NEM-tuppilo itse tehden.

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

NEM-tuppilo itse tehden.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voidaan tarvita* esim. jos Symoba-lähikytkinmekanismia ei saa asennettua riittävän liki puskinpalkkia. Eikä Symoban oma, pidempi tuppilo riitä. *Tapauksissa, joissa kaarresäde ei ole riittävän suuri, vaunua työnnettäessä alkaa koplinki piukottaa suistaen vaunun kiskoilta, tai muuten tiukemmassa s-kaarteessa puskimet sekoavat. Ja kun käytetään lähikytkimiä. Piirrokseen mitat saadaan Symobasta ja NEM 362:sta.
Materiaaliksi sopii jokin 0,3- 0,5 Ms, tai uh-pelti.
Ps. piirroksessa tuppilon sauma pitäisi olla tietenkin juotettavalla sivulla.
Liitteet
Symoba.jpg
Symoba.jpg (28.56 KiB) Katsottu 3301 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 27.08.2012 08:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: NEM-tuppilo itse tehden.

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o »

Olen etsiskellyt messinkiprofiilivalmistajilta suorakaideputkea, joka kävisi suoraan tuppilomateriaaliksi. Täysin sopivaa ei ole löytynyt, mutta lähelle pääsee K&S Engineering tuotteella #262, 3/32 x 3/16 Rectagle Brass Tube (2,38mm x 4,76mm). Leveyttä on liikaa, mutta kaventaminen ei ole suuri työ, kun sen tekee koko putkelle kahdessa osassa: ensin sirkkelissä tai jyrsinkoneella liiat pois (tietysti käsipelillä sahatenkin onnistuu), sitten juotetaan messinkilevystä uusi tahko, joka sulkee syntyneen u-palkin.

Helpoin olisi tietty valmiiksi oikeilla mitoilla oleva putki, mutta mistä löytyisi?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: NEM-tuppilo itse tehden.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Syövyttäminen on yksi hyvä tapa. Kun pellin ainevahvuus on ohuempi kuin muovisen tuppelon, niin ulkomitta on myös vähän sirompi. Syövytteeseen voidaan myös piirtää sovite sen mukaan, minkä valmistajan mekanismia eli kulissikaarta käytetään.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: NEM-tuppilo itse tehden.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei olisikaan hassumpi juttu saada syövytesarjana tuppiloita. Olisi hyvät taitoskohdat. Näitä olen suorasta pellistä tehnyt NEM-mittaisen jigin/tapin ympärille taittamalla. Tarvittaisiin teräväkulmainen pienikin ruustukki. Ensin tehdään lyhyt taitos, sitten jigin avulla kylki, edelleen leveä sivu, sitten kylki, edelleen leveän puolen keskisaumaan asti. Kulmat hyvin naputellen. Pituus tarkistetaan viilalla, myös tuppilon kylkien etureunoja vähän pyöristäen, ettei koplinki takertele laitettaessa. Tuppilon voisi sitten juottaa mihin vain. Mm. Sr2:n tuppilot olen näin tehnyt, sai koplinkikitaa pienennettyä paljon.
Piirros Sr2:n koplinkista.
Liitteet
NEM 2b.JPG
NEM 2b.JPG (33.07 KiB) Katsottu 3199 kertaa
Vastaa Viestiin