Laitureita

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Laitureita

Viesti Kirjoittaja lollo »

öhöm.olen päässyt jopa kiskoja asentelemaan.Ja etsin sopivia/sopivaa laitureita kiskojen väliin,mittaa sais olla n.1meetri.
Selannut olen ebayn jne...noista muovirakennus sarjoista ei tahdo sopivaa löytyä.
Vaneria on ylimääräistä,jopa sopivan korkuista.Kysymys kuuluukin,et millä tavalla saisin tehtyä katetun laiturin?

Jos ostais jotain,penkkejä ym härpäkettä valmiina ja liimais kiinni.ongelma onkin että valmiissa sarjoissa
on paikat osille...elikkäs nyt kaivataan hyviä neuvoja
jartsa

Re: Laitureita

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Mikä noissa rakennus-sarjoissa vikana?Yleensä ne on standardi raiteiden väleille,esim 58,63,5 tai 77,5mm jne...
Tottakai vanerisoiro tai puurima käy laituriksi,päälle sitten vesihiomapaperi hiekan jäljittelyyn/harmaa maali betonille.
Raide-etäisyys toisistaan on jokin ihan oma hatusta vedetty mitta,tällöin se valmis laituri ei sovikkaan.
Muista tämä SO,elikkä raiteen pinnasta mitattu taso+(DB:n mitoissa luokkaa 9-11mm)on laiturin lopullinen taso.
lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Re: Laitureita

Viesti Kirjoittaja lollo »

Ei niissä mitään vikaa ole,osa on hemmetin hienoja.Toiselle asemalle en ole vielä sopivaa löytänyt,,,ajattelin että haaste on tervetullut,oppii samalla
jotakin uutta.
jartsa

Re: Laitureita

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Oletko kokeillut "bahnsteighallea"katettua asemalaituria,kaksi raidetta mahtuu hyvin hallin sisälle ja hallin ulkopuolille 1 per sivu.
Mulla on suunnitelmissa asentaa 2+2 Kibrin hallirakennelmaa asemalle, hallien pituuden ollessa himpun alle metri.Leveyden puolesta ne kattavat yhteensä 7-8 asemaraidetta kokonaisuudessa,riippuen kuinka ne sijoitellaan.Asemarakennuksena on tuo Kibrin Bonn.Aseman raiteille kertyy pituutta 5-6m,eli ei kovin paljoa.Siis aseman kokonaispituus.. 8)
lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Re: Laitureita

Viesti Kirjoittaja lollo »

Mulla sattuu olemaan Fallerin BONN,otin sen esille koottu joskus 10 vuotta sitten,asiallisessa kunnossa,hieno rakennus.
Kibriä ostan nykyään lähinnä.
tuo Bahnsteighalle olis joskus ostoslistalla,,,mutta se ei sovi tähän nykyiseen suunnitelmaan.
Löysin ebaysta vollmerin laiturit 24euroo 2kpl,pituutta 96cm per laituri.

Vielä pitäis keksiä toiselle isommalle asemalle sekä parille pienelle laiturit,tulee nääkkös meitin likalle oma maaseutupöytä,tiloineen jne...
jartsa

Re: Laitureita

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Vollmerin Baden-Baden,sillä pituutta on liki metri. 8)
Vastaa Viestiin