LIMA T43:n päivitystä

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

T43 241 on muuten melko siisti malli, voimansiirto (1teli) ja pyöräkerrat vain "luokattomia". Kuva esittää nyt mekaanisesti toimintakuntoista, nätisti toimivaa, uutta vetoteliä, niitä on kaksi. Vetoakselien valetturunkoiset välitykset on TRIX:n V200- vetotelin osia, n:o 42/2431/08. Välityssuhde matoruuvissa 1:5, joten piti laittaa lisää rattaita. Niitä on puretuista CD-asemista, entisistä Roco:n teleistä ja Ebaysta. Pyöräkerrat Roco- vaunuista, sopivan kokoisina. Vauhtipyörät tehty 16mm akseliteräksestä(entisestä kopiokoneesta purettua), kun ei messinkiä ollut. Telien kylkiin tulee vielä JECO:n valkometalliset telifasadit. Näillä välityksillä nopeus lienee vastaa 70-90km/h. Telien runko on 1mm Uh-peltiä, moottorin kiinnityspelti CD-aseman kotelon kantta, moottorit ja matalakantaiset hyvät M2-M1,4mm koneruuvit, osa rattaista myös näistä asemista. Kaikkea ei tarvinnut ostaa.
Liitteet
kiiltomato 003a.jpg
kiiltomato 003a.jpg (234.9 KiB) Katsottu 6824 kertaa
22102012330 (2)a.jpg
22102012330 (2)a.jpg (286.9 KiB) Katsottu 6825 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 16.05.2014 07:56. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Into »

Minusta näyttää varsin lupaavalta. Mahtuuko hyvin T43:n sisälle, vai pitääkö koria vielä työstä tai rajoittaa telin liikkeitä?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mahtuu. Toki pitää alustaa muokata ja laittaa teliripustukset uusiksi. Kun muuta samaa ole, kuin julkisivut. Alusta on kaksiosainen- kerroksinen, väliin olisi tarkoitus tehdä Ms-levystä (3mm)alusta, johon telit kiinnittyisivät. MJ-Hobby myy T43:een alustasarjana paremman, aidomman näköistä tankkia ja telikylkiä. Telit ovat nyt liikehtimiskykyiset. Nyt toisen, uudemman kuvan mukainen virroitus. Toimiva ratkaisu, ei paljon jarruta. Vastaavia olen laittanut muihinkin härpäkkeisiin.
Tuo veturin numero 241 tuskin kuuluu tähän versioon, ennemminkin kuuluisi jokin 230-numerosarjaan? Tämä 241 makaa jossain romuna, joskus uudelleenmaalattuna.
Liitteet
PC290668a.jpg
PC290668a.jpg (122.15 KiB) Katsottu 7562 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 21.02.2014 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Telien taka-akselit ovat hieman keinuvia, jotta virroitus ja vetokyky pysyisi radan mahdollisissa epätasaisuuksissa. Välitysboxit ovat halkaistavia, yläsaumaan pienet viisteet, runkoon juotin keskilinjaan 0,4 Ms-langan ohjuriksi ja kallistuslaakeriksi. Ruuveihin pienet holkit, jotta boxi pääsee vähän liikkumaan. Yhden telin, yksin kulkiessaan, virrankulutus on n.40mA. Samoihin liikehtimiskykyihin ja virtalukemiin päästään jollain 50€:n hintaisella Escap/Faulhaber-moottorilla. Tällaisia H0-malleja hoitelee N-dekooderikin.
Viimeksi muokannut ealab, 14.09.2016 06:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Into »

Taitaapa muuten olla niin, että Liman T43:ssa on jo pienet "muhkurat", jotka eivät kuuluu esikuvaan, alkuperäistä moottoria varten. Minä seuraan tätä mielenkiinnolla siksi, että tuo konstruktio vaikuttaisi sillein lupaavalta, että saattaisi sopia myös Heljanin IC3 moottorijunaan, jossa alunperin on surkeat Tenshodon telimoottorit.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

