Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

jartsa

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by jartsa »

Kokeilemallahan se selviää.Aika joustavaahan sen pitäisi olla kaarteisiin taivutettuna,taikka sitten leikattuna valmiiksi kaarteen muotoon.Saksillahan noita soiroja saa leikeltyä helposti.
MOU83
Ratavartija
Posts: 48
Joined: 02.04.2009 16:51

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by MOU83 »

PeS wrote:Ei radanalusmateriaalin välttämättä korkkia tarvitse olla, kunhan se on noin kolme millimetriä vahvaa hivenen joustavaa materiaalia ja joka kestää kosteutta turpoilematta. Korkki lienee se perinteisin - ajalta ennen synteettisiä materiaaleja. Korkki mainitaan jo 50 vuotta vanhoissa pienoisrautatieopuksissa. Itse olen käyttänyt VinylBed-nimistä materiaalia. Erinomaista: http://www.vinylbed.com/ Lattiamateriaaleista muovimattokin on käyttökelpoista.
Mistä olet PeS hankkinut vinylbediä? Rautakaupasta vai? :?:
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

Nimenomaan, ei sen radan alustan välttämättä korkkia tartte olla! Itselläni on N-rata rakennettuna Ikean Lack pöytien päälle, jotka olen spray-liimalla Nochin maisemamatoilla päällystänyt.

Kiskojen alle olen sitten laittanut samaisen Nochin valmissorastettua vaahtomuovista ratapenkkaa (myydään 5m rullissa). Kiskot olen siis naulannut tuon valmisratapenkan, maisemamaton ja Ikean pöydän kpvalevypinnan lävitse.

Ainut ongelma tuossa on ollut se, että ne ns. ratanaulat ovat niin meltoa tavaraa, etteivät Ikean kovalevyä läpäise. Eli naulani olenkin hankkinut ihan kunnollisen rautakaupan "kovanaula" valikoimista!
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by ealab »

Olen laittanut 1,5mm:n askarteluhuopaa. Naulauksessa tarkkana, jotta pystysuuntainen rekkaus onnistuu. Ei pahemmin melua. Pölkkyihin naulanreiät vähän nauloja isommat. Ei melut sitten naulojakaan pitkin johdu ja kun ei niitä muutenkaan tiukkaan isketä. Toimii. Todellista radan rakentamista rihtaamisineen saadakseen hyvät linjat.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

magnuken wrote: Ainut ongelma tuossa on ollut se, että ne ns. ratanaulat ovat niin meltoa tavaraa, etteivät Ikean kovalevyä läpäise. Eli naulani olenkin hankkinut ihan kunnollisen rautakaupan "kovanaula" valikoimista!
Ratanaulalle porataan penkkaan tiukka reikä. Siihen ratanaula nappaa kiinni kuin tauti ja pystysuunnassa naulaus kestää säätämistäkin.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by EMD F7 »

Liittyy sikäli aiheeseen, että munkin mielestä kovalevy on tautisen hankalaa materiaalia iskeä nauloja tai ruuvata ilman ettei tee alkureikää, varsinkin maalattuna. Huomasin kun laitoin kaappeihin magneetteja oviin ettei kissat mene niihin :) Kalvoin piikillä reiät niin johan meni.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

PeS wrote:
magnuken wrote: Ainut ongelma tuossa on ollut se, että ne ns. ratanaulat ovat niin meltoa tavaraa, etteivät Ikean kovalevyä läpäise. Eli naulani olenkin hankkinut ihan kunnollisen rautakaupan "kovanaula" valikoimista!
Ratanaulalle porataan penkkaan tiukka reikä. Siihen ratanaula nappaa kiinni kuin tauti ja pystysuunnassa naulaus kestää säätämistäkin.
Reiän poraamiselta säästyy kun käyttää kunnollisia kovametallisia nauloja. Niitä saa myös mustina rautakaupoista ja naulojen/ruuvien erikoisliikkeistä. Ja ratapölkyissähän reikä onkin usein valmiina.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by EMD F7 »

