Ratapenkan sorastus ja sepelöinti (Oli: Kahvinporoja!)

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kuva
Tuossa tavallisella "hyttysverkolla" seulottua ja kuten kuvasta näkyy, liian karkeaa se on jopa pääradan sepeliksikin, ainakin läheltä katsottuna. Vähän kauempaa vaikutelma on parempi. Seuraavalla kerralla hommaan jostain tiheämmän seulan tai ostan valmista sepeliä.
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:Penkkoja, maanteitä tai hiekka-alueita ei koko paksuudelta kannata välttämättä mallata hiesusta seulotulla "pölyllä". Alla voi käyttää karkeampaa hiekkaa, jolloin vain pinnalle sirotellaan pölyä. Hiesupöly on erinomaista myös suomalaisten vaunujen katon sorastukseen.
Mitä hyötyä on laittaa alle jotain näkymätöntä eri kamaa, päälle sitten taas jotain toista joka on näkyvillä?
Ei nyt oikeen avautunut tuo homma, tai sen järkevyys.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti: Tekee sitten koko homman sillä samalla kamalla,eikä ala mitään kikkailuja harrastamaan.
Mitä hyötyä on laittaa alle jotain näkymätöntä eri kamaa,päälle sitten taas jotain toista joka on näkyvillä?
Ei nyt oikeen avautunut tuo homma,tai sen järkevyys.
Hyöty syntyy lähtökohtaisesti siitä, että jotain 0,2—0,5 mm:n raekoon soraa on joutuisampaa ja helpompaa seuloa kuin hiesusta saatavaa pölyä. Ne myös käyttäytyvät eri tavalla, kun niihin imeytetään maisemaliimalitkua. Ehkä homman idea avautuu oheisen kuvasarjan avulla:

0,2—0,5 mm:n sora levitetään kuivana radalle (pölkyt ja kiskojen sivut on maalattu ennen tätä)
Kuva
Tasoitetaan sora talttamaisella kuivalla siveltimellä.
Kuva
Koputellaan puupalikalla kiskojen harjoja, jotta sora valuisi pölkkyjen päältä niiden väliin.
Kuva
Kostetetaan sora kevyesti vedellä, johon on lisätty tippa astianpesuainetta pintajännitystä poistamaan. Hienoa sumua tuottava pumppupullo on tähän hyvä työväline — olennaista on alkuvaiheessa suihkuttaa kosteutta riittävän korkealta, jotta ilmavirta ei pöllytä soraa.
Kun pinta on koskea, imeytetään kosteaan pintaa maisemaliimalitkua pipetillä. Liima imeytyy hyvin kosteaan soraan.

Tämän jälkeen sirotellaan pinnalle hiesusta sihdattua pölyä ohut kerros, jolloin lopputulos näyttää mittakaavaan nähden sopivan hienolta (ainakin meikäläisen silmään). Tällä menetelmällä voi käsitellä vanhatkin penkat. Ensin imeytetään valmiiseen penkkaan liimalitkua ja kosteaan pintaan sihdataan pölyä.

Tällä samalla tavalla voi jo valmiisiin hiekka-alueisiin kiinnittää jälkikäteen vaikkapa vihertäviä maisemapuruja.
Kuva

Samalla periaatteella voidaan mallata suomalaiseen kalustoon tyypillisesti kuuluva massakatto. Tässä tapauksessa kiinniteaineena voidaan käyttää esimerkiksi mattalakkaa. Ensin kattoon sievellään kerros lakkaa. Sirottimena käytetään vaikkapa filmipurkkia ja siivilänä jotain kangasta — vaikkapa sukkaa. Tuoreeseen lakkaan sirotellaan ohut kerros pölyä. Sen annetaan kuivua. Tämän jälkeen kuivaan hiekkapintaan on helppo imeyttää uusi kerros lakkaa tai maisemaliimaa, jonka päälle uusi kerros pölyä. Toimenpide toistetaan 3-4 kertaa, kunnes pintaa peittää tasaisesti koko katon. Lopuksi pintaan imeytetään mattalakkaa, joka "lukitsee" täysin pinnan.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut PeS, 18.12.2011 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Psi »

