jartsa wrote:Hammasrattaat keskellä??Mikä on se parempi mahdollisuus,kysyn vaan? Olisit sanonut mielummin:yksinkertaisin,halvin ja helpoin.Myös useasti se huonoin.
Pienoisrautatievetureiden voimansiirtoratkaisut ovat tietty mielenkiintonen keskusteluaihe, josta juttua riittää varmasti vielä pitkään. Lähdetään kuitenkin liikkeelle siitä, että perustelet aluksi väittämäsi.
1. Miksi Fleischmann-tyylinen tapa sijoittaa hammasratasvaiheisto kehyksen sivulle on paras ratkaisu?
2. Miksi hammasratasvaihteiston sijoittaminen akseleiden keskilinjalle on huonoin vaihtoehto?
1:Rattaat ovat yleensä helposti vaihdettavissa,mikäli kuluneet.Sama myös moottorin kanssa.Useimmiten osat on samoja monissa eri malleissa.
2:Saattaa olla vaikea purkaa,ennenkaikkea tässä aiemmissa viesteissä ilmitullut laahaimen asennus 3-kisko käyttöön.
(hieman väärä paikka tälle keskustelulle)Sorry
Vastaan aivan asiallisesti. Niin, kyllä. Ei ole mitään syytä olla käyttämättä hyväkäytöksisiä, pienivirtaisia, vääntäviä, hyvin hidasajo-ominaisuuksin. Ja useimmiten aivan ilmaisia. Kun vastaavin ominaisuuksin merkkimoottorit (escap, faulhaber)maksavat jopa kymmeniä euroja. Käyttöiän raja ei vielä ole tullut vastaan. Asemien moottoreita, myös pitkulaisia, on useille jännitteille, joissakin se on merkitty, jotkut pitää mitata. Käyttö määräytyy sen mukaan. Näitä on jo useissa projekteissani, niin piensarjavetureissa, kuin DIY-vetureissakin. Mm. Athearnin huonolaakerisen moottorirohjakkeen korvasin kahdella pitkulaisella, kyllä liikkuu nätisti.
Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab wrote:Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.
Tämä rata-auto on todella hieno malli. Olisi vielä kiva nähdä mallin sisälle — voimansiirto nimittäin kiinnostaa.
Aivan mahdottoman hieno rata-auto, muistuttaa kovasti sitä Museossa Hyvinkäällä olevaa Rautatiehallituksen pääjohtajan Cadillac rata-autoa (vai mikä sen merkki nyt olikaan).
Last edited by LOK on 15.12.2017 05:59, edited 1 time in total.
Reason:Palstahäirikköön tehdyt viittaukset poistettu viestistä.
Niinpä! Ihmettelen vaan, mikä saa jartsan vastailemaan, kuten vastailee. Varmaankin hänellä olisi paljon asiallistakin annettavaa. Koskekoon vaikka vain fleisua. Kyllä siinäkin tekniikka ja sähköt ovat ilman "korvamerkkiä", yleispäteviäkin. Laput silmillä ei tarvitse olla. Esim. keskustelusta rattaiston sijoittelusta, ne ovat vain erilaisia tapoja hoitaa voimansiirtoasia, ei sen kummempaa. Pitää erottaa toisistaan mekaaninen tapa ja -laatu.
Kuvassa Rau:n esikuva.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kiitos vinkistä! Onkohan se muuten tasavirta- vai vaihtovirtamalli? En mielestäni löytänyt mainintaa ainakaan? Aika kova hinta vain tuolla.
Anteeksi, jos tämä on vähän OT: Oli muuten Mallikaupan uutisissa oikein kivoja mainintoja suomalaisista malleista; Huhun mukaan Roco tekee mahdollisesti ehkä vihreän Sr2:sen ja pienoismallivalmistaja Heris on valmistamassa suomalaisen kaksikerrosvaunun! Ihan huippua!
Modelan Dv12 on nyt näköjään tullut Mallikauppaan myyntiin. Onko joku jo ehtinyt nähdä taikka ostaa sitä? Kiinnostaa tietää että millainen siitä nyt sitten tuli. Aiemmassa prototyypissä kun taisi olla kaikenlaisia omituisuuksia.