Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

kilpi
Ratavartija
Posts: 18
Joined: 28.02.2011 22:03

Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by kilpi »

Lueskelin Mehanon sähkövaihteen asennusohjetta ja siinä oli kuvassa että virtalähteestä pitäisi tulla vaihtovirtaa eikä tasavirtaa. Mitä ongelmia tulee jos käyttää tasavirtaa? Myydäänkö jossain 12V vaihtovirtalähteitä ja paljonko pitäisi olla virran määrä seitsemälle vaihteelle. :?:
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by ealab »

Siksi, että taitaa vaihteenkääntömoottori (solenoidi?) olla mitoitettu vaihtosähkölle. Tasasähköä käyttäen virta voi olla liian suuri, käämit saattavat jopa palaa. Paljon riippuu virran vaikutusajasta. ((Ehdotus: Selvitäpä käämin (induktanssin ) toiminta tasa- ja vaihtosähköllä)). Virtalähteen valinta riippuu siitä, paljon kääntölaite ottaa virtaa /tarvitsee. Ja kuinka tekee kääntökytkennät, kääntääkö vaihteen kerrallaan, vai useita samalla. Yhden vaihteen kääntövirtaa riittänee antamaan pistokemuuntaja, tms. joita on käytetty erilaisissa laitteissa, kuten tulostimissa, jne. Mm. kierrätyskeskuksista löytynee sopivia. Pitää vain katsoa muuntajan arvot: Vaihtosähköä: Toisio (anto-)jännite 12- 16V, virtaakin saisi tulla amperin verran. Onko tasa- ja vaihtosähkömerkinnät tuttuja. Tällainen muuntaja siksi, että on sähköturvallinen, eikä maksaisi paljon. Virtalähteen antamalla sähköllä ei ole "korvamerkkiä", samanalaista tasa- tai vaihtosähkö sähköä tulee, oli laitteen merkki mikä hyvänsä. Joissakin laitteissa on sitten erilaisia suojauksia*, kuten virtarajoituksia, oikosulkusuojauksia, jne. On hyvä laittaa virtalähteen (joka on ilman*)toisiopuolelle sulake, mitoittaen sen kestämään normaalin käytön, mutta palamaan/katkeamaan oikosulun sattuessa.
bobi
Ratavartija
Posts: 40
Joined: 22.07.2008 11:06

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by bobi »

Hyvä kun aihe tuli esille. Olin nimittäin ajatellut laittaa Märklin ratani yhteyteen taulun jossa puna/vihreät ledid näyttävät vaihteiden asennon. Pitääkö minun tasasuunnata virta jokaiselle ledille erikseen sen sijaan että olisin hoitanut tasasuuntauksen heti muuntajan jälkeen?
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by ealab »

Ei välttämättä, kyllä ledi toimii vaihtosähkölläkin. Välkkyy, palaa vain vaihtosähkön toisella puolijaksolla, led on diodi, joka antaa valoa virran (rajoitettu)kulkiessa ledin läpi. Estosuuntaan virtaa ei kulje. Kun ledin estosuunnan jännitekestoa ei ylitetä. Eikä ole mitään jännitepiikkejä. Vaihdeasentoilmaisimissa voisi käyttää keltaisia ledejä, kuten oikeastikin. Jos käytät kirkkaasti(superkirkkaita) palavia, niin laita etuvastuksiksi vähintään 2-3kOhm, jopa 4-5kOhm, silti palavat kirkkaasti, jos jännite olisi luokkaa 12- 16V. Olisi kyllä hyvä käyttää jotain vakiotasajännitelähdettä, esim. tasasuuntaajaa ja regulaattoria kondensaattoreineen, se suojaisi erilaisilta sähköhäiriöiltä, joita saattaa muuntajasta tulla. Myös jokin entisen kännykän verkkolaite voisi hyvin riittää ledeille. Jännite huomioiden etuvastuksen arvo pitää sen mukaan laittaa. Kyllä järkeviä ja edullisia mahdollisuuksia on, ei tarvitse mennä pienoisrautatiekauppaan ostamaan virtalähteitä......
bobi
Ratavartija
Posts: 40
Joined: 22.07.2008 11:06

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by bobi »

Kiitos vastauksesta. Miten tuo välkkyminen käytännössä olisi? Välkkyykö ledi 25 kertaa sekunnissa? Voisi ehkä aiheuttaa päänsärkyä. Taidan kokeilla miten vaihdemoottori kestää tasavirtaa. Märklin vaihdemoottorissa on rajakatkaisimet joten käämi ei ole jännitteisienä kuin sekunnin murto-osa eikä ehkä vahingoidu. Onneksi on viikonloppu edessä hyvän harrastuksen parissa :D
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by ealab »

