Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Mitenköhän nuo linkin takana olevat ruohot on saatu noin hienosti?
http://www.floodland.nl/aim/info_sappig_grasland_1.htm
Olen tehnyt silppua kuituköydestä ja värjännyt kuidut sopivan värisisiksi, mutta kun liimaan niitä maastoon, menevät ne lakoon kovin helposti. Jos olen oikein ymmärtänyt, tuo aparaatti (GrassMaster) lataa ruohot jotenkin sähköisiksi jonka takia ne asettuu sopivasti kun ne liimaa? Oletteko käyttäneet?
Viimeksi muokannut LOK, 17.06.2018 20:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikkoon lisätty hakua helpottava tarkenne (suluissa).
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

En ole kyllä ikuna moista vektointa nähnyt....aika mielenkiintosen tuntunen vehje.
Yks miten ruohikosta saa elävän näkösen kun käytttää erilaisia ruohoja sekasin, mut huomaisn vaan että suomessa joutuu käyttään sitä mitä kaupassa sattuu olemaan :(

Ite käytän NOCH:n ruohoa josta leikkaan ensin sentin levyisiä suikaleita ja ne pätkin about sentin mittasiks ja liimaan silleen että hiekkaa näkyy välistä ja sit lopuks ruiskulla kevyesti eri sävyjä päälle.
Ei siitä noin hienoa tulee, mutta tyydyin siihen paremman puutteessa :)

Ostin hirveen makusta teetä ennen jussia ja en viittiny heittää roskiin niin käytin maisemointiin :D
...toimi ihan hyvin metsän pohjaan 8)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

jhr kirjoitti:Ostin hirveen makusta teetä ennen jussia ja en viittiny heittää roskiin niin käytin maisemointiin :D
...toimi ihan hyvin metsän pohjaan 8)
Hyvä kun kerroit, nyt tiedän mihinkä tyhjennän kuiva-ainekaapissa pyörivät teepussit, kun itse en teetä juo ja juovat vierailijatkin on aika vähissä.
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Terve

Itselläni on Nochin "gras master" ja todella loistava laite. Toimii paristoilla ja tekee ruohon magneettiseksi ja saa sen jäämään pystyyn. Pienoismalliin kiinnitetään ruuvi/naula ja laitteesta vain johto siihen kiinni, täytetään säiliö haluamallasi ruoholla/heinällä, levitetään liima pohjaan ja ravistellaan laiteta noin 20 cm sen yläpuolella ... ja hyvä tulee. Ainut haitta, että laite maksaa noin 130 euroa.
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

kkk kirjoitti:Terve

Itselläni on Nochin "gras master" ja todella loistava laite. Toimii paristoilla ja tekee ruohon magneettiseksi ja saa sen jäämään pystyyn. Pienoismalliin kiinnitetään ruuvi/naula ja laitteesta vain johto siihen kiinni, täytetään säiliö haluamallasi ruoholla/heinällä, levitetään liima pohjaan ja ravistellaan laiteta noin 20 cm sen yläpuolella ... ja hyvä tulee. Ainut haitta, että laite maksaa noin 130 euroa.
Olen myös kuullut moisesta kapistuksesta,hintahan on kertasijoitus.Mikä paristokoko on ja kuinka kauan toimii paristoja vaihtamatta?Vaihtoehtonahan voisi olla ladattavat akut.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja LOK »

Olen itsekin katsellut pienoismalliheinikon valmistukseen soveltuvia työkaluja. Ketjussa mainittu Nochin GrassMaster on tunnettu ja ilmeisen arvostettu laite, mutta hankintahinta on edelleen varsin korkea. Kyseessä on kuitenkin loppupeleissä vain sähköisestä kärpäslätkästä muokattu laite, ja sähkökärpäslätkiä saa Suomessa alle viiden euron hintaan... :|

Mikäli ei ole brändiuskollinen, niin GrassMasterille löytyy muutamia edullisempia kaupallisia vaihtoehtoja. Esim. WWScenics myy Pro Grass Micro Grass Flocking/Flock Applicatoria Amazon-verkkokaupassa vajaan 70 dollarin hintaan. Laite toimii 9 V:n paristolla. Ohessa Youtube-linkki erään dioraamaharrastajan tekemään arvosteluun laitteesta (englanniksi): https://www.youtube.com/watch?v=CGuvAYj2wWs