Toivottavasti kovat naulat menee helposti läpi, ettei tulis kiskojen kanssa huteja :cry:
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

magnuken wrote:Reiän poraamiselta säästyy kun käyttää kunnollisia kovametallisia nauloja. Niitä saa myös mustina rautakaupoista ja naulojen/ruuvien erikoisliikkeistä. Ja ratapölkyissähän reikä onkin usein valmiina.
Reiän poraaminen pölkyn läpi penkkaan ei ole yhtään hullumpi tapa kiinnittää kiskoja. Ratanaula ottaa riittävän hyvin kiinni, mutta samalla pääsee kuitenkin säätämään radan vaateriin ennen sorastusta löysäämällä tai kiristämällä naulaa. Mitenkä paksuja nuo rautakaupan kovametalliset naulat oikein ovat ja minkälaiset kannat niissä on?

Pölkyissä todellakin saattaa olla valmiit reiät pölkkyjen keskellä ja jotkut jopa käyttävät niitä naulaamiseen. Niiden alkuperäinen tarkoitus on kuitenkin esimerkiksi neulojen avulla asemoida kiskon keskilinja penkkaan piirretyn keskilinjaa kuvaavan viivan mukaisesti. Naulaus suositellaan yleensä tehtävän pölkkyjen päistä - tämä ei ehkä päde N-skaalassa, mutta H0:ssa pätee - erityisesti fleksin osalta. Jähmeä palakisko ei ole yhtä kriittinen, mutta kyllä senkin osalta raideleveyden saa kavennettua, jos naulan kiristää pölkyn keskeltä liian tiukalle.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

Noita kovametallinauloja on erikoisliikkeissa ja hyvin varustetuissa rautakaupoissa monen sorttisia. Itse olen käyttänyt N:ssä 15-20 mm pitkiä (molempia siis) ja paksuudeltaan jotakin 0,6-0,8 mm olevia tasapäisiä nauloja. Noissa monissa N-kiskoissa on muuten päissä valmiit reiät ja myös keskellä saattaa olla, ja kyllä ne valmistajan mukaan ovat nimenomaan "nail holes".
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

magnuken wrote:Noita kovametallinauloja on erikoisliikkeissa ja hyvin varustetuissa rautakaupoissa monen sorttisia. Itse olen käyttänyt N:ssä 15-20 mm pitkiä (molempia siis) ja paksuudeltaan jotakin 0,6-0,8 mm olevia tasapäisiä nauloja.
OK - siis lähes kaksi kertaa paksumpia kuin kiskonaulat. Jos naulaus menee pieleen ja on tarvis irrottaa tai katkaista naula, niin millä työkaluilla katkaiset kovametallinaulan? Reiän poraaminen samanaikaisesti pölkyn läpi penkkaan on vähäinen vaiva: tämän jälkeen naulan voi työntää sormin reikään, jossa se pysyy pystyssä. Tämän jälkeen naulan voi naputella varovasti oikeaan syvyyteen tuurnan ja pienen vasaran avulla.
magnuken wrote: Noissa monissa N-kiskoissa on muuten päissä valmiit reiät ja myös keskellä saattaa olla, ja kyllä ne valmistajan mukaan ovat nimenomaan "nail holes".
Läheskään kaikkien fleksivalmistajien tuotteissa ei edes ole valmiita reikiä pölkyissä. Jokainen tietty naulaa kiskonsa juuri sillä tavalla kuin parhaaksi kokee. Vakiintunut suositus on kuitenkin naulaus pölkkyjen päistä noin kymmenen pölkyn välein - erityisesti näin, jos käytössä on fleksi. Jos naulaat vain keskeltä on riskinä raideleveyden kaventuminen. Kaarteissa fleksi tuppaa myös nousemaan laidoiltaan. Naulaaminen on muuten kohtuullisen koeteltu menetelmä eri puolella maailmaa. Naulat voidaan myös korvata liimalla, mutta säädettävyys katoaa samalla.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

