Kiskojen puhdistus

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
pentala
Ratavartija
Viestit: 19
Liittynyt: 13.12.2017 07:24

Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja pentala » 09.02.2018 10:58

Mitä aineita yleensä käytetään kiskojen puhdistukseen, vois myös laittaa hyviä vinkkejä

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1093
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.02.2018 14:20

Vähän riippuu "epäpuhtaudesta" Jos jo hapettuneet, niin hieno vh-paperi >600 ja ehkä vielä hienompi sen jälkeen >1000. Normaalisti riittää esim. Roco:n puhdistustyyny. Vielä ajatusta, miten ylipäätänsä metallin saa puhtaaksi, metallinkirkkaaksi. Jos kiskot vaikkapa rasvaiset, niin jokin huopatyyny vaikkapa jarrukleanerilla kastettuna.... Kiskomateriaali vaikuttaa, esim. Roco:n code 100* on siistinä pysyvää, verrattuna saman code83. *Lienee enemmän nikkelipitoinen seos. Fleischmannin vanhat, tummuneet Ms-kiskot ovat oma lukunsa, hiontaa vaan. Karkeaksi ei ole hyvä jättää, koska likaantuu helposti ja puhdistus hankalampaa.

pentala
Ratavartija
Viestit: 19
Liittynyt: 13.12.2017 07:24

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja pentala » 09.02.2018 23:22

Huh huh

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1093
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ealab » 10.02.2018 07:19

Ei siinä oikeastaan tarvita paljon. Riippuu asianhaaroista. Varsinkin 2-kiskosysteemissä. Koetin vaan esittää joitain vaihtoehtoja, jokin niistä voisi sopia. Kuitenkin kiskojen ja virroittavien pyöräkertojen puhtaus on "puoliruokaa". Siitä ei pääse yli, ei ympäri. Erityisesti koskee kevyttä kalustoa, kulkee paremmin, tuuppimatta.

PasiS
Ratavartija
Viestit: 24
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja PasiS » 10.02.2018 09:34

Samaa mieltä ealab:n kanssa. Pitkään ajamattomaan rataan hieno vesihiontapaperi ja pölyjen poistoon riittää puhdistustyyny tai -vaunu.
Itse työnnän oman N-ratani kiskot läpi sokeripalan ympärille käännetyllä vesihiontapaperilla. Sen jälkeen rikkaimurilla ajelu kiskojen päältä, ettei irtolika pääse kaluston pyöriin. Hyvin on toiminut, eikä hieno hionta kuluta kiskoa.
T:PasiS

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 249
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Psi » 12.02.2018 08:52

Hiontaa hiomapaperilla pitäisin viimeisenä ratkaisuna, enkä suositteleisi sitä ainakaan jatkuvaan kiskojen puhtaanapitoon. Hionnan jälkeen on hiontapöly yritettävä saada pois radalta, ettei metallipölyä pääse veturien ja vaunujen laakereihin. Olen kuullut että Fleischmannin vanhat messinkikiskot on pintakäsitelty jollain kemiallisella prosessilla. Jos kiskoja ei ole koskaan hiottu, en ehkä suosittelisi hiontaa muuten kuin viimeisenä ratkaisuna, mikäli tuon pintakäsittelyn tarkoitus on hidastaa messingin hapettumista. Messingin oksididit eivät johda sähköä.

Mitä materiaalia ulkokäyttöön tarkoitetun LGB-radan kiskot ovat? Kuinka niitä puhdistetaan? Entä mitä tulisi ottaa huomioon teräskiskoja puhdistettaessa?

Rautatieharrastuksen luvatun maan - Englannin - pyhiinvaelluskohteen - Pendonin - ratojen kiskoja pidetään puhtaana ajamalla radalla vaunua, jonka alla on kovalevyn palanenen, viirapuoli alaspäin. Levyn päät on viistetty, jotta levy ei nappaa kiinni vaihteissa ja kiskojatkoksissa. Miniatur Wunderlandissa ajellaan rataa junalla jossa näyttäisi olevan Rocon puhdistusvaunuja ja vaunujen perässä tulee pölynimurivaunu, joka imee hiontajätteet pois.

