ratoja hävitetä vaan siksi, että yksi 3-kisko valmistaja joko häviää tai vaihtaa omistajaa.
Markkinoilla on myös valtava määrä kalustoa myynnissä, ei tuo valmistuksen hiipuminen tunnu hetkeen oikein missään.
Todennäköistä on, että jos Märklin lopettaa H0 tuotannon, eikä sille löydy jatkajaa, niin nykyiset muut 3-kiskokaluston valmistajat jopa lisäävät omaa tuotantoaa täyttääkseen "tyhjiön".
Olen edelleen sitä mieltä, että kolmikiskojärjestelmä jatkaa olemassaoloaan, tosin toisin omistajin ja toisin eväin. :wink:
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Muttakun M on käytännössä ainoa kyseisen HO-kiskolajin valmistaja. Aika näyttää miten käy, mutta toistaiseksi en hanki Märkliniä ollenkaan. Pitemmän miettimisen tulos, alkaen aina siitä kun tuotantoa siirrettiin halpamaihin laadun kustannuksella ja mulle tuli muutama uusi huono veturi 2000-luvulla kun vanhat toimi ainakin uutena hyvin, remonttiahan aina noihin tulee.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja bobi »

Minun uusi kotiratani on ajanpuutteen vuoksi edelleen piirustusasteella. Toivottavasti työt käynnistyvät kevään aikana. En edes harkitse kaksikiskojärjestelmää vaan tulen taas tekemään Märklin radan. Ei siksi että minulla jo on jonkun verran tavaraa vaan sen helppouden takia. Märklin ei todellakaan tule häviämään maan päältä vaikka kukaan ei tuotantoa jatkaisi, mikä olisi eriitän kummallista. Mutta ei aloiteta taas väittelyä 2 / 3 kisko aiheesta.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Eikös Rocollakin ollut jotain vakavia talousongelmia taannoin, mutta jos oikein käsitin, ne jotenkin ratkaistiin ja homma taas pelaa. Varmaan joku ostaa Märklinin ja saneeraa siitä taloudellisesti kannattavan. Itse en ole 3-kiskoihin mieltynyt (ulkonäköseikkojen takia), mutta turha varmaan kenenkään on yöuniaan menettää vaikka olisikin.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Nyt M:n konkurssipesä kerää rahaa spesiaalivaunulla: http://maerklin.de/de/produkte/sondered ... kunft.html
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Tuskin kukaan kuvittelee yhden vaunuversion pelastavan isoa yritystä.
jartsa

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Fleischmann kuulemma kanssa myytiin Rocolle noin vuosi sitten,tuo tilanne tulee nyt vastaan Märklinille.Syyttävä sormi voi osoittaa vain ahneita osakkeenomistajia,joille mikään ei riitä.Tuskin firma siihen kaatuu(tai jos tarkoituksella ajetaan alas keinotekoisesti jonkin laman varjolla).Suomessakin firmoja pistetään nyt nurin,tuottaviakin isoja laitoksia surutta suljetaan,saadaan tuotanto halpamaihin.Yleensä osakkeita omistavat amerikkalaiset säätiöt,yksityiset ja jne.Osakkeista saatava tuotto on maksimoitava hinnalla millä hyvänsä.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Aiemmin Köffit mureni käsiin, nyt samaa vikaa Seetal-krokotiilissä. http://www.marklin-users.net/applicatio ... C_ID=12919 Ei tee hyvää merkin maineelle!
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Ei todellakaan tee hyvää maineelle jos valukappaleet murenee käsiin.
Jos noista keskusteluista kuitenkin hakisi jotain systematiikkaa, niin vaikuttaa siltä, kuin murenevat valut koskisi vuosia 2001-2002.
Voisiko olla, että noina vuosina Märklin hankki valumateriaalit uudelta tai halvemmalta toimittajalta, ja siinä yhteydessä tapahtui materiaalin kontrollin suhteen virheitä?
Mitään ongelmaa en omistamieni Märklin vetureiden osalta ole koskaan kokenut, mutta ne ei välttämättä ole tehty noina "pahoina vuosina".
Vastaa Viestiin