Feniksin keskuspuskurikytkimet

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Hankin tuossa muutaman Feniks-valmistetta olevan ven säiliövaunun. Yhdessä niistä on jokin automaattikytkin.
1.Onko näitä kytkimiä saatavana erillisenä esim NEM-istukkaan?
2.Onko vaunujen kytkemiseen esim Märklinin RELEX-kytkimeen tai lyhytkimeen jotain hyväksihavaittua niksiä?
Itse olen suunnitellut rautalangasta "ystävyyssidettä". Rikkinäisestä RELEX:istä muokatulla kytkimella varustetulla
välivaunulla olen pystynyt kytkemään vaunun junaan, vähän niinkuin 87:1 Hkbar.. :)

Ei ole akuutti hätä, säiliökuljetukset ovat radallani joululomalla :)
Edit, korjattu TELEX -> RELEX
Viimeksi muokannut EMD F7, 26.01.2009 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
okeskira

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja okeskira »

EMD F7 kirjoitti:Hankin tuossa muutaman Feniks-valmistetta olevan ven säiliövaunun. Yhdessä niistä on jokin automaattikytkin.
1.Onko näitä kytkimiä saatavana erillisenä esim NEM-istukkaan?
2.Onko vaunujen kytkemiseen esim Märklinin RELEX-kytkimeen tai lyhytkimeen jotain hyväksihavaittua niksiä?
Itse olen suunnitellut rautalangasta "ystävyyssidettä". Rikkinäisestä TELEX:istä muokatulla kytkimella varustetulla
välivaunulla olen pystynyt kytkemään vaunun junaan, vähän niinkuin 87:1 Hkbar.. :)

Ei ole akuutti hätä, säiliökuljetukset ovat radallani joululomalla :)
Jos ostit vaunuja JHR:ltä, niin varmasti Kadee-kytkimistä on kyse. http://www.kadee.com. Ovat erittäin suosittuja ison rapakon tuolla puolen, ja olen itsekin asentanut kaikkiin venakkovaunuihin moiset. Suomesta näitä ei saa, mutta nettikaupathan toimivat.

1. NEM-tuppeloon sopivia kadee-kytkimiä on saatavissa.
2. Ei. Välivaunu on paras niksi. Itse olen rakentanut pari Hkba (tai Hkbar)-tyyppistä välivaunua, jossa venäläisen roikan saa kytkettyä suomijunaan.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

1. Juu http://www.kadee.com/htmbord/page58.htm tollasia ovat.
Pieni epäkohta on, että nää mallintaa jotain AAR-standardin kytkimiä, jotka ei oo yhteensopivia Willison/SA-3 kanssa.
Mut, en oo niitinlaskija :D

Joku keskustelu SA-3:n kehityksestä: http://www.trainorders.com/discussion/read.php?2,361715
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja jsiren »

EMD F7 kirjoitti:Hankin tuossa muutaman Feniks-valmistetta olevan ven säiliövaunun. Yhdessä niistä on jokin automaattikytkin.
1.Onko näitä kytkimiä saatavana erillisenä esim NEM-istukkaan?
2.Onko vaunujen kytkemiseen esim Märklinin RELEX-kytkimeen tai lyhytkimeen jotain hyväksihavaittua niksiä?
Itse olen suunnitellut rautalangasta "ystävyyssidettä". Rikkinäisestä TELEX:istä muokatulla kytkimella varustetulla
välivaunulla olen pystynyt kytkemään vaunun junaan, vähän niinkuin 87:1 Hkbar.. :)

Ei ole akuutti hätä, säiliökuljetukset ovat radallani joululomalla :)
1) Jos kyseessä on Kadee, niin kuin täällä on arveltu, niin on. Suoraan NEM-istukkaan käyvät seuraavat Kadee-kytkimet:
nro 17, erittäin lyhyt varsi (7,11 mm)
nro 18, lyhyt varsi (8,63 mm)
nro 19, keskipitkä varsi (10,76 mm)
nro 20, pitkä varsi (11,68 mm)
Näistä valitaan asennustilanteeseen sopivin.

