Dr16

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Olli
Konduktööri
Posts: 87
Joined: 28.10.2007 19:30

Re: Dr16

Post by Olli »

EMD F7 wrote:Meneekö 2802 paaliin/varaosiksi jos siinä on pahakin konevika?
Tuntuis tyhmältä pitää sitä ajossa, jos on kallis remontti ja sarjan hommat on muutenkin vähenemään päin.
isovaalee.info ilmoittaa vain että on konevika, mutta mistäs sitä tietää, voinhan se mennä paaliinkin. Tässä pari viikkoa sitten Kolariin mennessä juuri kyseinen veturi oli P271:ssä, ja tietenkin saavuttiin yli tunti myöhässä perille. :wink:
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Dr16

Post by markku55 »

Olli wrote:
EMD F7 wrote:Meneekö 2802 paaliin/varaosiksi jos siinä on pahakin konevika?
Tuntuis tyhmältä pitää sitä ajossa, jos on kallis remontti ja sarjan hommat on muutenkin vähenemään päin.
isovaalee.info ilmoittaa vain että on konevika, mutta mistäs sitä tietää, voinhan se mennä paaliinkin. Tässä pari viikkoa sitten Kolariin mennessä juuri kyseinen veturi oli P271:ssä, ja tietenkin saavuttiin yli tunti myöhässä perille. :wink:
Mikäs tämä ongelma on, onko viimeisestä isosta vaaleesta kyse??
Olen nähnyt leffan jonka nimi taisi olla "Iso vaalee", sellaisen ison vaaleen romuttaminen olisi tosi iso virhe. 8)
User avatar
Olli
Konduktööri
Posts: 87
Joined: 28.10.2007 19:30

Re: Dr16

Post by Olli »

markku55 wrote: Mikäs tämä ongelma on, onko viimeisestä isosta vaaleesta kyse??
Olen nähnyt leffan jonka nimi taisi olla "Iso vaalee", sellaisen ison vaaleen romuttaminen olisi tosi iso virhe. 8)
Dr16 2802 on viimeinen Iso Vaalee-proto, joka on harvoin hyvällä tuulella. :wink: Linjalle kuulemma useasti jää tai sitten on koko ajan jotain vikaa.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Dr16

Post by EMD F7 »

Luin Ollin kuvauspäiväkirjaa. Selkeä ja hyvä selostus. Oliko myöhästymisen syy vetureissa vai jossain muussa Kolariin mennessä?
Luulis että jos toinen veturi hajoa niin kyllä yksinkin noin kevyen junan jaksaa vetää.
User avatar
Olli
Konduktööri
Posts: 87
Joined: 28.10.2007 19:30

Re: Dr16

Post by Olli »

EMD F7 wrote:Luin Ollin kuvauspäiväkirjaa. Selkeä ja hyvä selostus. Oliko myöhästymisen syy vetureissa vai jossain muussa Kolariin mennessä?
Luulis että jos toinen veturi hajoa niin kyllä yksinkin noin kevyen junan jaksaa vetää.
Veturissa ongelma oli. Niin ainakin kuulutuksessa ilmoitettiin.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Dr16 2810

Re: Dr16

Post by Dr16 2810 »

EMD F7 wrote:Luin Ollin kuvauspäiväkirjaa. Selkeä ja hyvä selostus. Oliko myöhästymisen syy vetureissa vai jossain muussa Kolariin mennessä?
Luulis että jos toinen veturi hajoa niin kyllä yksinkin noin kevyen junan jaksaa vetää.
Mutta pitäähän n. neljälle autovaunullekkin saada lämpöä. Oliko kyseisessä junassa kaksi Dr16 veturia vai vaan yksi? :D
Dr16 2810

Re: Dr16

Post by Dr16 2810 »

isovaalee.infossa ei ole vielä tietoa 2810,mutta tietääkö teistä joku miks se on Hyvinkäällä?
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Dr16

Post by EMD F7 »

Mitä yhden lohkolämmittimen tai muun moottorinlämmityksen teho on?
Jos oletetaan vaikka 1kW. Yhteen Gfot:tiin, meniskö 10 autoa?
Sillon se tekis 4x10x1kW=40kW
Jos vaikka joka autossa olis 1kW sisätilalämmittimet, ei siitä tulis
silti kun tuplasti toi. Huom! Lohkolämmittimen teho edelleenkin arvio :)

Ollin jutun mukaan oli 2 veturia ja 4 autojenkuljetusvaunua.
http://www.youtube.com/watch?v=aWjAME59VTA

Kyllä 1 veturi olis piisannut, kun ei noihin lämmityksiin mee kun alle 100kW.
Onko noissa vanhoissa vaunuissa ees virransyöttöä..

