Lyhyen F.n kylkitekstit

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Junajäärä
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 30.11.2017 20:56

Lyhyen F.n kylkitekstit

Viesti Kirjoittaja Junajäärä »

Käytettiinkö lyhyessä eteisellisessä F-konduktöörivaunussa valkoisia metallisia irtokirjaimia sivujen VR Suomi tekstissä? Netistä löytyvissä kuvissa näyttää olevan maalatut tekstit mutta olisiko jossain vaunuissa ollut metallikirjaimet.
Jyrki Vaara

vanhempi digitaaliajan pienoisrautatieharrastaja
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lyhyen F.n kylkitekstit

Viesti Kirjoittaja ealab »

Org:sta katselin. Löytyneet kuvat vaunuista maalatuin litteroin. Kuten F 3700, 3640, 3636 3925-5. Fo:ssa näkyi emaloidut valurauta...
Avatar
Junajäärä
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 30.11.2017 20:56

Re: Lyhyen F.n kylkitekstit

Viesti Kirjoittaja Junajäärä »

Kiitoksia. Sitten maalaan minäkin - tai siis käytän siirtokirjaimia.
3D-tulostevaunuihin voisi myös tehdä kohotekstit ikään kuin markkeeraamaan niitä emalikirjaimia. Löysin aika lailla sopivan fontin emalikirjaimia varten.
Jyrki Vaara

vanhempi digitaaliajan pienoisrautatieharrastaja
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Lyhyen F.n kylkitekstit

Viesti Kirjoittaja PeS »

F-sarjan kaikissa vaunuissa merkinnät oli maalattu — vain Fo-sarjan vaunuissa oli ruuvattavat emalikirjaimet. Nykytietämyksen mukaan ruuvattavat emalikirjaimet tulivat käyttöön vuonna 1925. Tuolloin niitä käytettiin ensimmäistä E(k)-sarjan vaunuissa. Tuolloin merkintätapa oli vielä muotoa VR-SJ. Ohjeen mukaan V.R.-S.J., mutta jostain syystä käytännössä kuitenkin ilman pisteitä. VR-SUOMI otettiin käyttöön 1927-28.

Ruuvattavia emalikirjaimia käytettiin henkilöliikenteen vaunuissa vain uudemmissa ns. "vuoden 1912 korimallissa", ei kuitenkaan avosiltaisissa kaksi- ja kolmiakselisissa vaunuissa eikä peltivuoratuissa avosiltaisissa lanterniinikattoisissa telivaunuissa. Uuden korimallin postivaunuissa ja joissakin muissakin postivaunuissa käytettiin ruuvattavia emalikirjaimia. Vankivaunuista muistaakseni myös No-sarjan vaunuissa. Myös puukorisissa moottorivaunuissa sekä muistaakseni myös Dm3/Dm4-moottorivaunuissa ja muissakin vanhoissa moottorivaunuissa. En kuitenkaan ole varma oliko Dm3/Dm4-vaunuissa vain sama kirjasityyppi, mutta maalattuna. Tämän voi kuitenkin tarkistaa kuvista.

Peltivuoratuissa ja muissakin avosiltaisissa henkilöliikenteen vaunuissa otettiin käyttöön viimeistään vuoden 1931 jälkeen emalikirjaintyyppi. Silloin luovuttiin luokkavärityksestä. Em. vaunuihin emalikirjain kuitenkin maalattiin — ei ruuvattu. Tämä näkyy hyvin SA-kuvasivuston sota-aikaisissa kuvissa, jolloin kyseisiä vaunuja oli yhä käytössä.

Lähes poikkeuksetta pienoismalleisa käytetään kaikissa tapauksissa siirtokuvia — ovat helpompia. Mestarimallit on tehnyt syövyttämällä emalikirjaimista ja numeroista setit, jotka voi maalata valkoisiksi ja liimata kirjain kerrallaan. Aika komealta lopputulos näyttää, mutta on aika työlästä hommaa. Kokeilin leikkauttaa merkintöjä myös vinyylileikkurilla. Onnistuu, mutta on aika kallista. Vinyylissä on heikko liima, jonka avulla vinyyliset merkinnät saa mallin kylkeen — ja tarvittaessa myös irti. Ne istuvat tiukasti paikoilleen sen jälkeen, kun niitä vähän lämmittää hiustenkuivaajalla ja lopuksi lakka päälle. Kohtuullisen työlästä — komeaa tämäkin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lyhyen F.n kylkitekstit

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kokeiltu metallinumeroiden (syövytteet) päällystämistä vastaavilla siirtokuvilla. Hyvin meni, reunat taittuivat alas. Näyttäisivät emaloiduilta. Piti käyttää pehmennintä vähän reippaammin. Veturissa Hr11.
Vastaa Viestiin