Millaista materiaalia Rocon kiskojenpuhdistusvaunun tyyny on? Entäpä Pecon kiskojen puhdistuspyyhekumi? Millaisia kokemuksia on erilaisista radanpuhdistusvaunuista? En ole sellaisia koskaan itse käyttänyt.

Liuottimien kanssa kannattaa myös olla varovainen, sillä raidetta puhdistettaessa liuotinta pääsee kiskojen lisäksi todennäköisesti myös muovisiin kiskonaulajäljitelmiin, ja voimakkaat liuottimet voivat haurastuttaa muovilaatuja. Yleisin vastaan tullut puhdistusaine on isopropyylialkoholi.

Eikös joskus keskusteltu myös kiskojen kevyestä öljyämisestä jollain erikoisöljyllä? Saattaako öljy olla vahingollista kitkarenkaille ja heikentää vetokykyä? Millaista ainetta ainakin ennen vanhaan PRK:lla kiskojen puhdistamiseen käytetty "SR24 Modellbahnöl" on? Tuotahan suositeltiin pakkauksen mukaan savutusöljyksi, voiteluaineeksi vetureihin ja kiskojen puhdistamiseen...

pekka

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1093
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ealab » 12.02.2018 13:25

Hiomapaperia tuskin on tarpeeksi hienona. Oikeastaan vesihiomapaperia, tai jotain uudempaa Mirka:n softia. Sitä löytyy muistaakseni ainakin 2000:een asti. Sinänsä varsinkin karkea hiontajälki on "kurtusta". Koska uurteet keräävät liat.... Oikeastaan hyvinkin hienon hionnan jäljiltä kiskon pinnat voisi kiillottaa kiiltävällä teräskappaleella (männäntappi?). Ja sitten putsata. Mutta taitaa olla hifistelyä. Silti tämä konsti on ainoa, jolla esim. relekoskettimet saadaan kestämään, toimimaan luotettavasti uutta vastaavalla tavalla. Nuo hiontavaunut ja -tyynyt ovat kuin "pyyhekumia", karkeammalla lisäaineistuksella. Ei siis varsinaisesti hio ainetta ottaen kiskon pintaa. Purua kyllä syntyy ja jää helposti vaihdekielien väliin, aiheuttaen virtakatkoksia. N-skaalaporukan olen nähnyt öljyä käyttävän. Käytän satunnaisissa putsauksissa jarrukleaneria, huopatyynyyn imeytettynä. Silti haihtuu nopeasti. Toimii, eikä jätä mitään jäljelle. Pitää myös tuulettaa. Tuosta kovalevyn palasta olen kuullut. Eikä se tarkoita Trabantin pienoismallia kiskoille.. :)

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Kiskojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 12.02.2018 17:21

Kun hionta menee hienommaksi tullaan kiillotuksen alueelle. Yleensä raja on jossain 1200-1500 jonka yläpuolella aletaan puhua kiillottamisesta. Sinänsä kysymys on samasta asiasta, pinnan sileäksi saamisesta.

Kiskojen puhdistus n. 1000 vesihiomapaperilla ei juuri metallia karhenna, sen sijaan lika ja hapettumat lähtevät hyvin.

Itse olen käyttänyt myös Sinolia.

LGB:n kiskot ovat messinkiä, tarkempaa laatua en osaa sanoa. Mutta jostain syystä ne eivät ole koskaan tarvinneet putsausta ainakaan sisäkäytössä. Tässä auttaa tietenkin veturin suuri paino, pieni Stainz-veturikin painaa yli 2kg ja jännite on 0-22V.

Vastaa Viestiin