Markkinoiden edullisimpiin lukeutuva heinikonlevitin on HobbyKing.com-verkkokaupan myymä Handheld Static Grass Flock Applicator vajaan 30 dollarin hinnalla. Laite toimii kahdella 1,5 voltin paristolla. Ohessa Youtube-linkki laitteen englanninkieliseen arvosteluun: https://www.youtube.com/watch?v=WJppGZuEOeE

Myös muiden valmistajien sähköisiä heinikonlevittimiä on maailmalta saatavilla. Osa laitteista tosin saattaa toimia vain verkkovirralla, eikä niihin ole välttämättä saatavilla suomalaiseen pistorasiaan soveltuvaa muuntajaa. Ulkomailta tilatessa kauppahinnan päälle tulevat toki verot ja toimituskulut, joita en ole huomioinut mainitsemissani hinnoissa.

Mikäli ulkomailta tilaaminen tai valmiiden laitteiden hintatasot tuntuvat harrasteprojektiin soveltumattomilta, voi oman heinikonlevittimen rakentaa sähköisestä kärpäslätkästä. Youtubesta löytyy runsaasti eri kielillä toteutettuja rakenteluohjeita ja arvosteluja aiheesta esim. hakusanoilla DIY static grass applicator. Itse tehdyissä viritelmissä on tosin syytä olla varuillaan sähköturvallisuuden kanssa: sähkökärpäslätkän tuottama tuhansien volttien jännite sattuu ja tuottaa jopa palovammoja iholle (nimimerkillä sähkökärpäslätkästä osuman saanut).
LOK
lakivija[at]hotmail.com
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Meillä on ollut jo vuosikausia Nochin Grass Master — loistava ja hintansa arvoinen työkalu. Muista en osaa sanoa, kun en ole kokeillut. Sen sijaan aika monta kärpäslätkästä rakennettua viristystä olen nähnyt. Niille kaikille on ollut yhteistä se, että ne eivät toimi. Alku on aina lupaava: ruohonkorret kyllä sähköistyvät, mutta "varaus" häipyy ennen kuin liiima ehtii kuivua — tapahtuu siis ennenaikainen lerpahdus ja korret kaatuvat liimalammikkoon.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja LOK »

Osaisitko PeS sanoa, millä jännitteellä nuo epäonniset sähkökärpäslätkästä muokatut levittimet ovat toimineet? Onko paristoista otettu jännite ollut 3 volttia vaiko 9 volttia? Entä onko itse levittimen tuottaman sähkökentän jännitteestä tietoa? Millaista liimaa testeissä on käytetty: hyvin ohennettua ja juoksevaa liimaa vaiko ohentamatonta ja paksua liimaa? Kuinka korkeaa heinikkoa laitteilla on yritetty mallata?

Luin Nochin kotisivuilta, että Gras-Master v2.0 tuottaa 20 000 voltin jännitteen. Tämä on 25 % enemmän kuin aiemmissa Gras-Master-versioissa. Laite käyttää 9 voltin paristoa. Hintaa laitteella olisi uutena noin 150 euroa.

Edellisessä viestissä mainitsemani HobbyKing.comin halpa levitin käyttää vain 3 voltin paristojännitettä. Paristojännite korreloinee laitteen tuottaman sähkökentän jännitteen kanssa ainakin jossain määrin. Linkatun Youtube-videon perusteella 3 V:n jännitettä käyttävällä laitteella on saatu ihan kohtuullista heinikkoa aikaiseksi pienen harjoittelun jälkeen.

Oheisella ruotsinkielisellä Youtube-videolla demonstroidaan, millaista jälkeä itse rakennetulla levittimellä saadaan aikaiseksi: https://youtu.be/416rOmNIlqg?t=890. Tässä tapauksessa kärpäslätkä toimii 3 voltin lähdejännitteellä (näkyy aiemmin videolla rakennusvaiheen yhteydessä). Ainakin matalampi heinikko pysyy hyvin pystyssä videon perusteella. Liimaa ei ole videolla ohennettu lainkaan, mikä kuivumisen aikana parantanee merkittävästi heinien pystyssä pysymistä.