Vielä yksi linkki Tapiolan sivuille. Sivun alaosassa näkyy kuinka me levitettiin sepeliä. Soran levitys on tehty samalla tavalla kynsiharjaa käyttäen:

http://www.taprk.org/fin/layout/kauniainen/scenery.html

pekka
Viimeksi muokannut Psi, 19.12.2011 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Entäpä sahanpurut?
Runkorakenteita tehdessä sitä tulee paljon,sopivasti värittää niitä,ne käyvät jopa ruohikosta tai hiekasta.Hiekkaan verrattuna kevyttäkin vielä.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

Oheisessa kuvassa koko ratapenger vedenrajaan asti "saneerattiin" hiesusta sihdatulla pölyllä vuosia sen jälkeen kun varsinainen sorastus tehtiin vähän liian karkealla hiekalla. Onnistuu melko vaivattomasti — valitettavasti en löytänyt kuvaa ajalta ennen saneeraamista, jotta olisi päästy vertailemaan (kuvaa on terävöitetty vähän liikaa — pisteet korostuvat turhan paljon).
Kuva
Elukka

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Oma yritykseni kohentaa Märklinin rataa. Sora on melko pienikokoisella siivilällä sihdattua ihan pihalta haettua hiekkaa, maalit mitä sattui löytymään. Soraan lätkin Woodland Scenicsin maastopigementtejä, palkit ja kiskojen sivut maalasin akryylimaaleilla. Ne ovat siitä mukavia että ne voi pyyhkiä pois sähköistävistä pinnoista asetoniin kostutetulla rätillä kuivanakin. Soran väristä en ole aivan varma mutta sitä nyt on helppo muuttaa. Penkan reunoja en käsitellyt, ne jäävät kuitenkin maaston alle.

Kuva

Petri, postaa ihmeessä tulevaisuudessakin kuvallisia maisemointiohjeitasi. Ne ovat erittäin hyödyllisiä etenkin näin aloittelevalle harrastajalle.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja ealab »

Malliraide on varsin hyvännäköinen, ratapölkkyineen. Raidesepeliin "aitoutta" vielä lisää.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hienoja kuvia Petriltä! Mitä penkereen karkeuteen tulee, niin toki esikuvia on monenlaisia ja siksi pienoismallejakin. Petrin radassa sorapenkka näyttää mielestäni sopivan karkealta ja hyvin uskottavalta. Jos tavoite olisi ollut pääradan karkeampi sepelipenkka, varmaan karkeampikin seula olisi käynyt.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

Jaska kirjoitti:Mitä penkereen karkeuteen tulee, niin toki esikuvia on monenlaisia ja siksi pienoismallejakin. Petrin radassa sorapenkka näyttää mielestäni sopivan karkealta ja hyvin uskottavalta. Jos tavoite olisi ollut pääradan karkeampi sepelipenkka, varmaan karkeampikin seula olisi käynyt.
Vanhojen pierujen (=mm. minä) suomalaisradoissa aikakausi on monesti 1930-1950-luku, eli sorastetusta penkasta on yleensä kyse. Melkoisen hienoahan tämä soraharjuista kaivettu suomalainen raidesora on. Sepeli on tietty karkeampaa ja väriltään harmaanpuoleista. Mielestäni Tapiolan kerhon Kauniaisten sepelöinti oli onnistunut erittäin hyvin sekä väriltään että karkeudeltaan.
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaska kirjoitti: Jos tavoite olisi ollut pääradan karkeampi sepelipenkka, varmaan karkeampikin seula olisi käynyt.
Pääradoilla sen sepelin koko on baltirallaa "nyrkinkokoista" murikkaa,eli 4-6cm jöötiä.Skaalaan muunnettuna tuo 0,5 raekoko on aika passelia,kalajoen hiekkasärkkiä muistuttavat penkereet ei ole hienouden puolesta sopivia.
Vastaa Viestiin