Märklin 3044 ja moottoriongelma (hiilet)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Tulppo68

Märklin 3044 ja moottoriongelma (hiilet)

Viesti Kirjoittaja Tulppo68 »

Otin vanhan märklin ratani vintin kätköistä, "lapsilleni" käyttöön =)
alkuun kaikki pelasi niin kuin pitikin mutta muutaman viikon päästä veturi ei enään kulkenut eteenpäin yhtä lujaa kuin taaksepäin, nyttemmin se ei tahdo kulkea oikein mihinkään suuntaan normaalia vauhtia( veturi on 3044 ) voisiko joku valaista mistä vikaa hakea?
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko vaihdettu kuvaavampaan.
Tulppo68

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tulppo68 »

jasså, sain vian paikallistettua, eli hiilethän siellä oli menny =)
Tarttee varmaan tilata/ ostaa uudet ja samointein kaikkiin vanhoihin vetureihin =)
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Niit hiiliä voi koittaa putsata santapaperilla. Tossa 3044 on toisella puolen hiili ja toisena kupariharja. Ne voi nyös koittaa kääntää niin et se huono pää on ulospäin. Sit toi levykollektorimoottori, joka siin on, likastaa kollektorin eli kommutaattorin helposti. Senkin voi putsata. Uusiakin hiiliä saa.
Tulppo68

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tulppo68 »

Kiitti vinkeistä. Putsasin ja käänsin mutta noista kupariharjoista on tuskin mitään enään jäljellä, hiili menis varmaan vielä toiset 30 vuotta =)
Mutta kupariharjan kääntämisellä saatiin kuitenkin eloa peliin, kunnes uudet tulee.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voitele öljyllä myös laakerit niin moottorista, rattaista, kuin pyöristäkin. Vaunuistakin.
Tulppo68

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tulppo68 »

Juu veturit kävin täysinläpi mutta noihin vaunuihin en koskenutkaan, kiitti vinkistä rasvaan nekin samoin tein.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja ealab »

Eipä hiilen kääntö taida olla oikein hyvä, hahlon takia. Tuo levykollektori ei sinällään ole sen herkempi likaantumaan, kuin muutkaan; rumpukollektorit. Kehänopeus vaan on isompi, se kuluttaa harjoja, siitä hiilipölyä,yms. Riippuu vai mitoituksista, virroista, jne. Levykollektorissa taitaa olla pitempi hiilen kulkema matka/kierros, tai eihän hiili liiku. Tämäkin tarvitsee oman osansa moottorin väännöstä, -tehosta, -virrasta. On siis vipuvartta hiukan enemmän, kuin vastaavissa rumpukollektoreissa. Herkemmissä moottoreissa onkin pienihalkaisijainen kollektori. Kun nyt kyseessä on vain kollektorimoottorit.
jartsa

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Eipä tuo(pari euroa) kovin suuri satsaus ole,ostaa vaikka muutamat ylimääräiset hiiliparit varalle.
Kirjekuoressakin nuo tulee perille asti,asui sitten hieman kauempanakin.Sopii vain kauppiaan kanssa nämä lähetys/maksuasiat,vaikkapa puhelimitse tms.
Tulppo68

Re: Apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tulppo68 »

jartsa kirjoitti:Eipä tuo(pari euroa) kovin suuri satsaus ole,ostaa vaikka muutamat ylimääräiset hiiliparit varalle.
Kirjekuoressakin nuo tulee perille asti,asui sitten hieman kauempanakin.Sopii vain kauppiaan kanssa nämä lähetys/maksuasiat,vaikkapa puhelimitse tms.
Juu tilattu on ja sähköiseti sain kaiken hoidettua täällä http://pienoisjunat.blogspot.com/2010/1 ... utdet.html
nopea palvelu, kirjeenä tulee ja kaikki toimii moitteetta =)
Vastaa Viestiin