Sr1

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 297
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1

Post by Samuelsson »

Loistavaa työtä!
Eihän tässä malta odottaa valmista lopputulosta!
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Niin arvoisa Maksim (Hrukach)!

Odotamme malttamattomina niitä sinun SR1 vetureita, siis näitä Suomi-Neuvostoliitto bilateraalikaupan "Siperian Susi" tai "Kaalihäkki" ja milläkin kutsumanimillä tuota erinomaisen tukevaa veturia meillä Suomessa aina kutsuttiinkin.

Noita SR1 vetureita on muuten vielä paljon meillä Suomessa käytössä ja ne pitävät majaansa lähinnä Lappeenrannan veturivarikollamme.

Hyvältä siis suunnitelmasi ja toteutuksesi tähän mennessä näyttävätten!

Terveisin
Kentsu
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Kiitoksia kaikille mielenkiinnostanne! Sr1 on tunnettu Venäjälläkin, vaikka ei niin kovasti kuin Suomessa. Meillä on harrastajia, jotka pitävät tästä veturista, ja HO-mallin valmistajat ovat nimenomaan Sr1:n faneja. Just heidän ansiostaan saimme mahdollisuuden rakentaa protomallia. Työmme jatkuu, ja saamme pian valmiiksi koko korin.

Terveisin
Maxim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hrukach on 11.03.2014 12:47, edited 1 time in total.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 297
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1

Post by Samuelsson »

Ja paremmalta näyttää taas!
Osaatkos yhtään arvioida mallin valmistumisajankohtaa?
Tämänvuoden puolella, kenties?
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Hei Maksim,

Yhä lupaavammalta näyttää, mutta samat kysymykset minullakin:

- Eli osaatko arvioida koska SR1 Suomi olisi valmis?
- Arvioit viime kesänä, että digitalisoitu SR1 kustantaisi meille suomalaisille noin 400 euroa.
- Jos näin on edelleen, niin lupaan ostaa niitä kaksi kappaletta (kuten jo viime kesänä oli puhetta).
- Kaikkein mieluiten näksisin, että nuo Suomi-SR1 veturit olisivat siinä alkuperäisessä "rumassa" ruosteenruskeassa värityksessään, millä ne Neuvostoliiton Novotsherkasskin veturitehtaalta meille Suomeen aikoinaan toimitettiinkin?
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei,
ja anteeksi pitkästä hiljaisuudesta.
Arvioimme nyt, että olemme valmiita myymään malleja tämän vuoden syksystä lähtien. On suunnitteilla useita värityksiä ja lisäfunktioita. Esimerkiksi malliin laitetaan joko ”vanha” tai ”uusi” valonheitin (sitä varten on tehty paikka veturin kattoon). Valmistamme sekä moottorimalleja että moottorittomia. Tarvittaessa voimme asentaa äänidekooderin, mutta ääniä sitä varten ei toistaiseksi ole nauhoitettu.
Ensiksi rakennamme malleja alkuperäisessä ruosteenruskeassa värityksessä. Uudemmat punaiset ja vihreät versiot jäävät vielä tekemättä, koska ne eroavat noista alkuperäisistä myös pantografeilla.
Viimekesäinen hinta oli tietenkin liian optimistinen. Arviomme mukaan toimiva malli tulee maksamaan vähintään kaksi kertaa enemmän kuin alun perin suunnittelimme. Otimme huomioon kaikki kustannukset ja ajan, jonka kulutimme mallin rakentamiseen. Ilmoitamme lopullisen hinnan syksyllä. Työhön osallistuu yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, siksi on toistaiseksi ennenaikaista puhua hinnasta. On jo kuitenkin selvä, ettei se ole mikään halpa malli.
Toivottavasti hinta ei pelota. Laitan tänne viestejä ja kuvia työn sujumisesta jatkossakin.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1

Post by PeS »

Hrukach wrote:Arviomme mukaan toimiva malli tulee maksamaan vähintään kaksi kertaa enemmän kuin alun perin suunnittelimme. Otimme huomioon kaikki kustannukset ja ajan, jonka kulutimme mallin rakentamiseen. Ilmoitamme lopullisen hinnan syksyllä. Työhön osallistuu yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, siksi on toistaiseksi ennenaikaista puhua hinnasta. On jo kuitenkin selvä, ettei se ole mikään halpa malli.Toivottavasti hinta ei pelota. Laitan tänne viestejä ja kuvia työn sujumisesta jatkossakin.
Tämä tarkoittanee sitä, että hinta olisi noin 800 euroa (alkuperäinen hinta-arviosi oli noin 400 euroa)? Mielestäni tämä on vielä edullinen hinta valmiiksi kootusta ja maalatusta piensarjaveturista. Keski-Euroopassa vastaavalla tavalla valmistetut mallit maksavat noin 1000 euroa.

Oheisen linkin takaa löydät esimerkkejä siitä, miten olemme valmistaneet malleja https://www.facebook.com/Mestarimallit
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Kyllä tiedän näiden tuotteiden hintatasosta, mutten nyt osaa sanoa, kuinka paljon meidän mallit tulevat maksamaan. Mallimme parantuu koko ajan, ja kuten kirjoitin, yhä enemmän ihmisiä auttaa meitä projektissamme. Esimerkiksi eräs elektroniikan asiantuntija tekee DCC-dekooderia ja ohjelmistoa siihen.

Suunnittelemme myös äänidekooderia, mutta sitä varten tarvitaan veturin ääniä. Voisiko joku auttaa äänten nauhoittamisessa?

Koska rakennammme sitä alkuperäistä versiota, haluaisin tietää, mitä numeroita te haluisitte omaan malliinne.