PeS wrote:
magnuken wrote:Noita kovametallinauloja on erikoisliikkeissa ja hyvin varustetuissa rautakaupoissa monen sorttisia. Itse olen käyttänyt N:ssä 15-20 mm pitkiä (molempia siis) ja paksuudeltaan jotakin 0,6-0,8 mm olevia tasapäisiä nauloja.
OK - siis lähes kaksi kertaa paksumpia kuin kiskonaulat. Jos naulaus menee pieleen ja on tarvis irrottaa tai katkaista naula, niin millä työkaluilla katkaiset kovametallinaulan? Reiän poraaminen samanaikaisesti pölkyn läpi penkkaan on vähäinen vaiva: tämän jälkeen naulan voi työntää sormin reikään, jossa se pysyy pystyssä. Tämän jälkeen naulan voi naputella varovasti oikeaan syvyyteen tuurnan ja pienen vasaran avulla.
magnuken wrote: Noissa monissa N-kiskoissa on muuten päissä valmiit reiät ja myös keskellä saattaa olla, ja kyllä ne valmistajan mukaan ovat nimenomaan "nail holes".
Läheskään kaikkien fleksivalmistajien tuotteissa ei edes ole valmiita reikiä pölkyissä. Jokainen tietty naulaa kiskonsa juuri sillä tavalla kuin parhaaksi kokee. Vakiintunut suositus on kuitenkin naulaus pölkkyjen päistä noin kymmenen pölkyn välein - erityisesti näin, jos käytössä on fleksi. Jos naulaat vain keskeltä on riskinä raideleveyden kaventuminen. Kaarteissa fleksi tuppaa myös nousemaan laidoiltaan. Naulaaminen on muuten kohtuullisen koeteltu menetelmä eri puolella maailmaa. Naulat voidaan myös korvata liimalla, mutta säädettävyys katoaa samalla.
Toistan edelleen, että puhuin naulaamisesta kovaan pintaan, kuten kovalevyyn. Toistaiseksi ei ole ollut tarvis nauloja katkaista ja kovamettallinaulan saa hyvinkin vedettyä pois pienillä kärkipihdeillä samoin kuin tuurnalla saa kireyden naputeltua sopivaksi. Lisäksi tuo kovametallinen naula ei ikinä väänny (edes poistettaessa) ja nauloja pystyy tarvittaessa käyttämään useampaan kertaan.

Toistaiseksi kaikissa käyttämissäni raiteissa on kyllä ollut riittävästi valmiita naulanreikiä. Tuo paksuus oli siis arvio, se täytyisi mitata. Mutta, esim. Märklinin Z naulat ovat paksuudeltaan 0.5mm, joten ero ei ole suuri. N:ssä tuo pölkyn päästä naulaaminen on kyllä aika tarkkaa puuhaa, mutta eipä nuo keskinaulaukseni ainakaan toistaiseksi ole raideleveyttä kaventanut. Käytän lisäksi kiskojen ja alustan välissä joustavaa Nochin penkkaa, joka vähentää tuota taipumisvaaraa kunhan ei liika kireälle naulaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by ealab »

Ei taida naulat kovametallia olla. Kovametalliset katkeaisivat lasin tavoin. Pikemminkin karkaistua terästä. Saattaa kyllä taittua, mutta auttaa, kun pitää naulatessa kärkipihdeillä yläpäästä kiinni. Ja pölkkyjen esiporausta on tehty. Osin alustaankin.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

Joo, oikeassa olet. Karkaistuja teräsnaulojahan ne minun käyttämäni ovat. On jotenkin tuo kovametallinaula iskostunut puhekieleen kun esim. betoninauloista puhutaan.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

magnuken wrote:Toistan edelleen, että puhuin naulaamisesta kovaan pintaan, kuten kovalevyyn.
Radan kantava pengerhän on yleensä aina jotain "kovaa" materiaalia: esimerkiksi kovalevyä, lastulevyä, vaneria tai MDF-levyä, joihin naulaus tehdään parhaiten poraamalla naulalle reikä.

