Radan kallistaminen

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Radan kallistaminen

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Yleensä vissiin pienoismalleissa ratoja ei juuri kallistella mutkissa? Ajattelin, että kun tekee loivia kurveja sisältäviä palasia "metrikiskosta", voisi olla komeen näköistä pikkasen kallistaakin. Eikös VR:lläkin ole kallistettu mutkat pääradoilla jo aikaa sitten? Jyrkät kurvat on jokatapauksessa niin epärealistisia, että ne taidan lähinnä koittaa hukata näkyvistä kallioleikkauksiin ja tunneleihin. Niihin tulee minulla lisäksi vaihteita, joten kallistamienen ei senkään takia onnistuisi.
Jos kallistamista ajattelisi tehdä, kannattaisiko jo korkki radan alta kallistaa, vai vasta itse rata? Ideoita?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Omassa radassa ei ole kallistuksia, mutta tälleen äkkiseltään ajateltuna jos kallistaa jo korkin, niin tuntuis vaan varmemmalta ratkaisulta kuin pelkän kiskon kallistaminen. Korkin kallistaminen vaikuttais tukevammalta, en tiedä sitten..
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Montakohan astetta ne VR:llä kallistaa? Veikkaisin ehkä jotain 3 astetta max? Pendoliinohan kallistuu huomattavasti enemmän, kuin mitä rataa on kallistettu ja jyrkimmät mutkat lienee loivennettu niillä kohdin, joissa nopeusrajoitus on haluttu suureksi. Laskeskelin tuossa vähän siltä pohjalta, että g-voiman pitää olla kohtisuoraan kallistettua tasoa vasten ja 110km/h 2000m kaarresäteellä oltaisiin vielä alle 3 astetta kulmassa. Jotenkin tuolla vaunut.org sivustolla kuitenkin näkyy joissain kuvissa mielestäni aikamoisia kallistuksia ja ei ole pendoliino kyseessä. Tarkoitukseni ei ole kallistaa pienoismallin säteen mukaan oikein, vaan haetaan lähinnä sellaista visuaalista vaikutelmaa, että pientä kallistusta on havaittavissa.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Joskus kallistukset kieltämättä näyttä aika julmilta, mutta toimiiko se suorassa suhteessa HO rataan? Edellisessä radassa tein kallistukset silmämääräisesti, eli kun näytti hyvältä mun silmään niin sillo se oli ok :)
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kallistus kaarteessa ja sen liittyminen suoralle, ja siinä vielä nousukulman muutos, niin siinä soppa. Saattaa monella kalustolla tulla uskonpuute kiskoilla pysymisessä. Pitkä 2- akselinen ei tykkää. Varsinkin RP-25 pyörillä. Kokemuksena ainakin n 500-600mm kaarresäteelle. esim. Rocon r5- 6. Nämä muutokset pitää tehdä niin loiviksi, kuin mahdollista.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Omassa projektissani on radat kallistamattomia jyrkissä mutkissa. Jyrkät mutkat on muuttenkin niin epäaidon näköisiä, etten viitsi niistä välittää - pikemmin koitan naamioida ne kallioleikkausten ja vastaavien näköesteitten taakse. Sen sijaan lähes suoralla osalla minulla tulee loivia mutkia metrisiskosta, jotka olen hieman kallistanut esikuvaa mukaillen. Ainakin oma kalusto kulkee ihan hyvin näistä kohdista. Tosin minulla ei ole rakennussarjoista tehtyä kalustoa.
jartsa

Re:

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Kallistus kaarteessa ja sen liittyminen suoralle, ja siinä vielä nousukulman muutos, niin siinä soppa. Saattaa monella kalustolla tulla uskonpuute kiskoilla pysymisessä. Pitkä 2- akselinen ei tykkää. Varsinkin RP-25 pyörillä. Kokemuksena ainakin n 500-600mm kaarresäteelle. esim. Rocon r5- 6. Nämä muutokset pitää tehdä niin loiviksi, kuin mahdollista.
Soppahan siitä syntyy,ainakin jos ei ole kallistukset huolellisesti tehty.Ohut pahvi vain kaarteen ulkosyrjälle ratapenkereen alle.Löytyy varmaan netistä valmiita toteutuksia kuvineen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Radan kallistaminen

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kaarrepaloilla tehty kallistus. Siinä rekkaamista riittää. Kaarrealustan pitää olla peräänantamaton, koska liitoskohdat menevät muuten helposti notkolle. Tilanne demonstroituu, kun kaarrepalaa kääntelee eri kallistuskulmiin. Junan kulku kallistetussa kaarteessa ja vielä aloituskaarteiden käyttö, varsin sopivaa!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ealab »

jartsa kirjoitti:
ealab kirjoitti:Kallistus kaarteessa ja sen liittyminen suoralle, ja siinä vielä nousukulman muutos, niin siinä soppa. Saattaa monella kalustolla tulla uskonpuute kiskoilla pysymisessä. Pitkä 2- akselinen ei tykkää. Varsinkin RP-25 pyörillä. Kokemuksena ainakin n 500-600mm kaarresäteelle. esim. Rocon r5- 6. Nämä muutokset pitää tehdä niin loiviksi, kuin mahdollista.
Soppahan siitä syntyy,ainakin jos ei ole kallistukset huolellisesti tehty.Ohut pahvi vain kaarteen ulkosyrjälle ratapenkereen alle.Löytyy varmaan netistä valmiita toteutuksia kuvineen.
Näin tehtiin radan rekkaukset. Kaarteiden pohjat tein valmiiksi kalteviksi.
Vastaa Viestiin