Toisaalta kannattaa ottaa huomioon, että Kadee toimii parhaiten vaunun runkoon asennettuna, mihin käy esim. nro 5, joka sisältää 2 paria kytkimiä ja vetolaitteita. (Eli kahteen vaunuun.) Vetolaite voidaan liimata tai ruuvata suoraan vaunun runkoon, ja siihen asennetaan itse kytkin. Vaikeampia asennuksia varten on saatavissa pitkä- ja lyhytvartisia kytkimiä sekä malleja, joissa varsi on kytkimen keskilinjan ylä- tai alapuolella. Mikäli kalustoon vaihtaa pysyvästi Kadee-kytkimiä, suosittelen harkitsemaan runkoasennusta. Lisäetuna on, että puskinpalkkiin pystyy asentamaan detaljeja, kun kytkintasku ei enää pyyhi laidasta laitaan...

Kadee toimii parhaiten runkoon asennettuna, koska se antaa kytkeytyneenä pienen liikkumavaran joka suuntaan. Kytkin itse ei käänny vetolaitteessa kovinkaan paljoa, mutta sallii kyllä seuraavan vaunun kytkimen kääntyillä vapaasti irtoamatta. Tämä mahdollistaa kytkeytymisen jopa loivassa vaaka- tai pystykaarteessa, viimeistään vähän sivusta tökkäämällä... Esikuvanmukainen kytkentäetäisyys on mahdollista saavuttaa, mikäli kytkimet asennetaan oikein, koska keskuspuskimellisessa kalustossa ei tyypillisesti ole sivupuskimia. Lähikytkinkulissin toiminta taas perustuu siihen, että kulissien välissä on periaatteessa jäykkä palkki, joka pitää kytkintaskut oikeassa linjassa vaunujen liikkeiden suhteen. Eritoten Kadeeta ei kannata Liman tyyliin asentaa suoraan teliin: sillä tavalla saa ongelmia S-kaarteissa, koska suoraa sivuttaissiirtymää kytkin ei juuri salli.

2) Tätä olen juuri tutkinut itsekin: kokeilin esim. viilata Kadee-kytkimen yläosaan uran, johon lenkkikytkimen lenkki solahtaisi... Ei toiminut oikein kunnolla. Kehittely jatkuu. Toisaalta välivaunuhan on aivan pätevä ratkaisu, jota itsekin olen käyttänyt Rocon ja Fleischmannin vaunujen välillä, kun Fleischmannilla on ollut oma omituinen kytkimensä. Sitäpaitsi välivaunuja joutuu tekemään silloinkin, jos on junarunkoja, joissa on veturin kanssa yhteensopimattomat lähikytkimet (minkään kanssa yhteensopimattomia kytkimiä ovat esim. Fleischmannin alkuperäinen, Fleischmann Profi, Roco I, Roco II...)

Esikuvassa "ystävyyslenkkiä" on kaiketi käytetty enimmäkseen vetureissa? Tietääkö joku tarkemmin? Ainakin jos haluttaisiin olla ihan tarkkoja, niin nykyaikaisen Sr1:n, Sr2:n, Dv12:n ja Dr14:n näkyvimpänä kytkimenä pitäisi olla nimenomaan SA-3:n vastine... Tuli mieleen asia, jota pitää kokeilla kotiin päästyä (nyt olen reissussa 200 km päässä omista Kadeistani :? ) eli että ystävyyslenkin voisi tehdä kiinteäksi Kadeen takaosaan: poraisi pienen reiän, johon pujottaisi pystyyn pätkän rautalankaa, josta jäisi ehkä 3-4 mm näkyviin. Tähän tipahtaisi eurokytkimen lenkkiosa. Toinen mahdollisuus olisi tehdä Deeverin vaihtotyökytkintä jäljittelevä silmukka esim. 0,5 mm pianolangasta, jota varten poraisi kytkimen varteen reiän niin eteen kuin se on rikkomatta mahdollista, tai sitten liimaisi pienen putkenpätkän epoksilla tms. saranaksi (kestääkö vetoa?) Tämän voisi sitten nostaa (joku viisas voisi vielä kehitellä vaikka telexistä tai muistilangasta tähän jonkun vapiti-mekanismin) sitten eurokytkimen tappiin, tai miksei vaikka esikuvanmukaiseen koukkuun... Maalaisi hökötyksen keltamustaraitaiseksi tai vaikka vain keltaiseksi, niin menisi täydestä kuin väärä raha...