Toisaalta, hyvä olla toinen varalla kun ei sarjan luotettavuus oo mitä parhain.

Jaa 2810? Eikös niille oo joku remonttiohjelma menossa ja 2802 menee kait varaosiksi.
User avatar
Olli
Konduktööri
Posts: 87
Joined: 28.10.2007 19:30

Re: Dr16

Post by Olli »

EMD F7 wrote: Ollin jutun mukaan oli 2 veturia ja 4 autojenkuljetusvaunua.
http://www.youtube.com/watch?v=aWjAME59VTA

Kyllä 1 veturi olis piisannut, kun ei noihin lämmityksiin mee kun alle 100kW.
Onko noissa vanhoissa vaunuissa ees virransyöttöä..
Normaalisti Kolarin junista vain P269/270 ajetaan kahdella veturilla. Tuona päivänä taas kaikki muut yöjunat vedettiin kahdella veturilla, paitsi juuri P269/270. :D Ja sinisiin vaunuihin on mahdollista syöttäää virtaa, mutta Kolarin radalla junissa käytetään öljylämmitystä. Autovaunuihin kyllä syötetään virtaa.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
joose_
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 17.12.2010 15:15

Re: Dr16

Post by joose_ »

Nostelen tätä uudestaan keskusteluun.

Olin aikomassa ostaa peruspaketin kanssa Modellbahnshop-lippeltä Pikon G1206:sen, josta olisin modannut Dr16:sen. Mutta päädyin kuitenkin ensin hankkimaan Sr2:sen. Mutta olisiko tuosta mahdollista tehdä Dr16? Ajattelin, että olisi helppo vain maalata valkoiseksi ja sitten uudet vihreät linjat päälle. Mutta huomasin ainakin, että G1206:sessa on ylhäällä yksi lamppu, Vaaleessa kaksi sekä muitakin pieniä eroavaisuuksia. Mutta ei näyttänyt tuossa jo tehdyssä Dr16:n mallissa olevankaan kuin yksi lamppu ylhäällä.

Mutta olisiko periaatteessa mahdollista?

Image
Dv16_2015
Konduktööri
Posts: 78
Joined: 28.09.2009 08:04

Re: Dr16

Post by Dv16_2015 »

joose_ wrote:Nostelen tätä uudestaan keskusteluun.
Mutta olisiko tuosta mahdollista tehdä Dr16?
Riippuu täysin omista tavoitteistasi. Yleisilme on tuossa veturissa varsin lähellä Dr16:a, joten se voisi mennä pelkällä maalauksella. Toisaalta monissa yksityiskohdissa ja mitoissa on suurehkojakin eroja. Täysin tarkkaa Vaaleeta ei saa kuin tekemällä alusta asti itse. Lähes oikeat telit saa BR120-veturista.

Neljässä ensimmäisessä Dr16:ssa (2801-2804) oli uutena vain yksi valonheitin.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Dr16

Post by ealab »

Kyllä Br 120 telit 2mm lyhennettyinä, tai Roco br 290 telit ja siihen lyhennetyt Br 120 telifasadikopiot. Nekin tarvitsivat detaljimuutoksia ollakseen enemmän Dr 16- malliset. Kuvissa fasadin sovitusta Roco br 290 teliin ja alusta/ teli/ moottorikokeiluversio Dr 16 mitoilla. Moottorit purettu viallisista CD-asemista.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Dr16

Post by ealab »

Ja sitten runkokuva.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
joose_
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 17.12.2010 15:15

Re: Dr16

Post by joose_ »

On nyt taas herännyt ajatus Dr16:n modaamisen suhteen, jos nyt tilausta pistän taas vetämään muutenkin. Eikös telit voisi myöhemminkin vaihtaa jos aluksi ajelisi ihan tuon veturin omilla teleillä ja jos myöhemmin ne häiritsevät niin vaihtaisi sitten uusiin lähempänä olevampiin teleihin? Oisko kopassa muuten mitään suuria muutoksia tehtävänä ihan vain visuaalisen ilmeen vuoksi?