Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Hei junagurut

Hommasin Saksasta käytetyn Liliputin BR62 H0-skaalan veturin (sattui olemaan tuotenumero L106212) moddatakseni siitä suomalaisen Pr2:n. Ensimmäinen ongelma tuli vastaan, kun aloin avata veturia. Kaksikielisissä (saksa/englanti) ohjeissa neuvotaan irrottamaan alemmat etulamput (kein problem), ruuvaamaan irti 5 ruuvia (no problem) ja irrottamaan "ohjaustanko" oikealta puolelta alhaalta(???). (Saksaksi "Hängen Sie auf der Lokführerseite (rechts) die Steuerstange an ihrem unteren Ende aus." ja englanniksi "Disconnect the control rod at the lower end on the right side of the loco"). Tätä viimeistä ohjetta en tajua.
Tässä varmaankin viitataan siihen ohjaamon kuskin puolelta etuseinästä viistosti käyntisillan läpi menevään (suunnanvaihto?)tankoon, jonka alempi pää häviää käyntisillan alle? En vanhoilla silmilläni kuitenkaan näe mitään paikkaa, josta sen alapäähän pääsisi käsiksi, jotta sen voisi irrottaa, enkä uskalla erottaa veturin ylä- ja alaosaa toisistaan väkisin vääntämälläkään, kun en haluaisi rikkoa mitään. Vai pitääkö se tanko vaan raakasti taivuttaa keskeltä "luokille" ja vetää sen alapää esiin? Veturin ylä- ja alaosa tuntuvat kuitenkin olevan edelleen tiukemmin kiinni toisissaan kuin pelkästään tuon tangon pitämänä.

Osaisiko joku neuvoa, millä jekulla BR62 aukeaa?

terveisin Junnailija

P.S. Esittelen varmaan vielä lisäkysymyksiä tästä Pr2-modifiointiaiheesta, jahka nyt ensin saan veturin auki.
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Hei vaan,

Paniikki ohi. Sain kuin sainkin veturin auki rikkomatta sitä. Ongelma syntyi virheellisestä huolto-ohjeesta, jossa neuvottiin irrottamaan väärä ruuvi. Alustan keskeltä irrotettava ruuvi ei ollutkaan toinen edestä lukien, vaan kolmas. Hyi Liliput, häpeä! Hyvä etten rikkonut veturia! Se ohjaustankokin irtosi sitten ihan itsestään, kun pääosat erkanivat toisistaan.

No nyt odottelen sitten Shapewaysiltä hiili-Pr2:n "koppaa", ja sillävälin keräilen kasaan kaikki Pienoismalli-, Junat- ja Resiina-lehdet, joista Pr2-tietoa löytyy, ja tulostelen Pr2-kuvat kuvat Resiinan Vaunut.org-sivustolta
http://vaunut.org/kuvat/?tag0=0%7CPr2%7C
- on muuten aika vähän kuvia tästä veturityypistä. Eikä alan kirjoistakaan löydy paljon enempää.

Ja mielelläni otan vastaan ohjeita ja vinkkejä tästä(kin) aiheesta.
Milloin Pr2:iin muuten vaihdettiin se ohjaamo? Vai kuljettajansuojukseksiko sitä sanotaan? Jostain muistan lukeneeni, että uusittu ohjaamo olisi samanlainen kuin Pekassa ja Ristossa. Pitääkö paikkansa?

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Viesti Kirjoittaja ealab »

Turussa pari kerholaista on Pr2:n rakennellut. Siihen vanhempaan versioon. Siinä on vetoakselivälit likempänä esikuvaa. Myös vanhemman mallin pyöräkerrat on muutettu Romfordin pyöräkerroiksi. En muista, olisiko tähän muutostyöhön saanut joitakin syövytepeltiosia. Hiilitilakin pidennettiin? Myös sylinterien pellitys jatkuu suoraan ylöspäin vesitankkiin asti.
Viimeksi muokannut ealab, 08.03.2020 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Ainakin Petri Sallisen juttusarjassa "Pr2 Henschell & Sohn -höyryveturi -
Rakenna suomalainen H0-veturi" Pienoismalli-lehdissä 1998-3 ja 1998-4 käytettiin etsiosia ohjaamon ja hiilibunkkerin valmistamiseen. Ehkä näitä on saatavana Mestarimalleilta, vaikka eivät heidän tuoteluettelossaan esiinnykään. Täytyypä kysellä. Juttusarjassa käytettiin alustana englantilaista DJH:n BR62-rakennussarjaa ja saksalaisen Weinertin messinkisiä detaljiosia. DJH:n rakennussarjaa valitettavasti ei enää ole saatavana, mutta Weinertin osia on.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
PasiS
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hei
N-skaalaan on myös rakenneltu Pr-kakkosia. Shapeways:lta saa valmista tulostekoria ja sitten on JHR:n messinkistä tuunaussarjaa saatavilla.
Kuvan veturi on muutettu Fleischmannin veturista tällä jälkimmäisellä sarjalla.
T:PasiS
DSC00676b.jpg
DSC00676b.jpg (215.91 KiB) Katsottu 3259 kertaa
Vastaa Viestiin