Taidankin kokeilla "vapitia" mun SW600:aan, varastossa on vielä muutama ylimääräinen Kadee vitonen...
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiitän "Kadee"-tiedoista. Olen myös laittelemassa näihinkin vaunuihin Kadeet. Ne näyttävätkin olevan jenkkikalustossa runkoasennettuja. Kaikkiaan 10:neen vaunuun. Kun on lisäksi pari vanhaa Rivarossin "condolaa", pari "caboosea", mm. Jokin porukkatilaus?
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja jsiren »

ealab kirjoitti:Kiitän "Kadee"-tiedoista. Olen myös laittelemassa näihinkin vaunuihin Kadeet. Ne näyttävätkin olevan jenkkikalustossa runkoasennettuja. Kaikkiaan 10:neen vaunuun. Kun on lisäksi pari vanhaa Rivarossin "condolaa", pari "caboosea", mm. Jokin porukkatilaus?
Tässä muuten seisake.netin artikkeli Vapitista: http://www.seisake.net/kuukaudenraapustus_5.php
Lähikuva, jotain tällaista ajattelin vääntää rautalangasta Kadeen kylkeen: http://vaunut.org/kuvasivu.php/6594.html

Tossa on Kadee nro 5:n tuotesivu: http://www.kadee.com/htmbord/page47.htm
Niitä saa myös 10 tai 20 kappaleen pakkauksina (nrot 10 ja 11) ilman vetolaitteita asennettavaksi vaunuun valettuun koteloon: http://www.kadee.com/htmbord/page53.htm
okeskira

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Kadeelta löytyy myös malli jossa itse kytkinosa on oikeassa mittakaavassa ja näinollen siromman näköinen: http://kadee.com/htmbord/page351.htm. Menisi jo aivan hyvin SA3:sta kauempaa katsottuna. Tämä kytkeytyy normaalisti myös tavallisiin kadee-kytkimiin. Kannattaa myös huomata, että esim. Modelan venäläisiin vaunuihin tarvitaan monesti kadee-malli, jossa kytkimen varsi lähtee itse kytkinmollukan alareunasta, esim #27: http://kadee.com/htmbord/page72.htm. Muuten kytkin tulee liian alas ja jarruletku ottaa kiinni tasoristeyksen pölkytyksiin ja vaihteisiin. Toki myös letkua voi lyhentää ja taivutella, mutta toimintavarmuus heikentyy radan pystysuuntaisten heittojen kohdalla kun liian alhaalla oleva kytkin kytketään oikealla korkeudella olevaan.

