Märklin ratapiha

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

lauri 12

Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Terve! :D

Olen nyt aloittanut rakentamaan ensimmäistä suomalaista rataani (60-lukua). Ja kysymykseni koskee ratapihaa, se kun märklinin C-kiskoilla näyttää turhan korkealta. Mitenköhän sen saisi näyttämään tasaiselta suomalaiselta radalta? Radan pohjalla on 50mm styrofoamia.
Ja sorastus, pitäisikö alusta ensin pohjamaalata?

Kiitos jo etukäteen vastaajille!
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Jos et halua käyttää K-raiteita, niin sitten sinun täytyy täyttää maastoa ratapenkan ympärillä niin, että penkan korkeus ei haittaa.
jartsa

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Onkohan enään saatavilla k-raiteita?
lauri 12

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Juu K-raiteita on vieläkin myynnisä. Ja niin, en ajatellutkaan maanpinnan "nostamista" raiteiden tasolle... Asia selvä!

Mutta 60 luvun c-kiskojen sorantus...? hmmm... :?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja PeS »

lauri 12 kirjoitti:Ja niin, en ajatellutkaan maanpinnan "nostamista" raiteiden tasolle... Asia selvä!
Mutta 60 luvun c-kiskojen sorantus...? hmmm... :?
Terve Lauri,

Tarkoitatko radan penkereen profiilia vai itse sorastuksen toteuttamista, eli sorastustekniikkaa? C-kiskojen kaltainen valmiilla penkalla varustettu kisko on sorastuksen kannalta onlgemallinen — tällaisia kiskoja ei nimittäin ole tarkoitettu sorastettaviksi. Jos ajatellaan kiskoja, joissa ei ole valmista penkerettä, niin itse pölkyt muodostavat "muottilaatikon", jossa soratuksessa käytetty seulottu hiekka tai sepelijäljitelmä pysyy. Valmiin penkereen ongelma on siis se, että sorakerroksesta olisi tehtävä erittäin ohut ja jotta soratus ei peittäisi itse pölkkyjä. Aikanaan sorastin Märklinin M-kiskot sivelemällä liimaa pensselillä pölkkyjen väleihin ja sirotelemalla päälle seulottua kuivaa hiekkaa.

Oheisesta kuvasarjasta selviää penkattoman radan sorastuksen idea, jota itse olen käyttänyt. Työjärjesys menee näin.

1. Kiskot naulataan.
2. Kiskot ja pölkyt maalataan ruiskulla.
3. Kiskon harjojen puhdistu.
4. Kirjavuutta pölkkyihin saadaan maalaamalla osa pölkyillä erivärisillä ruskeilla.
5. Mahdollinen pällkkyjen litkutus mustalla tms.
6. Kuivaa seulottua hiekkaa runsaasti kiskoille.
7. Tasoitus jäykällä lattapensselillä.
8. "Täristetään" naputtamalla puukalikalla, jolloin sora valuu pois myös pölkkyjen päältä.
9. Kostutus vedellä (jossa tippa astianpesuainetta). Suihkupulloa käyttettäessä suihkutus on tehtävä niin korkealta, että kuiva hiekka ei pöllyä pois.
10. Kosteaan hiekkaan imetetään Woodland Scenicsin tai Nochin "Scenic Cement" -maisemaliimaa pipetillä. Liimana voi käyttää myös taiteilijatarvikeliikkeistä saatavaa "Acrylic Matte Mediumia", jota ohennetaan vedellä noin 1:7:ään.
11. Maaleikkaukset ja korkeammat penkat tarvitsevat pohjalle hieman vedellä ohennettua puusepän liimaa, johon sora tarttuu hyvin (sorahan ei pysy em. kaltevilla pinnoilla). Tämän jälkeen pinta kostutetaan vedellä ja soraa lisätään.

Penkereen perusmuoto syntyy tapauksessani 3 mm:n MDF-levystä, jonka reunat on viistetty. Levy on liimattu suoraan siniseen stryrofoam-levyyn, jonka pintaan linjoilla käytetyt ojat on viistetty mattoveitsellä ennen sorastusta. Ratapiha-alueilla sorastuksen pinta on käytännössä tasaisen tai siinä on hyvin matalta penkkamainen muoto. VR:n historiikeista löytyy hyvinkin tarkat penkereen muodot, jos sellaista tavoittelee. Myös vanhoissa Junat-lehdissä (Rautatiemuseon myymälästä) on piirroksin esitetty penkereiden profiilit eri aikoina.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
lauri 12

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Eli olin tarkoittanut siis niitä vanhoja M-kiskoja, sori. :lol:
Mutta siis kyllä, sorastamista meinasin. Ja se ohut liimallavalelu voisi kyllä tulla tehdyksi... Varsinkin jos taka-alan kiskot sorastaisi hieman vähemmän. Ja parhaille paikoille vähän panostaisi enemmän.
lauri 12

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Eikä penkereen muodolla ole niin merkitystä. Kunhan ratapiha tulisi jokseenkin tasaiseksi.
jartsa

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja jartsa »

lauri 12 kirjoitti:Eikä penkereen muodolla ole niin merkitystä. Kunhan ratapiha tulisi jokseenkin tasaiseksi.
Ei ratapiha nyt aivan tasainen ole,penkere vaihtelee monin paikoin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja ealab »

Näin on, usein ratapihan I- raiteen ja laitimmaisen raiteen ulkopuolella saattaa olla penger. Muuten (matkustaja/tavara-) ratapihat ovat tasaisia. Tai eivät ole varsinaisia ratapihoja penkereineen, esim linjaratapiha/-kohtauspaikka, missä ei tehdä vaihtotöitä, henkilöjunat pysähdy matkustajien takia.
vppelt68

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Kunpa Google toteuttaisi Street viewn myös rautateille :D Petrin kuvasarja oli taas huikea, suurkiitos siitä!

V-P
lauri 12

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Käykös muuten tuon hikan kiinnittämiseksi ihan tavallinen ohennettu erikeepperi suihkkupullosta?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja PeS »

lauri 12 kirjoitti:Käykös muuten tuon hikan kiinnittämiseksi ihan tavallinen ohennettu erikeepperi suihkkupullosta?
Periaatteessa kyllä. Saattaa tosin jättää vähän kiiltoa penkereen pintaan. Vesiohenteista mattalakkaa (rautakaupasta) on myös takavuosina käytetty.
jartsa

Re: Märklin ratapiha

Viesti Kirjoittaja jartsa »

lauri 12 kirjoitti:Käykös muuten tuon hikan kiinnittämiseksi ihan tavallinen ohennettu erikeepperi suihkkupullosta?
Sitten kiskojen yläpintojen puhdistus liimajämistä huolella,mikäli rataosuus ei ole tarkoitettu vain näyttelyyn.
Vastaa Viestiin