Rocon vaunut Märklin-radalla

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

TJH

Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by TJH »

Kaluston hankinta ensimmäiseen projektiin menossa ja tieto heikoissa. Miten Rocon vaunut kulkevat Märklinin C-kiskoilla? Lähinnähän kyse lienee pyöristä ja niiden toimimisesta C-kiskojen vaihteissa. Kokemusperäistä tietoa kaivattaisiin. Täytyykö vaihtaa pyörät vai meneekö vaihteista ok? Erilaiset kytkimetkin ovat vielä hebreaa eli ovatko Rocon vaunujen kytkimet yhteensopivat Märklinin kytkimien kanssa?
sanoaskosano
Konduktööri
Posts: 62
Joined: 23.09.2007 22:15

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by sanoaskosano »

Rocon pyöräkerrat tomivat hyvin Mä. C kiskoilla kun ei hurjastele, hieman keikkuu vaihteissa. Mutta jos eristää toisen kiskon esim kulunvalvontaa varten niin sitten ei Roco kalusto tunnistu.
nimin. SpDrS60 by Linux.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by Hermanni »

Kyllä C-kisko kestää Rocon pyöräkerroilla hurjastelun, kokeilin juuri vielä kokeeksi neljän letkalla kaksiakselisilla Rocon Hbbis RAILSHIP vaunuilla niin kaarrevaihteista kuin "suoristakin" vaihteista.
Pyörä ei putoa risteyksessä juurikaan että sitä edes huomaisi.....
Sama koe K-kisko vaihteeilla osoitti että siinä Rocon pyörä putoaa huomattavasti enemmän, siitä huomaa että Hbbis vaunu keikahtaa hivenen.
Märklinin C-kisko on ihan silmin havaittavissa tiukempi mitoitukseltaan kuin vanha K-kisko, M-kiskoa en edes omista.
Tosin minulla oleva C ja K-kisko on 2-3 vuotta vanhaa, lukuunottamatta paria vanhempaa K-Kisko vaihdetta jotka ovat yllättäen erilaisia kuin nuo edellä mainitut uudemmat K-kisko vaihteet.
Se asia sitten että onko C-kiskossakin muutettu malleja/mitoitusta vuosien saatossa niin kuin K-kiskossa, voisi selittää sen uskomuksen että Rocon pyörät eivät toimisi kunnolla.
Ainoat "tehdasvalmisteiset" vaunut jotka minulla on aiheuttanut ongelmia C ja K-kiskolla on venäläiset vaunut, niissä joissakin on aivan ihmeelliset pyöräkerrat.....
Ylläpito
TJH

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by TJH »

Hermanni wrote:Kyllä C-kisko kestää Rocon pyöräkerroilla hurjastelun, kokeilin juuri vielä kokeeksi neljän letkalla kaksiakselisilla Rocon Hbbis RAILSHIP vaunuilla niin kaarrevaihteista kuin "suoristakin" vaihteista.
Pyörä ei putoa risteyksessä juurikaan että sitä edes huomaisi.....
Kiitos vain koeajosta. Täytynee hankkia sitten kokeeksi yksi Rocon vaunu ja tsekata itsekin. Mutta entäs ne kytkimet?
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by markku55 »

Meikäläisellä on kaikkia noita kolmea Märklinin raidemateriaaleja, ja täytyy todeta, että C-raide on selkeästi täsmällisimmän oloinen.
Vertailuja en ole tehnyt, mutta sen voin kokemuksesta sanoa, että M-raide on surkein ainakin vaihteiden osalta (pellistä taivutettuja lärpäkkeitä, jotka ei varmaan ole aina edes saman muotoisia ja kantopintaa ei ole kuin juuri levyn paksuuden verran).
sanoaskosano
Konduktööri
Posts: 62
Joined: 23.09.2007 22:15

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by sanoaskosano »

Mä K-kisko on code 100 ja C-, mikä mielenkiintosta on Code 84. Uudessa Mä kalustossa on pyörien sisämitta 14,3mm eli sama kuin Rocon ennen Mä. oli 14mm (+- vaikka mitä), pyörien sisämitta on ratkaiseva kaluston käyttäytymisessä vaihteissa. Märklinin vanhan pyörän leveys on 3,3mm, nykyinen 3,0 ja Rocon pyörä on 2,75mm leveä. Rocon pyörän laippa voi tökätä kaarrevaihteessa käyrille työnnettäessä, mutta sinä onkin sn. 30 eli sillä menee hyvin. Museoon sivuilla on hyvä tutkielma kaluston käyttäytymisesta erilaisissa vaihteissa periaattethan on samat oliko kolmi- tai kaksikisko systeemi.
jartsa

Re: Rocon vaunut Märklin-radalla

Post by jartsa »

TJH wrote:
Hermanni wrote:Kyllä C-kisko kestää Rocon pyöräkerroilla hurjastelun, kokeilin juuri vielä kokeeksi neljän letkalla kaksiakselisilla Rocon Hbbis RAILSHIP vaunuilla niin kaarrevaihteista kuin "suoristakin" vaihteista.
Pyörä ei putoa risteyksessä juurikaan että sitä edes huomaisi.....
Kiitos vain koeajosta. Täytynee hankkia sitten kokeeksi yksi Rocon vaunu ja tsekata itsekin. Mutta entäs ne kytkimet?
Jos vaunuissa on Nem-kytkin,se on vaihdettavissa Märklinin omaan versioon(Rocossa on märklin tyyppinen jo valmiina).Näiden kytkinten yhteensopivuudesta oon jotain kuullut,eivät olisi 100prossasen toimivia toistensa kanssa.