Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Oliskos millään esim. Fallerilla tai Heljanilla tai jollain muulla jotain suhtsopivia asemarakennuksia suomalaiseenkin maisemaan?

Mestarimalleilta nyt ainakin asemarakennus löytyy mutta aika kalliita nuo kun ovat. Jonkilainen "keskikokoisen" aseman asemarakennusta oon nyt haeskellu, pieni seisakekin on hakusessa myös (pieni asemarakennus tai vastaava).
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Sopivuushan on aika laaja käsite. Itse olen yrittäny myös etsiä keskisuuriksi asemarakennuksiksi sopivia sarjoja, mutta ei noita tahdo löytyä. Pitäänee hankkia jostain piirustukset ja tehdä itse.

Mestarimallien hinnathan on hyvälaatuisiksi piensarjamalleiksi varsin kohtuullisia, joten pieneksi asemaksi valitsisin kyllä tuon Vesiperä-laiturirakennuksen.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Niin no, onhan se kyllä niinkin. Fallereitten hintaluokkaan verrattuna taas ovat kalliitta, mutta laatu maksaa. Vesiperä-rakennusta olen kyllä ihaillut ja miettinyt. Täytyy pistää korvan taakse. Ostaisin kyllä varmaan heti jos Mestarimallit tekisi tällaisen "keskisuuren" aseman, vaikka hintaa olisikin sitten enemmän. Kyllä ne sitten kestävätkin pidempään. :)
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja PeS »

joose_ kirjoitti:Ostaisin kyllä varmaan heti jos Mestarimallit tekisi tällaisen "keskisuuren" aseman, vaikka hintaa olisikin sitten enemmän. Kyllä ne sitten kestävätkin pidempään. :)
Tarkoitatko esim. tällaista?
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_8170/
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

joose_ kirjoitti:Niin no, onhan se kyllä niinkin. Fallereitten hintaluokkaan verrattuna taas ovat kalliitta, mutta laatu maksaa. Vesiperä-rakennusta olen kyllä ihaillut ja miettinyt. Täytyy pistää korvan taakse. Ostaisin kyllä varmaan heti jos Mestarimallit tekisi tällaisen "keskisuuren" aseman, vaikka hintaa olisikin sitten enemmän. Kyllä ne sitten kestävätkin pidempään. :)
Heljanin valitsisin, koska tällä on skandinaaviseen maisemaan sopivampia malleja kuin Fallerilla.

Vanhahtavampi tiiliasema, numero 0153
Modernimpi kaupunkiasema, numero 1752

Molemmat kannattaa ainakin rohkeasti maalata uudelleen suomalaisimpiin sävyihin. Helpoitenhan tämä käy kun osat ovat vielä valurungoissaan kiinni. Jälkimmäisestä toki kaikki DB krääsä pois ja "RAUTATIEASEMA" kyltti tuohon korkean osan alanlaitaan.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 05:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat hyperlinkit poistettu.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja joose_ »

PeS: No ehkä tuollainen tai hieman isompi, mutta hieman myöhemmältä aikakaudelta. Hieno asema kuitenkin! :)

Mudhoney: Kiitos vinkistä! Tuo moderni on vähän siinä ja siinä sopiiko, tiiliasema voisi vaikuttaa paremmalta. Löysin itse asiassa Modellbahnshop-Lippen sivuilta Auhagenin erään aseman, joka näytti ihan mukavan sopivalta. Oiskos muuten asemat parhainta maalata ihan siveltimellä vai onko ruisku parempi? Tekis kyllä mieli vähän tehdä kaikkea siveltimelläkin. :)
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja PeS »

joose_ kirjoitti:PeS: No ehkä tuollainen tai hieman isompi, mutta hieman myöhemmältä aikakaudelta. Hieno asema kuitenkin! :)
Nykyasussaan Pulsa näyttää tältä.
http://vaunut.org/kuva/15100?u=0&m=1&t=Pulsa
TJH

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja TJH »

Kyllähän se niin on, että suomalaiseen maisemaan ainoat kunnon vaihtoehdot ovat joko tehdä kokonaan itse tai ostaa Mestarimalleilta. Kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän kompromisseja eivätkä aidon näköisiä.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

TJH kirjoitti:Kyllähän se niin on, että suomalaiseen maisemaan ainoat kunnon vaihtoehdot ovat joko tehdä kokonaan itse tai ostaa Mestarimalleilta. Kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän kompromisseja eivätkä aidon näköisiä.
Riippuen siitä miten itsekriittinen on. Vaatiiko ehdotonta realismia (mahdollisesti arvostelevien silmien pelossa) vai antaako mielikuvitukselle tilaa ("Tämmöinen se asema olisi voinut olla!")
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Meikäläiselle nyt ehdoton realismi ei tule kuuloonkaan, visuaalinen vaikutelma on tärkein. Muuten menee meikäläiseltä koko harrastuksesta maku. Kun on edes sinnepäin oleva asema niin se on jo hyvin paljon. Koko rata tuskin tulee olemaan täysin suomalaisen esikuvan mukainen, eikä minulla itse asiassa ole edes mitään tarkkaa esikuvaa radan tekoon.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

joose_ kirjoitti:Oiskos muuten asemat parhainta maalata ihan siveltimellä vai onko ruisku parempi? Tekis kyllä mieli vähän tehdä kaikkea siveltimelläkin. :)
Itse ainakin tekisin siveltimellä niin tulee varovasti epätasaisempaa pintaa ja samalla visuaalisesti mielenkiintoista. Säistäminen on sitten erikseen http://www.pienoismallit.net/sanasto/v/vanhentaminen/
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Aivan. Tuo säistäminen/vanhentaminen onkin sitten jänskä juttu. Sen varmaan jätän sitten hamaan tulevaisuuteen, kunhan saan nyt edes maalatun aseman ja ylipäätään radan maiseman ja kaluston muuten kuntoon niin sitten joskus vois ruveta säistelemään ja vanhentelemaan. :)
jartsa

Re: Suomalaiseen maisemaan sopivia asemia

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Olipa sitten käytössä pensseli tai ruisku,kannattaa ensin harjotella johonkin vähemmän tärkeään kohteeseen.
Tekee sitten muutaman pahvimallin,harjottelee niillä kunnes tulos miellyttää.
Vastaa Viestiin