Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Post by Tony »

Katselin Rocon veturia tuotenumerolla 69941. Kyseessä on ilmeisesti Rocon AC-versio veturista DB BR 265 (V 65). Tarkoituksena olisi käyttää tuota veturia 3-kisko radalla Märklin Motorola II - ohjauksella. Yritin selvittää netistä, a) onko veturi varustettu dekooderilla, b) osaako se MM II - protokollaa, mutta en varmuutta asiasta saanut edes Rocon kotisivulta.

Jos joku teistä tietää asian tai pystyy jotenkin tuosta tuotenumerosta päättelemään yllämainitut seikat, olisin kiitollinen tiedoista. Lisäksi kiinnostaa omat arviot tuotteen hyvyydestä (mallitarkkuus, koneiston ja muun tekniikan luotettavuus, viimeistelyn laatu jne). Sen olen tietävinäni, että Rocon mallit olisivat enemmän detaljoituja kuin Märklin vastaavat, mutta siihen tietoni taitavat loppua. Mikäli veturi ei tule dekooderilla, voisi kiinnostaa myös malliin äänien lisäys, onkohan sisällä yhtään tilaa kaiutinta varten?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
sanoaskosano
Konduktööri
Posts: 62
Joined: 23.09.2007 22:15

Re: Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Post by sanoaskosano »

Rocon nykyisissä AC vetureissa on dekoderi mukana toisin kuin DC malleissa. Äänidekoderiksi voisi kaydä Märklin MSD äänidekooderi 60966, sano.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Post by JuhaTelimaa »

Hyllyssä majailee yksi Rocon uusi V65 AC-versio 69940. Vain koeajettu, toimii hyvin ja on aivan kelpo peli, Rocon tapaan detaljit erillään avaamattomassa pussissa. Toimii myös Motorola II.

Littera on V65 008 eli on era III asussa. 69941 on litt. 265 004-1 eli era IV.

t. Juha
Last edited by LOK on 15.12.2017 00:17, edited 1 time in total.
Reason: Vanha myynti-ilmoitusosa poistettu.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Post by Tony »

JuhaTelimaa wrote:Hyllyssä majailee yksi Rocon uusi V65 AC-versio 69940.

Littera on V65 008 eli on era III asussa. 69941 on litt. 265 004-1 eli era IV.

t. Juha
Aijai! Kylläpä tekisi mieli ostaa tuo pois. Yritin netin kuvista katsella eroja ja omasta mielestäni muita eroja ei ole kuin tuo littera, joka on merkattu peräti neljään kohtaan. Onko litteraa kirjattu runkoon, se ei kuvista näy?

Vähän yleisemmällä tasolla voisin kysellä miten tuo littera kannattaisi vaihtaa kalustoon. Mulla on vielä jonkin verran era III - kalustoa, jonka haluaisin "uudenaikaistaa". Parhaiten onnistuisi varmaan siirtokuvana, mutta mites niitä saisi tehtyä "mittatilaustyönä"? Vetureihin riittäisi parhaimmillaan vain kaksi siirtokuvaa, vaunuissa tuntuisi olevan vähän suuremmat muutokset edessä. Ainahan tavaravaunut voisi tietysti olla niin likaisia, ettei numeroista saa mitään selvää...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
KLu
Konduktööri
Posts: 85
Joined: 07.12.2011 13:23

Re: Roco BR 265 AC-version tietoja kaivataan

Post by KLu »

Tässä nimenomaisessa tapauksessa (V 65 / 265 taitaa olla jokseenkin ainoa diesel, johon tämä esittämäni sopii, joten ei varsinaisesti mikään patenttiratkaisu :lol: ) tilanteen pelastaa Weinert, jolla on valikoimissaan V 65 / 265 rakennussarja ja siihen erikseen saatavissa märkäsiirtokuvat eli dekalit.

http://www.weinert-bauteile.de/Weinert- ... ,art-25016

Itse asiassa apu saattaa olla vielä lähempänä kuin luuletkaan, nimittäin minulla saattaa olla joutilaana tuollainen arkki :D Rakentelin joskus Dv 15 -näköistä kalustoa Haapamäen Veturipuiston H0-radalle ja yhtenä aihiona käytin Weinertin mainittua rakennussarjaa (muut kaksi olivat Hobbytrainia).

Tarkistan, löydänkö arkin.

Siirtokuvien tulostaminen ei ole mahdotonta. Juhakin näkyy tehneen vallan hienoja ja itse olen kokeillut muutamia, mm. Märklinin itse-tehdyn-3059:n nokkaan "Capitole" -tekstin, samoin Nohab-hankkeeseeni (KDs 1) nokkamerkin. Saksalaisvetureissa yksilönumero kun on laatassa, kuten tiedät, niin ei haitanne, vaikka dekali jää hieman korkealle korin pinnasta.

Saksassa (?) on ollut valmistaj(i)a, jotka ovat tehneet syövyteosina numerokilpiä. Ebayssa niitä on myynyt ainakin tuollainen (näkyy olevan muutakin kuin syövytteitä):

http://www.ebay.de/sch/barrenrahmen/m.h ... 4340.l2562

Edelleen, apua saattaisi löytyä esim. Rocon varaosina saatavasta pienosapussista, joissa ainakin jossakin sveitsiläisveturin osissa on ollut numerokilpiä.


K.L.