Patinointi

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

SPekka

Patinointi

Viesti Kirjoittaja SPekka »

Mitä suosittelette rakennusten patinointiin? Entä miten raiteisiin saa ruosteen vaikutelmaa?
jartsa

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Raiteisiin okran ja hiukan mustan sekoitusta.Harmahtavaa ja mustaa rakennuksiin sivelemällä tai ruiskulla hyvin ohennettuna.Myös maali/ohenne kastettu rätti käy tarkoitukseen,pyyhkimällä paikoitellen sieltätäältä pintoja.
SPekka

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja SPekka »

Kiitos. Lähinnä kiinnostaa miten kiskoihin saa "väriä" että junakin vielä liikkuu, ettei kiskot mene aivan tukkoon.
Rakennuksia olen aiemmin patinoinut vesiliukoisilla kohtalaisella tuloksella, mutta tarvitsi vielä hieman vahvempia sävyjä. Eiköhän se perusmaaleilla onnistu. Käsittääkseni tähän hommaan on ihan tehdasvalmisteisia patinointivärejäkin(?).
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Pölkkyjä, kiskoja voi maalata myös ruiskulla. Tai pienellä siveltimellä. Kiskojen kulkupinnalta/- sisäreunaltakin maalit pyyhkimällä. Tuoreehko maali lähtenee tenullakin.
jartsa

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Pölkkyjä, kiskoja voi maalata myös ruiskulla. Tai pienellä siveltimellä. Kiskojen kulkupinnalta/- sisäreunaltakin maalit pyyhkimällä. Tuoreehko maali lähtenee tenullakin.
Kynäruiskulla tarkoitit varmaan :mrgreen: ja vaihteet kannattaa tehdä siveltimellä.Pieni osa kerrallaan,et ehtii pyyhkimään virroittavat osat puhtaiksi,ennenkuin maali pääsee jämähtämään.Kuivunut maali lähteekin vain hienolla vesihiekkapaperilla(600-1200).
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Juuri sillä. Miks´ei siveltimelläkin, 4 x raidemetriä. Kun pölkyt ensin saatu paskanlikaisiksi ohennetulla värillä ja superloninkappaleella. Kuivunuttakin on kraapittu pleksin kappaleella, sitten jollain liuotteella. Kynsilakanpoistoaineella vaikka.
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja jsiren »

ealab kirjoitti:Juuri sillä. Miks´ei siveltimelläkin, 4 x raidemetriä. Kun pölkyt ensin saatu paskanlikaisiksi ohennetulla värillä ja superloninkappaleella. Kuivunuttakin on kraapittu pleksin kappaleella, sitten jollain liuotteella. Kynsilakanpoistoaineella vaikka.
Joku(tm) (eli en muista mistä luin) on kokeillut menestyksekkäästi sellaista konstia, että on levittänyt kulkupinnoille ohuen öljykalvon ennen maalausta. Toisin sanoen pisara riittää noin suunnilleen koko radalle. Ei tartu maali vääriin paikkoihin.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pienoismalliruisku on erinomainen tapa maalata kiskot ja pölkyt samalla kertaa - myös vaihteet. Kielten niveliin hieman öljyä tai vaseliinia ennen maalausta, jotta maali ei jäykistä liikkuvia pintoja. Maaliksi joku mattapintainen lakkabensiini/tärpättipohjainen maalit. Kiskonharjat vedetään puhtaiksi sormenpään ympäri käärityllä puuvillarätillä, joka on kostutettu maalin ohenteeseen. Itse olen puhdistanut kiskonharjat noin parin metrin ruiskumaalauksen jälkeen, jotta maali ei kämähdä liian tiukasti kiinni. Pölkkyjä voi sävyttää jälkeen päin litkutuksella. Jos maalia kaikesta huolimatta jää vääriin paikkoihin, voi sen poistaa Dicco Tinnerillä myöhemminkin.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Voisko joku kertoa noin kansantajuisesti mitä litkutus ihan oikeasti on. Olen useasti miettinyt litkutuksen nimeä, se ei mielestäni kuvaa kovinkaan hyvin itse tapahtumaa joka lie melko kuivakasta - vai onko olemassa useita eri litkutustapoja? :oops:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:Voisko joku kertoa noin kansantajuisesti mitä litkutus ihan oikeasti on. Olen useasti miettinyt litkutuksen nimeä, se ei mielestäni kuvaa kovinkaan hyvin itse tapahtumaa joka lie melko kuivakasta - vai onko olemassa useita eri litkutustapoja? :oops:
Ehkä ei kannata kuvailla sellaisia asioita, joihin löytyy jo valmiita kuvauksia. Pienoismallit.net-palvelun hakutoiminto tuottaa yli 200 linkkiä "litkutus"-hakusanalla.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Jotta muiden ei tarvitsisi hakea noiden 226 litkutusaiheen joukosta hieman selkeämpää selostusta, niin tässä on ainakin yksi kohtuu kattava selostus jossa on mukana tuo kuivapensselöintikin:
http://www.pienoismallit.net/keskustelu ... 3&offset=0
jartsa

Re: Patinointi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:Pienoismalliruisku on erinomainen tapa maalata kiskot ja pölkyt samalla kertaa - myös vaihteet. Kielten niveliin hieman öljyä tai vaseliinia ennen maalausta, jotta maali ei jäykistä liikkuvia pintoja. Maaliksi joku mattapintainen lakkabensiini/tärpättipohjainen maalit. Kiskonharjat vedetään puhtaiksi sormenpään ympäri käärityllä puuvillarätillä, joka on kostutettu maalin ohenteeseen. Itse olen puhdistanut kiskonharjat noin parin metrin ruiskumaalauksen jälkeen, jotta maali ei kämähdä liian tiukasti kiinni. Pölkkyjä voi sävyttää jälkeen päin litkutuksella. Jos maalia kaikesta huolimatta jää vääriin paikkoihin, voi sen poistaa Dicco Tinnerillä myöhemminkin.
Tuosta tuli mieleen helppo tapa maalata vaihteet jumiin...Maalarinteipillä suojaa vaihteista virransyötön kannalta kriittiset osat ruiskumaalauksen ajaksi,hienolla pensselillä varovasti maalailee ne teipin alle jääneet pinnat.Vaseliini ja öljy tuppaa keräämään pölyä yms.jos niitä ei saa poistettua.