Kärpäslätkissä on todennäköisesti valmistajakohtaisia eroja laitteiden tuottamien jännitteiden suhteen, joten sopivan lätkän löytäminen ei välttämättä ole kovin helppoa. Ajatuksenani olisi kuitenkin kokeilla itse rakennettua "grassmasteria", sillä muutostyö onnistuisi helposti juotoskolvilla ja liimalla. Tarvittavat osat saisi myös kokeeseen Suomesta vajaalla 20 eurolla, joten pieleen mennessään koe ei haittaisi. Vekottimen voi aina muuttaa takaisin kärpäslätkäksi, jos koe ei toimikaan. :wink:
LOK
lakivija[at]hotmail.com
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Minulla on Bilteman sähkökärpäslätkästä itse tehty "grassmaster". Siinä on yhdistettu metallinen teesihti ja kärpäslätkän sähköosasto. Mielestäni ruohikko on ihan kelvollista tuollakin tehtynä, vaikka jännite ei ole kuin se 3V. Liimana olen käyttänyt esim Clas Ohlsonilta saatavaa taiteilijatarvikkeisiin kuuluvaa akryylivärien mattageeliä, saa levitettyä pienellekin alueelle ihan sopivalla pensselillä ja kuivuu kohtuullisen nopeasti ja ennen kaikkea näkymättömiin. Tarvittaessa voi sävyttää esim vihreällä tai muulla sopivalla värillä, siis nimenomaan noilla taiteilija väreillä.

Ruohona olen käyttänyt Noch:in materiaaleja sopivasti sekoitettuna.

Lisäys: Vekottimeen tavittavat komponentit (kärpäslätkä + teesihti, johtoa ja yksi hauenleuka löytyi verstaalta) maksoivat yhteensä noin 5,-. Melko paljon halvempi siis kuin aito Noch Grss-Master :D
Viimeksi muokannut PekkaH, 19.06.2018 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Grass Techin "ruohottajan" olen nähnyt useamman kerran tositoimissa workshopeissa.
http://www.sceneryexpress.com/NEW-GRASS ... fo/GT0001/

Flockit taas on englantilainen, joka tiettyn englantilaisissa näyttelyissä näkee. Jossain vaiheessa tästä oli kolme eri tehoista versiota.
http://www.green-scenes.co.uk/

Evemodelsin laite lienee joku kiinalainen valmiste. Kuten Nochin laitteessa, on tässäkin kapea suutin, joka on erittäin kätevä jo valmiiden maastojen paikkailuun. Tästä en osaa sanoa mitään.
https://www.aliexpress.com/item/Evemode ... 20685.html

Nochin laitteessa riittää puhtia vähän poikkeuksellisempiinkin hommiin. Heinikkohan on sellaista keskikesällä, että juuresta noin puoleen väliin korsi on vihreää ja "latvukset" ovat kuivahtaneet. Istutetaan ensin vihreää heinikkoa. Annetaan kuivua. Tämän jälkeen pienoismallisruiskulla sumutetaan heinikko Acrylic Matte Mediumilla tai WS:n tai Nochin maisemaliimalla. Tämän jälkeen ripotellaan laitteella kuivaa heinikkoa ja kas — kuiva heinikko asettuu pystyyn vihreän heinikon nokalle.

