Veturin huolto ja voitelu

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
villtuom
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 16.04.2018 17:42

Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja villtuom » 17.04.2018 01:50

Mahtaisiko löytyä linkkiä märklin veturin voitelu ja huolto ohjeisiin. Vuonna -90 ostettu veturi niin nitisee ja natisee. Mitä öljyä ja minne pitäisi lisäillä?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.04.2018 08:02

Kaikki laakerit voisi voidella ja pitää voideltuina. Vaikkapa moottori-, tai vaihteistoöljyllä. Myös mekanismin puhtaus on hyvä. Villakoirat pois, myös hammasrattaiden hampaiden väleistä, rattaiden väleistä, jne.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja kari-g » 19.04.2018 13:10

Ehdottaisin voiteluun Märklinin omaa öljyä. Käytä öljyä säästeliäästi. Moottorin ja pyörien laakereihin riittää tippa. Liika öljy roiskuu kiskoille ja kerää sitten likaa.
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/7149/
Löytyy Hesasta ainakin Mallikaupasta.
//kari

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja kari-g » 19.04.2018 18:37

Huolto-ohjeita löytyy täältä:
https://www.maerklin.de/en/service/product-database/
Hae veturin numerolla esim 30000, jolloin pääset tuotesivulle. Klikkaa edelleen 'Details' josta sitten löytyy mm. Manuals, Spare parts list, jne.
Toivottavasti pääset näillä ohjeilla hieman eteenpäin. :)
//kari

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.04.2018 18:48

Minkälaisia vaatimuksia Märklin-mekanismi aiheuttaa voiteluöljylle. Itse käytän kalustomerkistä riippumatta paineilmanaulainöljyä. Ei hassumpaa sekään. Ja onko siinäkään mitään erikoista. Mutta toimii. Öljy kuitenkaan ei saisi olla kapillaarista/liian pientä pintajännitystä. Kuten fillarin ketjuöljy. Leviää pitkin maisemia, kuin "Jokisen eväät", ei pysy laakereissa. Voitelu on parempi, kuin voiteluitta.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja magnuken » 21.04.2018 19:17

Itse en ole kauheasti kantanut huolta veturien voitelusta.
Olen ostanut DDRTeTeltä lukuisia Pikon ym. DDR aikaisten valmistajien vetureita ja ne olen yleensä saanut käyntiin pulssiajolaitteen avulla, välistä valtavan rohinan säestyksellä. Sitten olen ruikkinut niihin alla näkyviin rattaisiin ja kankiin Ballistol aseöljyä - sen jälkeen toimineet Buiccin lailla!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin huolto ja voitelu

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.04.2018 22:43

Tuosta Ballistol-öljystä on ollut juttuja. Pitäisi itsekin kokeilla. Kanget, rattaat ja tietenkin akselit, laakerit, voidellen. Ei sitten esim. Märkliniin tarvitsi laittaa uusia akseleita, kun peltilaakerit syöneet akseleihin syvät urat, kaulat. Uusia akseleita näihinkin 2,5mm:iin, ex. korppuasemasta. Laadukasta, pintakarkaistua, kiillotettua terästä. PIKO, mm. veturissaan Br55, käyttää, tai käytti akseleissaan pitkiä 2,5mm:n laakerineuloja, Sen parempia ei olekaan. Itsekin omissa kohteissani 2 x 21,5mm laakerineuloja, niistä tehtyjä. Runsaasti. Voitelemattomuudesta koettua, Ms-matoruuvipari ei monta kierrosta kestänyt, kun oli jo "jauhona".

Vastaa Viestiin