"Muhkurat" ovat alkuperäistä moottoria varten. Nämä uudet teliversiot mahtuisivat ilman niitä. Ehkä moottorien jousien kiinnitysholkit vähän keskemmälle ja vauhtipyörää hieman kartiomaiseksi, on nyt muokattu. Esikuvissa en ole näitä muhkuja nähnyt. Saavat mallissa olla. En usko tulevan niin tiukkaa paikkaa, että toinen moottori pitäisi poistaa ja laittaa kardaani, nivelakseli telien välille. Sekin olisi helposti tehtävissä. Telit sinänsä kulkevat ja virroittavat oikein hyvin. Taaemmat vetoakselit on tehty "kelluviksi", koska tässä on erilliset "toosat", josta PeS on omassaan Dm4-aiheessa periaatteesta kertonut. "Kellumisesta" on etua, jota tarvitaan varsinkin jos on kaarrekallistuksia. Niistä suorille liittymiset, vaikka loivinkin muutoksin, on haasteellista. Ja jos on RP-25 pyörästöt.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Homma on edennyt. Alkuperäistä LIMA:aa on vain koppa ja alustan yläosa lumiauroineen. Aurat ovat nyt rungossa, ei teleissä. Symobat on. Telifasadit ja tankit Jeco:n, valkometallia. Masiina koeajettu, kulkee hyvin, diginäkin, korineen, ei edes kaarreongelmia. Alkuperäinen alustan muovinen alaosa oli hauraampi, kuin voileipäkeksi. :)
Liitteet
25022014602a.jpg
25022014602a.jpg (258.36 KiB) Katsottu 6720 kertaa
18022014598a.jpg
18022014598a.jpg (337.18 KiB) Katsottu 6826 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tähän veturiin tehdyt ajovalosysteemit. Toimii. Tarvitaan 2mm akryylitankoa, ja ledit, vastukset piirilevyineen, johdotuksineen. Veturin koriin sopivat reiät. Mieluimmin sormin kevyesti poraamalla, hyvä terä, ettei koriin synny halkeamia. Jos on ohuet seinämät. Tässä veturissa on 5 valoa/pää, 4 valk. ja 1 pun. Linssien viistojen kulmien loppukiillotus onnistuu hyvin hangaten A4 arkkiin, linssien loppukiillotuskin miniporassa, vaikkapa keittiöpaperipyyhkeellä. Varottava liikoja kierroksia, painamista, ettei kuumene. Ps. Tällä konstilla voisi olla mahdollista myös Sv11:n (ainakin ylä-)valojen tekeminen.
Liitteet
T43 valot.jpg
T43 valot.jpg (18.47 KiB) Katsottu 6569 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Alusta on nyt valmis. Kulkee DC- ja digikäytössä nätisti, tasaisesti, hyvin hitaastikin. Hyvä vetokyky, kitkarenkaitta. Kopassa vielä vähän töitä, valot siihen valmiit, alimmat askelmat vielä tehden. Niitä "muhkuroita" ei kannata poistaa, mieluimmin koettaisi saada Jeco:n kopan, joka on muuten sama, mutta tehty "muhkuroitta". Muoviset, LIMA:n alkuperäiset lumiaurat ovat nyt jousikiinnitteiset, rikkoutumatta irtoavat. Alusta painaa 244gr, ilman erityistä lisäpainoitusta. Messinkirunko ja valkometalliosat....
Liitteet
P4190750.JPG
P4190750.JPG (129.78 KiB) Katsottu 6422 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nyt masiina on valmis. TAMS LD-G-32-dekoderi sisällään. Kuvasta poiketen kabiinissa ei enää näy piuhoja. On jousikontaktit kopan ja alustan välillä.
Liitteet
P5120750a.jpg
P5120750a.jpg (66.15 KiB) Katsottu 6295 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 14.08.2015 08:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Hienoa työtä kaiken kaikkiaan.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: LIMA T43:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiitos! :)
Vastaa Viestiin