Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

TJH

Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja TJH »

Mitäs ehdottaisitte vaihtoveturiksi Märklin-radalle Era II-III? Pitäisi tietenkin olla MS:llä ohjattavat kytkimet ja mielellään äänet.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

TJH kirjoitti:Mitäs ehdottaisitte vaihtoveturiksi Märklin-radalle Era II-III? Pitäisi tietenkin olla MS:llä ohjattavat kytkimet ja mielellään äänet.
Oma ehdotukseni olisi Märklin 37655 (BR V60 - dieselveturi) era III, jossa on TELEX-kytkimet, mutta ei ääniä. Tuohon saa lusikoitua ESU:n Loksoundin, mutta se vaatii hiukan askartelua... Itse olen onnistunut vanhempaan malliin Märklin 3665 (BR 260) sellaisen muutoksen tekemään. Uudemmassa mallissa on metallinen kori, joka ei _muistaakseni_ ole sen ahtaampi.

Raskaaksi vaihtotyöveturiksi kävisi Märklin 37903 (BR V90 - dieselveturi) era III, jossa on myös TELEX-kytkimet. Tässä on se ongelma, että moottori on C-sinus, johon ei niin vain vaihdetakaan lutikkaa... Eli äänien lisäys ei ole ihan heittämällä tehty.

Märklinin höyryvetureissa ainakin BR 86:ssa on Telex-kytkimet molemmissa päissä, mutta se ei ole olemukseltaan vaihtotyöveturi, eikä tuostakaan ole valmiiksi äänellistä mallia olemassa. Lisäongelma noissa pienissä höyryvetureissa on se, että kaiutinta on aika vaikea saada piilotettua mihinkään.

Erityisesti era II ajanjaksolle voisivat käydä erilaiset Köf veturit ja luokat BR V20 ja V36. Noissa ei tosin ole tehdasvalmiina sen enempää kauko-ohjattavia kytkimiä kuin ääniäkään.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

BR81 on myös tehty TELEXillä sekä BR85. Sitä ei ole kuitenkaan kaikissa.
TJH

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja TJH »

Kiitokset tiedoista. Tuo V60 on ollut mielessä itselläkin, mutta heitin kysymyksen juuri sen tähden, että en pienehköllä etsinnällä löytänyt ääniveturia.

Sitten toinen juttu. Mites kannattaa tehdä tasoylikäytävä C-kiskolle? Märklinin valmiit eivät oikein käy, kun on kaksoisraide ja lisäksi tie kääntyy 90 astetta heti tasoristeyksen jälkeen.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

TJH kirjoitti: Sitten toinen juttu. Mites kannattaa tehdä tasoylikäytävä C-kiskolle? Märklinin valmiit eivät oikein käy, kun on kaksoisraide ja lisäksi tie kääntyy 90 astetta heti tasoristeyksen jälkeen.
Hmmm. Märklin myy kyllä väliliuskaa, jolla voi kaksoisraiteetkin tehdä heidän omalla ylikäytävällään. Sen leveys on säädettävissä, mutta en muista minimimittaa tähän hetkeen, voin sen toki tarvittaessa mitata. Vaikka et olekaan sellaista ostamassa, kerron muutaman huonon puolen siitä. Meillä tälläinen tasoristeys on ihan lelukäytössä, eli matchbox autot ajelevat siitä yli junien välissä. Se toimii seuraavin periaattein: kun juna tulee varoituslaitoksen alueelle, kytkevät kaluston pyöräkerrat raiteet oikosulkuun, jolloin tasoristeyksessä olevat sähkömagneetit vetävät puomit hiukan ääntä nopeammin alas. Jos juna syystä tai toisesta pysähtyy tälle alueelle, kuumenee magneetit niin kovasti, että puomit sulavat (kokemusta on). Lattiaradoille tuo on ihan kelvollinen, jos vain muistaa olla pysäyttämättä kalustoa tuolle alueelle. Tuo viimeinen on siis ongelma erityisesti nuorelle väelle, kun se on kuulemma kiva seisottaa autoja puomien takana. :D

Kiinteään rataan suosittelen ostamaan rakennussarjan, jossa tulevat vain puomit ja varoituslamput ja rakentamaan tien ihan jostakin muusta materiaalista. Itse olen katsellut Viessmannin tasoristeystä, mutta kokemusta siitä ei ole.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
TJH

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja TJH »

Kiitos Tony. Täytyy palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja unohtaa nuo valmiit viritykset.
jartsa

Re: Ehdotuksia vaihtoveturiksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Fallerin autosysteemissä on tuo ajoradan keskelle upotettu lanka jota autot seuraavat.Automaattisesti toimiviin ylikäytäviin on olemassa versiot perinteiselle ja #3-kiskolle soveltuvat.Näissä puomien laskeutuessa autot pysähtyy.Autoissa pieni akku ja motti.
Vastaa Viestiin