Kyllä välkyntä on 50Hz. Vaihtosähkö(sini-)käyrässä, yhdessä jaksossa, hertsissä on positiivinen ja negatiivinen puolijakso, jollaisia on 50Hz:n taajuudella 50 sekunnissa. 1Hz/ jakso vastaa (sinikäyrä) siis dynamon, generaattorin käämin (ankkurin,roottorin)yhtä kierrosta. Josta johtuu vaihtosähkön ja sen sinikäyrän synty. Valtakunnan sähkö, monien muuntajien kautta tulleena pienoisrautatiehenkin, tuotetaan juuri generaattoreilla voimalaitoksissa. Asiat ovat fysiikassa usein yhteismitallisia, niinpä esim. polttomoottorin männän nopeus noudattaa sinikäyrää, jota poikkeuttaa vain kiertokangen kulmamuutokset.
Kyllä tasasähköä voi käyttää, käytä alempaa jännitettä, jolla vaihde vielä hyvin toimii. Ja voisit laittaa ns. 0-diodit vaihdekäämien rinnalle, samasta syystä, kun releidenkin käämien rinnalle. Pysyisi kääntösähkökoskettimet paremmin kunnossa. Ja ehkäisee jännitepiikkien syntymistä. Kännykkälaturi tähän riitä, paitsi jos tekee, tai hankkii ns. kondensaattoripurkauslaitteen. Teholtaan kännykkälaturia vastaava, joka voi olla 12V:kin, riippuen vaihteiden tarpeesta, lataa isomman elektrolyyttikonkan, josta sitten otetaan sähkö kääntöön, vaihde kerrallaan, välillä antaen konkan latautua. Tämä on hyvä konsti, sillä jos vaihde ei käännykään ja kääntövirta ei katkea, niin konkka vaan tyhjenee ja laturin virta ei riitä kovin nopeasti polttamaan paikkoja.
jartsa

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by jartsa »

ealab wrote:Siksi, että taitaa vaihteenkääntömoottori (solenoidi?) olla mitoitettu vaihtosähkölle.
Ei ole,kumpikin sähkö käy,tärkeintä onkin solenoidille syötettävä jännite(14-16V).
Virralla ei tässä asiassa ole mitään tekemistä,solenoidi ottaa tarvitsemansa virran,ainoastaan virtalähteen on kyettävä syöttämään
tarvittava määrä esim.(350mA).
Muuntajan kapasiteetti 2-3A riittää 8kpl:n (350mA)solenoideille,yhtaikaiseen käyttöön.
Harvemmin kuitenkaan noin montaa käytetetään samanaikaisesti.
Tuommoisen muuntajan teho riittää jopa useammalle kymmenelle vaihteelle,ilman valaistua asennon osoitinta vaihteessa.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by ealab »

Onko aivan saletti. Siinä tapauksessa, jos solenoidin valmistaja on merkinnyt solenoidiin molemmat jännitelajit ja niiden jännitteet. Jos solenoidi on tarkoitettu vaihtosähkölle, kuten aloitusviestissä kerrottiin, niin siinä tapauksessa solenoidin ottama virta tasasähköllä on suurempi, se on päivänselvää. Silloin voisi jännitettä pudottaakin. Ledit vaihdeasennon ilmaisimina ei paljon virtoihin vaikuta, varsinkin, kun mitoittaa etuvastukset sopivasti. Jos käyttää superkirkkaita ledejä, niin niiden virraksi riittää hyvin 1-2mA ollakseen vähemmän häikäiseviä. Tuo 1-2 mA hukkuu jo solenoidien virtojen vaihtelurajoihin. Jokainen voi tietenkin tehdä miten tykkää, mutta koetan tässä pysyä asiassa.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mehano sähkövaihde ihmettelyä

Post by magnuken »

Itse käytän radassani pääasiassa MiniTrixin vaihteita (muutama Fleisu ja Roco on myös). Niissä Trixin vaihteissa on kaikissa virran loppukatkaisu (endabschaltung) ja "älykäs" johtava risteys. Käytän noita siis pääsääntöisesti ihan analogisesti Uhlenbrockin 150 VA ja 17 V vaihtovirtalähteen turvin ja ohjaukseen käytän Viessmannin 5549 vaihteen asennon ledein ilmaisevia kytkimiä. Tuo, että se ledi-ilmaisu toimii johtuu nimenomaan siitä vaihteen sisäänrakennetusta loppukatkaisusta.