H0 Silk

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Minäkin löysin valmiiksi suomalaistetun Liman Silk-vaunun, mutta Lohjan Kalkin logot siitä uupuivat.
Verokkina aiemmin linkkaamani Airfixin pytty.

IMG_20200625_135657.jpg
IMG_20200625_135657.jpg (131.51 KiB) Katsottu 2859 kertaa
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja jhr »

Joskus värkkäsin ännään silkin ja tein myös HO mittaan siirtokuvat
Liitteet
Säiliövaunujen tekstit HO.pdf
(21.65 KiB) Tiedosto ladattu 283 kertaa
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Silk-vaunun proto alkaa olla valmis. Tällä puolella säiliötä on suurin osa detaljeista.
Silk-vaunun proto alkaa olla valmis. Tällä puolella säiliötä on suurin osa detaljeista.
D8C46079-2.jpg (231.77 KiB) Katsottu 951 kertaa
Oma näkemys Silk-vaunun pienoismallista alkaa hiljalleen kirkastua. Protoversio alkaa olla koottuna maalausvalmiiksi.

Vaunu perustuu Dapolin 00-mittakaavan (1:76) englantilaisen Prestwin-sementtivaunun säiliöön, jonka totesin jo aiemmin osuvan mitoiltaan varsin hyvin suomalaiseksi H0-säiliöksi. Muovisäiliön rakennussarjasta hioin käytännössä kaikki detaljit pois ja piirsin uudet uushopeasyövytteiksi. Myös alusta on syövytettyä uushopeaa. Muovirakennussarjasta hyödynsin myös säiliöiden alustakartiot.
Silk-vaunu toiselta kyljeltään. Tällä puolella ei ole juuri nähtävää, yksityiskohtia tarjoilee ainoastaan vaunusaatekotelo.
Silk-vaunu toiselta kyljeltään. Tällä puolella ei ole juuri nähtävää, yksityiskohtia tarjoilee ainoastaan vaunusaatekotelo.
D8C46080-2.jpg (233.01 KiB) Katsottu 951 kertaa
Proton kokoamisen jälkeen voi todeta, että konsepti on sinänsä onnistunut. Paikoitellen yksittäisissä kohdissa on vielä sanomista – vaunusta täytyy tehdä vielä korjattu proto ennen junallisen rakentamista. Jokunen yksityiskohtaosakin unohtui piirtää ensimmäiseen versioon.
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskipyöräkerta, joka mukailee mukavasti raiteen geometriavirheitä.
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskipyöräkerta, joka mukailee mukavasti raiteen geometriavirheitä.
D8C46089-2.jpg (253.07 KiB) Katsottu 951 kertaa
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskiakseli. Jousitus mukailee englantilaisen BIll Bedfordin ideaa, jossa sarvirautojen takana on jouseen kiinnitetty tuki, johon tavanomainen laakerikuppi on juotettu. Kuppi on ulkomuodoltaan lieriömäinen, jotta pyöräkerta pääsee liikkumaan radan kaarteiden mukaisesti myös sivusuunnassa. Päätyakseleissa käytin tavanomaisia, enemmän kartiomaiseksi sorvattuja laakerikuppeja, jotka ovat ulkomitoiltaan pienempiä. Keskiakseli pääsee liikkumaan pystysuunnassa n. millimetrin-puolitoista kumpaankin suuntaan. Jousituksen jäykkyyteen pystyy vaikuttamaan jousen pituudella ja teräslangan paksuudella. Näitä täytyy vielä hieman protoilla tarkemmin seuraavassa vaiheessa.
Pyöräkerran jousitus on toteutettu kitaran teräksisellä .010" e-kielellä.
Pyöräkerran jousitus on toteutettu kitaran teräksisellä .010" e-kielellä.
D8C46084-2.jpg (192.69 KiB) Katsottu 951 kertaa
Keskiakselin laakerikuppi on lieriömäinen, jotta pyöräkerta pystyy liikkumaan sivuttain takeltelematta.
Keskiakselin laakerikuppi on lieriömäinen, jotta pyöräkerta pystyy liikkumaan sivuttain takeltelematta.
D8C46088-2.jpg (141.97 KiB) Katsottu 951 kertaa
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.
Teppo1
Konduktööri
Viestit: 51
Liittynyt: 16.02.2016 12:25

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja Teppo1 »

mudhoney kirjoitti: 20.11.2023 17:36 Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.
Ja miksei myös Trumannin tai Riston perässä.
Silk-vaunuthan kulkivat Hankopaanalla käytännössä kokojunin Kirkniemi - Riihimäki välillä.
Vempujahan tarvittiin Pohjan siltojen aiheuttamien liikennerajoitusten vuoksi höyrykauden jälkeen Karjaa - Hanko liikenteeseen (jopa veturivetoisiin matkustajajuniinkin).
Vastaa Viestiin