Tuunattavia malleja suomiradalle

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Lippuapina
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 01.06.2012 00:12

Tuunattavia malleja suomiradalle

Viesti Kirjoittaja Lippuapina »

Dodii, elikkäs aiheena ois 40-50-luvun pienoisrata jonne tarttis suomalaista kalustoa, eli siis tarttisin ainakin vinkkiä pariin höyryyn (esim. Hv:t, Tk:t, Tv, Hr1) sekä puuvaunuihin (Ei, Ek, Em, Fo jne) Kertokaas tumpelolle aloittelijalle mistä valmiista mallista vois tuunata edes lähelle osuvia malleja tai onko sellaisia ylipäätään..

Hoonolla olis mittakaava ja tällä hetkellä omistan Fleisun aloituspakkauksen (digi) joten sellaiseen järjestelmään sitten pitäisi sopia... :)
t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: Tuunattavia malleja suomiradalle

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o »

Tervetuloa foorumille!

Ensimmäisenä vinkkinä: kannattaa käyttää hakua ja lukea vanhoja viestejä. Näitä kysymiäsi aiheita on sivuttu useassakin viestiketjussa. Myös Rautatiemuseon keskustelufoorumia kannattaa lukea (vaatii kirjautumisen).

Omat ehdotukseni "tuunaus"kohteiksi:

- Hv1-3: Fleischmann BR 76.0 (4046), 4-6-0 tankkiveturi, johon rakennat tenderin itse. Kokonaisakseliväli täsmää lähes tarkasti, vaikkakin vetoakselien kesken hieman eroja. Vetopyörät täsmäävät prikulleen sekä halkaisijan, että puolamäärän puolesta ja ovat muutenkin kauniit. Etutelin pyörät käyvät sellaisenaan tai vaihdat hieman pienempiin 8-puolaisiin. BR 76.0:ssa on Heusingerin ulkopuolinen luistikoneisto yhdellä johtokiskolla, Hv:ssa kahdella. Tämän muutoksen tekeminen ehkä vaativin yksittäinen kohde "tuunauksessa".

- Tk2: Fleischmann BR 98.0 (4098), 0-8-0 tankkiveturi, johon rakennat itse etutelin ja tenderin. Pyöränkoko hieman liian pieni ja akseliväleissä pientä heittoa. Tk2:ssa sisäpuolinen koneisto, joten tässä kankikoneiston "tuunaus" on helppoa. Riivit vain ylimääräiset osat pois. Moottori täyttää koko hytin ja vaikka moottoria ympäröivää muovikehää voikin viilata hieman kapeammaksi, tulee hytistä ja siten koko veturista hieman ylileveä.

- Tk3: Liliput BR 92.2 (131352), 0-8-0 tankkiveturi johon rakennat itse etutelin ja tenderin. Pyörät täsmälleen oikean kokoiset ja oikealla puolamäärällä. Kokonaisakseliväli oikein, tosin akselit tasavälein (Tk3:ssa 3. ja 4.:nen akselin väli muita suurempi). Moottori kattilassa, joten hytinkin voi detaljoida. Purkaminen vaikeaa (minulla on kuvasarja, voin lähettää, jos kiinnostaa), mutta pyöräkerrat saa irti kokonaisina, toisin kuin Fleischmanneissa. Tässäkin luistikoneiston muutos on vaikein paikka, jos haluaa oikein fiinin mallin. Liliputissa kulissikaari on ihmeellinen tynkä ja kaaren kannatusrauta ei hyvällä tahdollakaan muistuta Suomiveturin vastaavia osia.

Tv1:stä ja Hr1:stä minulla on messinkisarjat, joten näitä varten en ole "tuunaus"kohteita tarkemmin tutkinut. Ehkä joku muu voi auttaa.

Pitkiä puuvaunuja on "tuunattu" Rocon Norjalaisista puuvaunuista. Tästäkin aiheesta on kirjoitettu Rautatiemuseon foorumilla, joten kannattaa katsoa sieltä. Itse olen rakentanut pitkiä puuvaunuja vain Mallijunien rakennussarjoista. Sekä Rocon norjalaisten että Mallijunien hankkiminen voi olla hankalaa. Tuotanto on lopetettu vuosikausia sitten.

Lyhyitä puuvaunuja (esim. Ek, Dk) varten passelin alusta saa saksalaisista donnerbüsche-vaunuista. Itse olen käyttänyt Rocon mallia, mutta näitä on saatavana usealta valmistajalta. Rocossa ainakin on lähikytkinmekanismit vakiona ja toinen akseli ripustettu kääntyväksi, jolla kärsii ajaa tiukkaankin mutkaan pitkästä akselivälistä huolimatta.
Lippuapina
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 01.06.2012 00:12

Re: Tuunattavia malleja suomiradalle

Viesti Kirjoittaja Lippuapina »

Paljon kiitoksia listasta. :)
Fleischmannilta on tullut uusi veturi, Gattung S 3/6 joka ainakin meikäläisen silmään näyttää pitkälti Ukko-Pekalta jo sellaisenaan. Höyrykupuihin pieniä muutoksia, savunohjauspellit ja valonheitin paikalleen sekä lisäksi joitain muita pienenpieniä muutoksia. Menisi maallikolle sen jälkeen täydestä kuin väärä raha. :)
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Tuunattavia malleja suomiradalle

Viesti Kirjoittaja KLu »

Tervetuloa minunkin puolestani, vaikka olen itsekin tällä foorumilla varsin tuore tulokas.

Kokonaisilmeeltään varsin lähellä Hr1 on saksalainen BR 03, samalla logiikalla BR 41 on Riston, Tr1:n kaltainen. Mitat heittävät jonkun verran, mutta riippuu vaadittavasta tarkkuustasosta, paljonko on valmis tinkimään.

T-i-m-o:lle kiitos kiintoisasta listasta, annoit siinä muutamia uusia ajatuksia :)


K.L.
Vastaa Viestiin