Scalefour News esitteli jokin aikaa sitten tällaisen soelluksen, joka on mielenkiintoinen joihinkin hommiin.
https://www.amazon.com/Pro-Grass-Static ... B01MZWYCRT
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tällaisia harvoin tarvittuja vimpaimia kannattaa lainata kaverilta. Voin lainata omaani Tampereen ympäristössä asuville, koska laite on suurimman osan ajasta laatikon pohjalla pölyttymässä.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja LOK »

PekkaH kirjoitti: 19.06.2018 07:18 Minulla on Bilteman sähkökärpäslätkästä itse tehty "grassmaster". Siinä on yhdistettu metallinen teesihti ja kärpäslätkän sähköosasto. Mielestäni ruohikko on ihan kelvollista tuollakin tehtynä, vaikka jännite ei ole kuin se 3V.
...
Kiitos PekkaH tiedosta! Itse rakennetuista "grassmastereista" ja vaihtoehtoisista heinikkoliimoista on siis jo positiivista käytännön kokemusta suomalaisessa harrastuspiirissä. Eihän se sitten ole enää muuta kuin tehdä perässä. 8)

Itse tehdyn "grassmasterin" suppeampi suutinvalikoima ym. ei ainakaan alkuvaiheessa haittaa itseäni, kun kyseessä tulee kuitenkin olemaan ensimmäinen maisemoitu moduulini. En viitsi heti alkuun investoida ammattitason laitteisiin, kun tässä vaiheessa lopputuloksen laatua rajoittaa kuitenkin rakentajan vajavaiset taidot eikä työkalut. Myöhemmin sitten huippulaatua, jos harrastebudjetti sekä oma kiinnostus maisemointiin kantavat pro-tasolle asti.

PeS kirjoitti: 19.06.2018 08:46 ...
Scalefour News esitteli jokin aikaa sitten tällaisen sovelluksen, joka on mielenkiintoinen joihinkin hommiin.
https://www.amazon.com/Pro-Grass-Static ... B01MZWYCRT
Tutkin itsekin samaa WWS:n Pro Grass Box -laitetta Amazon-verkkokaupassa. Laite on siis tarkoitettu tekemään ruohotuppoja, jotka kuivuttuaan irrotetaan rakennusalustasta (voipaperi) ja liimataan paikoilleen pienoismallimaailmaan. Laitetta voi käyttää myös pienien dioraamojen alustan ruohotukseen/heinitykseen. Oheiselta englanninkieliseltä Youtube-videolta voi katsoa, miten mainittua laitetta ja vastaavaa Warpainterin Flockboxia käytetään:

https://youtu.be/CPfb7xvbb14?t=289

Nuo "flockboxit" tuntuvat videoiden perusteella lennättävän pienoismalliheinää runsaasti ympäri työtiloja. Joku netin monista testaajista mainitsikin, ettei laitetta kannata käyttää kokolattiamatolla varustetussa huoneessa: pienoismalliheinää löytyy kuulemma jalkapohjista vielä puoli vuotta laitteen käytön jälkeen. :)

OT: Tällaiset hyvin harvoin käytettävät, arvokkaat erikoislaitteet olisi kieltämättä parasta hankkia Jaskan mainitsemalla tavalla kerhon/yhteisön käyttöön, jolloin joka harrastajan ei tarvitsisi hankkia samaa laitetta itselleen vain parin tunnin käytön takia. Tämä toki sillä ehdolla, että harrastajan asuinseudulta löytyy sopivia yhteisöjä...
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Tomi79
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 12.09.2019 09:08

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja Tomi79 »

Terve

Onnistuuko grassmasteria lainata joltain?
Asun ylöjärvellä, Tampereen vieressä.
Sais vähän ruohoo laitettua N rataani. Samalla kokeilla kunnon laitetta eikä tota diy kärpäslätkä romua🤭.
Yv tai wa 0442656700
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Ruohoa, heinää... (GrassMaster & Static Grass Applicators)

Viesti Kirjoittaja LOK »

Ohessa olisi muutaman vuoden takaiseen keskusteluun omakohtaisia kokemuksia itse tehdystä heinikonlevittimestä. Ruohottimen rakentamisesta muotoutui lopulta pieni elektroniikkaprojekti (yksityiskohtia alempana), joka toimi hyvin lyhyelle 3 mm pienoismalliheinälle. Pidemmille 6 millimetrin korsille laitteen tuottama sähkökenttä ei kuitenkaan enää tahtonut riittää: kuuden millimetrin heinä tuppasi lakoontua liiman kuivumista odotellessa, mutta pystyin hyödyntämään ilmiötä kuolleen heinikon mallailussa (kuva alla). 12 millimetrin heinät olivat puolestaan aivan liian isoja, jotta levittimen sähkövaraus olisi saanut pidettyä niitä pystyssä. Korkean, elävän heinikon mallinnuksessa jouduin painamaan korret liimapinnalle korsituppo kerrallaan.

