LIMA T43:n päivitystä

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

T43 241 on muuten melko siisti malli, voimansiirto (1teli) ja pyöräkerrat vain "luokattomia". Kuva esittää nyt mekaanisesti toimintakuntoista, nätisti toimivaa, uutta vetoteliä, niitä on kaksi. Vetoakselien valetturunkoiset välitykset on TRIX:n V200- vetotelin osia, n:o 42/2431/08. Välityssuhde matoruuvissa 1:5, joten piti laittaa lisää rattaita. Niitä on puretuista CD-asemista, entisistä Roco:n teleistä ja Ebaysta. Pyöräkerrat Roco- vaunuista, sopivan kokoisina. Vauhtipyörät tehty 16mm akseliteräksestä(entisestä kopiokoneesta purettua), kun ei messinkiä ollut. Telien kylkiin tulee vielä JECO:n valkometalliset telifasadit. Näillä välityksillä nopeus lienee vastaa 70-90km/h. Telien runko on 1mm Uh-peltiä, moottorin kiinnityspelti CD-aseman kotelon kantta, moottorit ja matalakantaiset hyvät M2-M1,4mm koneruuvit, osa rattaista myös näistä asemista. Kaikkea ei tarvinnut ostaa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 16.05.2014 07:56, edited 5 times in total.
Into
Ratavartija
Posts: 43
Joined: 24.11.2011 16:37

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by Into »

Minusta näyttää varsin lupaavalta. Mahtuuko hyvin T43:n sisälle, vai pitääkö koria vielä työstä tai rajoittaa telin liikkeitä?
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Mahtuu. Toki pitää alustaa muokata ja laittaa teliripustukset uusiksi. Kun muuta samaa ole, kuin julkisivut. Alusta on kaksiosainen- kerroksinen, väliin olisi tarkoitus tehdä Ms-levystä (3mm)alusta, johon telit kiinnittyisivät. MJ-Hobby myy T43:een alustasarjana paremman, aidomman näköistä tankkia ja telikylkiä. Telit ovat nyt liikehtimiskykyiset. Nyt toisen, uudemman kuvan mukainen virroitus. Toimiva ratkaisu, ei paljon jarruta. Vastaavia olen laittanut muihinkin härpäkkeisiin.
Tuo veturin numero 241 tuskin kuuluu tähän versioon, ennemminkin kuuluisi jokin 230-numerosarjaan? Tämä 241 makaa jossain romuna, joskus uudelleenmaalattuna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 21.02.2014 08:27, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Telien taka-akselit ovat hieman keinuvia, jotta virroitus ja vetokyky pysyisi radan mahdollisissa epätasaisuuksissa. Välitysboxit ovat halkaistavia, yläsaumaan pienet viisteet, runkoon juotin keskilinjaan 0,4 Ms-langan ohjuriksi ja kallistuslaakeriksi. Ruuveihin pienet holkit, jotta boxi pääsee vähän liikkumaan. Yhden telin, yksin kulkiessaan, virrankulutus on n.40mA. Samoihin liikehtimiskykyihin ja virtalukemiin päästään jollain 50€:n hintaisella Escap/Faulhaber-moottorilla. Tällaisia H0-malleja hoitelee N-dekooderikin.
Last edited by ealab on 14.09.2016 06:52, edited 2 times in total.
Into
Ratavartija
Posts: 43
Joined: 24.11.2011 16:37

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by Into »

Taitaapa muuten olla niin, että Liman T43:ssa on jo pienet "muhkurat", jotka eivät kuuluu esikuvaan, alkuperäistä moottoria varten. Minä seuraan tätä mielenkiinnolla siksi, että tuo konstruktio vaikuttaisi sillein lupaavalta, että saattaisi sopia myös Heljanin IC3 moottorijunaan, jossa alunperin on surkeat Tenshodon telimoottorit.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

"Muhkurat" ovat alkuperäistä moottoria varten. Nämä uudet teliversiot mahtuisivat ilman niitä. Ehkä moottorien jousien kiinnitysholkit vähän keskemmälle ja vauhtipyörää hieman kartiomaiseksi, on nyt muokattu. Esikuvissa en ole näitä muhkuja nähnyt. Saavat mallissa olla. En usko tulevan niin tiukkaa paikkaa, että toinen moottori pitäisi poistaa ja laittaa kardaani, nivelakseli telien välille. Sekin olisi helposti tehtävissä. Telit sinänsä kulkevat ja virroittavat oikein hyvin. Taaemmat vetoakselit on tehty "kelluviksi", koska tässä on erilliset "toosat", josta PeS on omassaan Dm4-aiheessa periaatteesta kertonut. "Kellumisesta" on etua, jota tarvitaan varsinkin jos on kaarrekallistuksia. Niistä suorille liittymiset, vaikka loivinkin muutoksin, on haasteellista. Ja jos on RP-25 pyörästöt.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Homma on edennyt. Alkuperäistä LIMA:aa on vain koppa ja alustan yläosa lumiauroineen. Aurat ovat nyt rungossa, ei teleissä. Symobat on. Telifasadit ja tankit Jeco:n, valkometallia. Masiina koeajettu, kulkee hyvin, diginäkin, korineen, ei edes kaarreongelmia. Alkuperäinen alustan muovinen alaosa oli hauraampi, kuin voileipäkeksi. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Tähän veturiin tehdyt ajovalosysteemit. Toimii. Tarvitaan 2mm akryylitankoa, ja ledit, vastukset piirilevyineen, johdotuksineen. Veturin koriin sopivat reiät. Mieluimmin sormin kevyesti poraamalla, hyvä terä, ettei koriin synny halkeamia. Jos on ohuet seinämät. Tässä veturissa on 5 valoa/pää, 4 valk. ja 1 pun. Linssien viistojen kulmien loppukiillotus onnistuu hyvin hangaten A4 arkkiin, linssien loppukiillotuskin miniporassa, vaikkapa keittiöpaperipyyhkeellä. Varottava liikoja kierroksia, painamista, ettei kuumene. Ps. Tällä konstilla voisi olla mahdollista myös Sv11:n (ainakin ylä-)valojen tekeminen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Alusta on nyt valmis. Kulkee DC- ja digikäytössä nätisti, tasaisesti, hyvin hitaastikin. Hyvä vetokyky, kitkarenkaitta. Kopassa vielä vähän töitä, valot siihen valmiit, alimmat askelmat vielä tehden. Niitä "muhkuroita" ei kannata poistaa, mieluimmin koettaisi saada Jeco:n kopan, joka on muuten sama, mutta tehty "muhkuroitta". Muoviset, LIMA:n alkuperäiset lumiaurat ovat nyt jousikiinnitteiset, rikkoutumatta irtoavat. Alusta painaa 244gr, ilman erityistä lisäpainoitusta. Messinkirunko ja valkometalliosat....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Nyt masiina on valmis. TAMS LD-G-32-dekoderi sisällään. Kuvasta poiketen kabiinissa ei enää näy piuhoja. On jousikontaktit kopan ja alustan välillä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 14.08.2015 08:52, edited 2 times in total.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by Hermanni »

Hienoa työtä kaiken kaikkiaan.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Post by ealab »

Kiitos! :)