PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
Moderators: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
On alkanut. Koppa jo osin muutettu. Koska ostin AC-version, piti AC-pyöräkerrat muokata ja eristää DC:lle, RP-25:si. Säästin n. 30€*. Sorvausten jäljiltä, sisäsivut ja laipat on mustattu. Pyörien paksuus 3mm:sta muuttui 2,8mm:iin. Kulkee jo nätisti. Pyöräkerrat vielä maalataan. Molemmista teleistä lähti osat, joita Suomessa ei näy. Vielä pitää hankkia tietoja katon systeemeistä. Ja tietenkin tekstityksistä. Alkuperäinen ylävalo muuttunee 1,8mm:n ledeiksi? Ainakin sopii hyvin. Myös alkuperäiselle lampunlasille pitäisi tehdä jotain, koska se kääntää valon "taivaalle". Uudemmissa Vectroneissa onkin jo profiloidut NEM-pyöräkerrat. Myös vastaavat Roco:n pyöräkerrat sopii, kunhan vaihtaa akselit, tai vain rattaat. *PIKO:n uudet pyöräkerrat 15€+ pk:t saman verran. Roco:n on tuplahintaiset.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 29.08.2018 07:45, edited 2 times in total.
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
Tässä veturissa on nyt Plux16-deko, joka ei "polta" perävaloja suoraan, koska dekoliitinpaikan ao. liittimet ovat Plux16:n ulkopuolella. Jos haluaa tässä perävalojen palavan, on juotoskontaktit S5:ssa ja S7:ssa juotettava yhteen tinasillalla. Tai johdinpätkillä juotostyynyt S3-- S6 ja S1--S8. Myös silloin, jos haluaa perävalojen palavan ilman F1 ja F2-räpläämistä.
Dekoderiliittimen F:ien juotoskontaktipaikat piirilevyllä ovat merkitty. Esim. dekoderin Aux7/ F7 on piirilevyllä A7.
Dekoderiliittimen F:ien juotoskontaktipaikat piirilevyllä ovat merkitty. Esim. dekoderin Aux7/ F7 on piirilevyllä A7.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 08.12.2018 22:38, edited 1 time in total.
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
kääntölaakereina olevat muoviset poikittaisharjanteet on nyt toisessa telissä korvattu vastaavilla messinkisillä, jousitettuina, toimii. Siten, että molemmat jouset kantaa veturin siltä osin, mutta kun veturi/raide kallistuu, yksi jousi ei enää kannakaan, vaan myötää. Veturin piirilevy on monipuolisin, hienoin, näkemäni. Joitakin versioita varten on vielä 3 led-paikkaa/pää. Korin peililuukut tehty. Myös helmaan pyöreät aukot. Jos muutoksen haluaa tehdä, niin varoiksi voisi tilata toisen varaosavetotelin. Se ei ole paljon kalliimpi, (<30€), kuin pelkkä varaosafasadi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 20.02.2019 09:22, edited 7 times in total.
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
Puskinvalot on mahdollista tehdä omille lyhdyilleen. Systeemissä on valmiudet, vain ledit lisää. Puskinpiirilevyllä on paikkoja SMD-ledeille ja vastuksille. Ensin irrotetaan puskinvalojen musta maski, varovasti. Juotetaan valkea SMD-led 0806 keskimmäiseen paikkaan. Ennen sitä on hyvä poistaa pienet tinakummut tinaimusukalla. Siten saa ledin asettumaan suoraan pintaa vasten. Juottaessa pitäisi/olisi hyvä käyttää sopivaa juoksutetta, ennen juottamista laitettuna. Silloin riittäisi vähän tinaa kolvin kärjessä, eikä tarvita tinalankaa erikseen. Paikassa on merkinnät napaisuudelle ja led laitetaan samoinpäin, kuin alkuperäinen 2-väriled. Siitä jää punainen käyttöön. Hiukan pitää maskin aukkoa isontaa, kokeiltava. Ledin SMD-etuvastus, itse laitoin 3k3 (alkuperäiset 6k2), juotetaan takasivulle paikkaan R4. Johtimet siirretään: Valkea paikkaan KW2 ja kelt. paikkaan KR. Sininen jää paikkaansa A, yhteisenä plussana. Näin molemmissa päissä. Toimii. Joissakin Vectron-versioissa saattaa nämä olla jo valmiina.
Ylävalot jo tehty. Vielä niiden kontaktit emolevylle?
Ylävalot jo tehty. Vielä niiden kontaktit emolevylle?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
Nyt on hakusessa Sr3:n RAL- värikoodit. Koppa tuntuisi olevan jo pohjamaalattavissa.
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.
Luultavasti katto- ja kylkivärit ovat samat, kuin Sr2:ssa. Alustan väri sitten? Löytyisikö siihen värikoodia, RAL? On samat, kuin Sr2:ssa.