Puhelinpylväät.

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Oletteko tehneet pylväät itse vai saako näitä valmiina jostain? Pitäis tuohon Suomi "moduuliin" muutama tolppa saada.
Goofy
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja Goofy »

Mulla ton tämmösiä pylväitä. Ostin muutama vuos sitte joltain pienoisrautatie rompetorilta noi enkä yhtään muista minkä merkkisiä ovat. On noita missä on 1 pylväs ja semmosia joissa on 2 pylvästä "samassa tolpassa" ja paljon enemmän eristimiä ja orsia.
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

No juurikin tuon kaltaisia pylväitä pitäisi löytää.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Suomalaisessa viestipylväässä on orrella 4 eristintä, 2 per puoli. Tuolla kahdella eristimellä on aina yksi avojohtopari, siis johtopari. Tarkoittaa periaatteessa yhtä puh. n:oa. Orsi on pylvääseen kiinnitetty ns. vantilla ( vantti) ja vaakatuenta vinositeillä. Jos haluaa tehdä oikean esikuvan mukaisen linjan lankoineen, niin voisi käyttää ns. parivuorotteluakin. Määrävälein ( noin 10 pylv), kukin pari eri kohdissa tekee kierroksen myötäpäivään. Ts. orrella laitimmainen ns. kärkilanka kiertyy seuraavalle orrelle sisemmäksi jne. Lankojen kireyttä säätämällä eivät ota yhteen. Voidaan myös laittaa koukut seuraavaan pylvääseen, josta pari edelleen kiertyen seuraavan pylvään orrelle. Tällöin jää ao. välistä orsi pois. Lisää tuskaa toisi kantoaaltolankojen ( suurtaajuus-)vuorottelu.
Suorilla osuuksilla ei tarvita tukipylväitä, pönkkäpuita, tai haruksia. Pylväät pystytettiin 1,8m reikiin, tyveen juntattiin kiviä, samoin lähelle pintaa. Niinpä linjat pysyivät suorina vuosikymmeniä.
Nimim: "Vanha, toisen polven VR:n tolppa-apina".
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja jsiren »

ealab kirjoitti:Suomalaisessa viestipylväässä on orrella 4 eristintä, 2 per puoli. Tuolla kahdella eristimellä on aina yksi avojohtopari, siis johtopari. Tarkoittaa periaatteessa yhtä puh. n:oa. Orsi on pylvääseen kiinnitetty ns. vantilla ( vantti) ja vaakatuenta vinositeillä. Jos haluaa tehdä oikean esikuvan mukaisen linjan lankoineen, niin voisi käyttää ns. parivuorotteluakin. Määrävälein ( noin 10 pylv), kukin pari eri kohdissa tekee kierroksen myötäpäivään. Ts. orrella laitimmainen ns. kärkilanka kiertyy seuraavalle orrelle sisemmäksi jne. Lankojen kireyttä säätämällä eivät ota yhteen. Voidaan myös laittaa koukut seuraavaan pylvääseen, josta pari edelleen kiertyen seuraavan pylvään orrelle. Tällöin jää ao. välistä orsi pois. Lisää tuskaa toisi kantoaaltolankojen ( suurtaajuus-)vuorottelu.
Näillä järjestelyillä oletettavasti vähennettiin parien välistä ylikuulumista, vai?

Olisiko tällaisesta paikasta kuvaa tai kaavapiirrosta, kun en sanallisesta selostuksesta oikein meinaa hahmottaa?
jartsa

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Suomalaisessa viestipylväässä on orrella 4 eristintä, 2 per puoli. Tuolla kahdella eristimellä on aina yksi avojohtopari, siis johtopari. Tarkoittaa periaatteessa yhtä puh. n:oa. Orsi on pylvääseen kiinnitetty ns. vantilla ( vantti) ja vaakatuenta vinositeillä. Jos haluaa tehdä oikean esikuvan mukaisen linjan lankoineen, niin voisi käyttää ns. parivuorotteluakin. Määrävälein ( noin 10 pylv), kukin pari eri kohdissa tekee kierroksen myötäpäivään. Ts. orrella laitimmainen ns. kärkilanka kiertyy seuraavalle orrelle sisemmäksi jne. Lankojen kireyttä säätämällä eivät ota yhteen. Voidaan myös laittaa koukut seuraavaan pylvääseen, josta pari edelleen kiertyen seuraavan pylvään orrelle. Tällöin jää ao. välistä orsi pois. Lisää tuskaa toisi kantoaaltolankojen ( suurtaajuus-)vuorottelu.
Suorilla osuuksilla ei tarvita tukipylväitä, pönkkäpuita, tai haruksia. Pylväät pystytettiin 1,8m reikiin, tyveen juntattiin kiviä, samoin lähelle pintaa. Niinpä linjat pysyivät suorina vuosikymmeniä.
Nimim: "Vanha, toisen polven VR:n tolppa-apina".
Periaatteessa yksi numero johtoparia kohden,käytännössä aikajakoisella tekniikalla saatiin kulkemaan johdinparissa useita yhteyksiä yhtaikaa 60-70 luvulla.(80-luvulla langattomilla QPSK linkeillä 240 yhteyttä samanaikasesti).Näin telealalla olleena myöskin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Noiden suomalaistaminen käy helposti. Laitimmaiset eristimet pois/ orsi poikki laitimmaisen ja keskimmäisen puolivälistä. Vielä vinositeiden lisäys. Se on siinä. Tietenkin pönkäpuut pois. Oikea pylväsväli 50m : 87. Kaarretaipaleet mukavia.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Walthersin Cornestone sarjassa on julkaistu erinomainen setti rakennussarjana: "Electric Utility Pole Set" (tuotenumero 933-3101). Setti sisältää tarvikkeet 24 tolppaan. Vinositeet ovat vaakaorsissa jo valmiina. Tolpista voi rakentaa joko puhelinlinjan (pienet eristimet) tai kolmivaihe sähkölinjan (suuret eristimet). Ei tarvitse muuta kuin leikata liiat eristimet pois ja liimata vaakaorsia sopiva määrä tolppiin. Materiaali on muovia ja mikä parasta - tolpat ovat mittakaavassa oikean pituiset. Jos rakentaa sähkölinjan, niin vaakaorsien kummassakin päässä on yksi eristin ja tolpan nokassa yksi. Osat on puristettu ruskeasta muovista, jota ei välttämättä edes tarvitse maalata - riittää, kun eristimet maalaa.
jartsa

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Modifioimalla valmiita pylväitä,kuten jo mainittiin aiemmin.Se vaikeampi vaihtoehto on tekemällä ne itse piirustuksien/valokuvien mukaan.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Puhelinpylväät.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Itselläni on Atlaksen valmistamia amerikkalaismallisia pylväitä. Kunhan rata joskus valmistuu niin noita sopivasti modifoituina aion radan varteen asetella. Tolppien maalaus on ainakin tehtävä, niin runko-osien kuin eristimienkin.
Vastaa Viestiin