PeS: komeita malleja! Tilaisin mielelläni Suomen esimäisellä rautatielinjalla kulkeneen matkustajavaunun KITin.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1

Post by PeS »

Hrukach wrote: PeS: komeita malleja! Tilaisin mielelläni Suomen esimäisellä rautatielinjalla kulkeneen matkustajavaunun KITin.
1862-vuoden mallit teimme Suomen Rautatiemuseon erikoistilauksena, joten niitä myydään vain museon myymälässä. Kannattaa tiedustella museosta, mutta minusta tuntuu, että matkustajavaunut on myyty jo loppuun, koska niitä ei näy enää museon nettikaupassa.. Museon nettikaupassa on enää jäljellä vanha konduktöörivaunu http://www.rautatie.org/webshop/?mod=ca ... _id=7&pp=1

Lisää informaatiota Mestarimallien sarjoista löytyy tuolta www.mestarimallit.com
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei,
jos tulee kysyttävää, voitte lähettää minulle viestejä joko sähköpostitse (VAIN hrukach@yandex.ru) tai tänne. Minulla ei toistaiseksi ole nettisivuja Sr1:n malleista.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Hei Hrukach! (Maksim?)

Voisitko nyt hieman päivittää missä vaiheessa nuo sinun Suomalais-Neuvostoliittolais SR1 bilateraalivetureiden pienoismallisi ovat?

Siis ne meidän Suomen Valtion SR1 (kaalihäkki) veturit, joita meilllä edelleenkin käytössä paljon liikenteessä, imeisesti kaikki rakennettiin Neuvostoliiton Novotšerkasskin suurella veturitehtaassanne?

Jos sinulla on Maksim tarkempaa tietoa tai linkkejä noista Neuvostoliiton Suomelle toimittamista SR1 vetureista ja niiden rakentamispaikoista, ottaisin niistä historoitsijana kovin mielelläni vastaan lisätietoa!

Terveisin
Kentsu
0400-156994
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei!

Projektimme sujuu parhaillaan hitaasti, koska kaikki ovat lomalla. Syyskuussa aloitamme työt uudestaan ja näytän silloin uusia kuvia.

Magnuken: kyllä kaikki Sr1 veturit rakennettiin Novotšerkasskin tehtaalla. Minäkin olen kiinnostunut Novotšerkasskin tehtaan toiminnasta, muttei itselläni ole kovin paljon tietoja tästä. Tiedän vain, että vetureiden kuoret ja ratasvälitykset rakennettiin Novotšerkasskin kaupungissa Rostovskajan alueella (oblastilla) vuosina 1973-1984, myöskin siellä suunniteltiin Sr1:n kuorien ulkonäkö. Sähkölaitteiston toimitti Stromberg. Sr1:n kaltaisia vetureita rakennettiin Puolalle ja Kiinalle. Lisätietoja minulla ei ole saatavilla. Suomesta saattaa olla helpompaa löytää tarvittavaa tietoa, koska Venäjällä ei edes ole yhtään Sr1:ta.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Sr1

Post by mattih »

Hei Hrukach,

Olen mielenkiinnolla seurannut projektianne, toivottavasti projekti jatkuu menestyksekkäästi, ja saamme suomalaisille radoille hienoja vetureita :)
Hrukach wrote:Mallimme parantuu koko ajan, ja kuten kirjoitin, yhä enemmän ihmisiä auttaa meitä projektissamme. Esimerkiksi eräs elektroniikan asiantuntija tekee DCC-dekooderia ja ohjelmistoa siihen.

Suunnittelemme myös äänidekooderia, mutta sitä varten tarvitaan veturin ääniä. Voisiko joku auttaa äänten nauhoittamisessa?
Miksi suunnittelette DCC-dekooderia itse? Yritättekö saada markkinoilla olevia dekoodereita edullisemman tai toiminnaltaan paremman, vai lisätä toimintoja joita muissa dekoodereissa ei ole? Nykyisin saa jo erityisen edullisesti erittäin hyviä dekoodereita. Esim Esun LokPilot Basic -dekooderia saa 17 eurolla, varmasti isommissa erissä vielä edullisemmin, ja se tukee lähes kaikkia toimintoja joita harrastajat vaatii (Erittäin hyvä kulku, sopii myös raudattomille moottoreille, valoissa himmeydensäädöt, kuormantunnistus ja moottorin käytön ohjaus sen mukaan ("feedback") jne). He, joille nämä ominaisuudet eivät riitä, joutuvat varmasti joka tapauksessa hommaamaan oman dekooderin veturiin.
Voiko olla, että oman dekooderin valmistaminen turhaan nostaa veturin hintaa, mutta ei välttämättä saavuta merkittäviä etuja?

Lisää uutisia veturistanne odottaen,
-MattiH.
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei!

Veturin perusmallissa on kahdeksannapainen liitin, johon voi panna dekooderin.
Liittiimeen sopii mikä tahansa sopiva tavallinen DCC dekooderi (äänitteetön tai varustettu äännitteillä).
Me suunnittelemme omaa dekooderia, jossa on muitakin toimintoja äännitteiden rinnalla. Dekooderiin asetetaan osat, jotka suorittavat näitä toimintoja. En haluaisi kertoa etukäteen lisää, koska tutkimme tällä hetkellä lisätoimintojen järjestämisen ja asettamisen mahdollisuutta. Silloin kun saamme hyvät tulokset, kerron ilman muuta niistä.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Ok, Maksim!

Uskallatko antaa jotakin aikataulua sille, koska saisimme ne perusveturit sillä 8-napaisella dekooderiliittimellä?

Tuosta teidän omasta dekooderista olisi todellakin mielenkiintoista kuulla lisää, toivottavasti kohta siitä voit jotakin kertoa!

Terveisin
Kentsu