Kun kiskot on naulattu joltain tietyltä matkalta - vaikkapa metrin matkalta - on aika tarkistaa radan suoruus ennen naulojan painamista pohjaan. Vatupassi tai joku muu ehdottoman suorareunainen kappale kiskoille ja sitten tiiraillaan keikkuuko kappale kiskoilla vai näkyykö valo kappaleen reunan ja kiskon harjan välistä jostain kohdasta enemmän kuin muualta. Tämän perusteella sitten painetaan naulat lopulliseen syvyyteensä ja lopuksi tehdän uusi tarkistus: kiristetään tai löysätään naulausta. Siksi puurakenteen ja kiskojen välissä olisi hyvä olla noin kolmen millimetrin (=H0:ssa) joustava penger, esimeriksi vinyyliä, solumuovia, korkkia tms. (tai ellei puupenkka ole sitten absoluuttisen suora). Jos naulataan suoraan puiselle alustalle ei kova alusta anna mahdollisuutta säätämiseen.
Toistaiseksi ei ole ollut tarvis nauloja katkaista ja kovamettallinaulan saa hyvinkin vedettyä pois pienillä kärkipihdeillä samoin kuin tuurnalla saa kireyden naputeltua sopivaksi. Lisäksi tuo kovametallinen naula ei ikinä väänny (edes poistettaessa) ja nauloja pystyy tarvittaessa käyttämään useampaan kertaan.
Kun naulauksen avulla kiskotus säädetään suoraan, on joku naula saattanut jämähtää niin tiukalle, että sitä ei voi enää säätää, mutta ei sitä enää voi vetää poiskaan. Tällöin ainoa keino on katkaista naulan kanta, jättää stumppii paikoilleen ja naulata uusi naula viereiseen pölkkyyn. Reiän poraaminen naulauksen säätämistä varten on kaikkinensa erittäin hyvinkin perusteltu ratkaisu - alustarakenteesta huolimatta. Kiskotuksen säätäminen suoraksi jää turhan usein tekemättä - tämä sitten näkyy kaluston kulussa.
Toistaiseksi kaikissa käyttämissäni raiteissa on kyllä ollut riittävästi valmiita naulanreikiä. Tuo paksuus oli siis arvio, se täytyisi mitata. Mutta, esim. Märklinin Z naulat ovat paksuudeltaan 0.5mm, joten ero ei ole suuri. N:ssä tuo pölkyn päästä naulaaminen on kyllä aika tarkkaa puuhaa, mutta eipä nuo keskinaulaukseni ainakaan toistaiseksi ole raideleveyttä kaventanut. Käytän lisäksi kiskojen ja alustan välissä joustavaa Nochin penkkaa, joka vähentää tuota taipumisvaaraa kunhan ei liika kireälle naulaa.
Pecon ja Micro Engineeringin kiskonaulojen vahvuus on 0,4 mm ja materiaaliltaan ne ovat karkaistua terästä. Märklinin Z-nauloista ei ole mitään kokemusta. N:ssä pölkyn päästä naulaaminen lienee todellakin haastavaa ja pölkyn keskeltä naulaaminen on perusteltua kunhan pölkkyyn tehty reikä on väljä ei naulaa paina liian syvälle. Kyse on myös siitä minkälaista fleksiä käytetään, mikä on kiskoprofiilin vahvuus ja kuinka paksuiksi pölkkymateriaali on valmistettu.

Olen käyttänyt naulaamiseen Pecon kiskonauloja. Siroiksi mainostettujen naulojen kannat ovat mielestäni H0:ssakin melkoisia mollukoita, mutta menkööt. Alustana on pelkkä MDF ilman joustava pengertä. Juottamalla kasatuissa vaihteissa naulaus tehdään vain PC-pölkyistä.
Last edited by LOK on 16.12.2017 04:36, edited 1 time in total.
Reason: Poistettu toimimattomat kuvalinkit ja viittaus kuviin tekstissä.