Omatekoisella "grassmasterilla" tehtyä 3 mm ja 6 mm heinikkoa ratapenkalla. Taustalla näkyy 12 mm heinikkoa, joka on painettu sormin paikalleen.
Omatekoisella "grassmasterilla" tehtyä 3 mm ja 6 mm heinikkoa ratapenkalla. Taustalla näkyy 12 mm heinikkoa, joka on painettu sormin paikalleen.
Heinitetty_ratapenkka.jpg (163.15 KiB) Katsottu 142 kertaa

Rakensin oman levittimeni muutama vuosi sitten Prisman sähköisestä kärpäslätkästä (3 euroa) rajusti muokkaamalla. Paristoilta saatava kolmen voltin jännite muutettiin kärpäslätkässä korkeajännitteeksi eräänlaisella Joule-kaapparilla (Joule thief), jonka tuottamaksi jännitteeksi mittasin noin 600 volttia. Sähkökärpäslätkän tuottama jännite oli siis hyvin vaatimaton ylempänä mainitun Nochin Gras-Masterin 20 000 voltiin verrattuna.

Kärpäslätkäni tuottamaa jännitettä vielä suuremmaksi ongelmaksi paljastui, ettei lyhytkestoiseen käyttöön tarkoitettu virtapiiri kestänyt pidempään jatkunutta kuormitusta: Joule-kaapparin muuntajaa ohjaava transistori ylikuumeni pitkäkestoisesta käytöstä, jolloin virtapiiri lakkasi kokonaan toimimasta. Ostin ensimmäisen kärähtäneen sähkökärpäslätkän tilalle vielä toisen samanlaisen sähkökärpäslätkän, ja myös se koki saman kohtalon vajaan tunnin testailun jälkeen. Virtapiiriä ohjaava perinteinen NPN-transistori joutui todennäköisesti itseään ruokkivaan kierteeseen (thermal runaway process), jossa transistorin läpi kulkenut ohjausvirta lämmitti transistoria, joka puolestaan lisäsi transistorin läpi kulkevaa virtaa ja nosti sitä kautta edelleen transistorin lämmöntuotantoa. Lopulta transistori kärähti tuottamastaan kuumuudesta.

Korjasin ylikuumenemisongelman korvaamalla palaneen NPN-transistorin MOSFET-transistorilla ja muokkaamalla alkuperäistä virtapiiriä MOSFET-transistorille sopivaksi. NPN-transistorista poiketen MOSFET-transistori ohjaa virtapiiriä virran sijasta jännitteellä, jolloin NPN-transistoreille ominaista kuumentumiskierrettä ei pääse tapahtumaan. Lisäksi asentamani MOSFET-transistori oli varustettu jäähdytysrivalla, joka myös parantaa transistorin lämmönsietokykyä.

Muokkasin kärpäslätkän virtapiiriä lopulta vielä runsaammin, jolloin sain nostettua kärpäslätkän alkuperäisen 600 voltin jännitteen 1300 volttiin. Käytin tätä virtapiiriä omassa heinikonlevittimessä yllä mainituin lopputulemin. Heinikon levittämiseen käytin PekkaH:n tavoin pientä keittiösihtiä, jonka olin eristänyt kahvaosasta suojellakseni itseäni jännitelähteen tuottamalta suurjännitteeltä.

Omatekoinen heinikonlevitin voi siis toimia hoidettujen nurmialueiden mallauksessa, mutta vähänkään pidemmillä korsilla ongelmaksi tulee joko PeS:n yllä mainitsema korsien nuupahtaminen ennen liimauksen kuivumista tai tehon loppuminen jo heti alkuun. Kaupallinen laite olisi siis paljon monipuolisempi sekä myös turvallisempi kuin itse tehty "grassmaster".
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Vastaa Viestiin