Rocolta muuten löytyy toimimattomia SA3-mallisia kytkimiä varaosana: http://www.roco.cc/index.php?id=15&Anfa ... mmer=40375.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Jonkun ven matkustajavaunun mukana tuli tuon Rocon leikki-SA-3:n näköiset kytkimet. En tiedä vaan ovatko Rocon kanssa yhteensopivat.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Miks´ei Roco SA-3 sopisi ven. säiliövaunuihin, mahdollisesti Kadee:n pesään. Tai DIY- pesään. Lienee toimiva, ei helposti irroitettava/ kiinnitettävä koplinki. Liitettäneen pystysuunnassa. Sopisi kiinteisiin junarunkoihin. Kolplinkista voisi myös tehdä muutostyönä NEM- sopivan. Sovitetaan SA-3:n varsi NEM- lenkkikytkimen varteen muovipikaliimalla, Loctite 406. Kadeesta olen tehnyt vastaavan muutosproton.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja Zimba »

ealab kirjoitti:Jokin porukkatilaus?
Itsellänikin olisi tarvetta Kadee #5 -kytkimille. Standard Hobby Supply näkyy myyvän 12 pussin erää hintaan 23,79 $. Toimituskulut Suomeen ovat tuollaisella erällä kuulemma 25 taalaa. En tiedä, paljonko kulut kasvavat, jos isompaa erää haluaa tilata. Tuollainen 12 pussin erä jäisi vielä sopivasti tullirajan alle, ei tarvitse maksaa alv:tä. Tulliahan pienoisrautatietarvikkeista ei mene lainkaan.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Noihin Feniksin tölkkivaunuhin on mielestäni sopivin kadee #18, #17 on liian lyhyt ja ottaa ainakin Märklinin kaarteissa runkokehykseen kiinni.
Yleensä #18 ja #19 on käyttökelpoisimmat pituudeltaan, #20 on jo turhankin pitkä....
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja ealab »

17 ja 18 olen itsekin ajatellut. Eikö 5 olisi myös sopiva, kun nyrkki on ylempänä petiin nähden. Ja petin asennuskorkeus passaa ko. vaunulle, nyrkki oikealla korkeudella. Tankkivaunun pohjan korkeus kiskosta lienee 10mm luokkaa ja myös 5:n asennuskorkeus 25/64", 9,9mm.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

MJ-Hobbyssä Tukholmassa on jotakin kadeeta: http://www.mjhobby.se/mjhobby/search.as ... ring=kadee
Roco-SA3: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... &pid=40375

Hyvä liike ja huonosti rikssvenskaa taalaavakin saa palvelua!
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Tuli mieleen vielä kysyä miten Feniksin säiliövaunuissa on kytkimet kiinnitetty, nimittäin en tiedä sitä enkä halua rikkoa tietämättömyyttäni vaunua.

Mikä kytkin tämä on?: http://www.freewebs.com/pistoraide/FWTh ... -thumb.png kuva on Jimin sivuilta kohdasta "pienoisrautatiekalustoa" kuva 22/33. En osaa linkittää paremmin tässä kohtaa
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Feniksin keskuspuskurikytkimet

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

EMD F7 kirjoitti:Tuli mieleen vielä kysyä miten Feniksin säiliövaunuissa on kytkimet kiinnitetty, nimittäin en tiedä sitä enkä halua rikkoa tietämättömyyttäni vaunua.
Uudemmissa Feniksin vaunuissa on normaali NEM tuppelo, eli suorakaiteen muotoinen putki jossa kytkin on kiinni.
Alla kuvassa olevassa kadeen kytkimessä on toisessa päässä haarukka, jossa on väkäset ulospäin.
Kuva

Puristamalla näitä väkäsiä yhteen ja työntämällä kytkintä tupissa ulospän pitäisi kytkimen lähteä irti.
EMD F7 kirjoitti:Mikä kytkin tämä on?: http://www.freewebs.com/pistoraide/FWTh ... -thumb.png kuva on Jimin sivuilta kohdasta "pienoisrautatiekalustoa" kuva 22/33. En osaa linkittää paremmin tässä kohtaa
Siinähän on Kadee tai yhteensopiva kytkin "naimisissa" normaalin NEM lenkkikytkimen kanssa.... ;)

PS Kyllä sillä mjhobbyllä enemmänkin niitä kadeen kytkimiä löytyy http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodlist. ... ode=091100
Ylläpito
Vastaa Viestiin