Peltivuorattu vaunun kori

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Peltivuorattu vaunun kori

Viesti Kirjoittaja PeS »

Peltivuoratun vaunun korin rakentaminen syövyttämällä on mietityttänyt 1990-luvulta asti, jolloin rakensin peltivuorattuja vaunuja PRK:n Löylymäki-radalle. Tuolloin vaunut olivat pelkkiä aihioita — ei kovin syvällisesti ajateltuja rakennussarjoja. Toteutin tuolloin korin laatikkomaisena rakenteena, mutta kokoonpanoajatus ei ollut mielestäni toimiva. Kokonaan puolisyövytetyt seinät eivät taipuneet kauniisti vaunun lattiasta. Seinien ja lattian väliin muodostui ruma vekki eikä seinän alareunaan muodostunut korille tyypillistä loivaa pyöristystä — koriin syntyi myös voimakkaita jännitteitä. Englannissa on samantapaisia vaunuja runsaasti, mutta niiden kokoonpanoajatukset ovat erittin työläitä ja konservatiivisia — miltei kaikki osat ovat irtonaisia, eli rakentamiseen kuluu aikaa runsaasti.

Pystylaudoitetuista avosiltavaunuista saamani kokemuksen perusteella kehittelin kuvasarjassa näkyvän idean, joka on mielestäni toimiva. Helpon rakennettavuuden lisäksi tällainen kori on erittäin tukeva. Peltiäkään ei kulu hirveän paljon enempää, vaikka osa seinistä on toteutettu päällekkäisenä rakenteena. Kahden korin kokoamisen jälkeen olen vakuuttunut, että tällä idealla voidaan toteuttaa myös peltivuoratut lanterniinikattoiset telivaunut, jotka mielestäni edustavat suomalaisen rautatiemuotoilun huippua kauneudessaan.

Tältä näyttää maalausta vailla valmis oleva C-sarjan vaunu — aikaa vaunun rakentamiseen kului noin kahdeksan tuntia. Luokkavärityksen aikaan toinen pää vaunusta oli sininen ja toinen vihreä. Suomen Rautatiemuseon kokoelmissa on yksi C-sarjan vaunu — tosin se on peräisin Hangon radalta, joten ei edusta aivan tyypillisintä C-sarjalaista.

Kuva

Kori perustuu yhä laatikkomaiseen rakenteeseen jossa sivuseinät ja päätyseinät muodostuvat "verhoilupelleistä". Matala sivuseinä antaa korille helmasta pyöristetyn muodon ja tukevuuden. Samalla se tukee löysän oloista päälle asennettavaa puolisyövytettyä sivuseinää. Lattian ja seinän alareunan välinen nurkka taipuu helposti ja ilman voimaa, koska taivutusura on osin läpisyövytetty — katkoviivamainen nurkkahan jää piiloon varsinaisen seinän taakse.
Kuva
Matala sivuseinä lähtee luontevasti käpristymään kohti oikeaa muotoaan, kun seinän sisäpuolelle syövytetyt urat kaavitaan laminaattiveitsellä. Noin kolme vetoa uraa kohti riittää.
Kuva
Kuva
Väliseinä juotetaan ensimmiseksi paikoilleen — sen antaa lopullisen muodon sivuseinälle. Huomaa seinän alalaitaan muodostuneet silmukat. Ne ovat vaunun kokoonpanoajatuksen kuningasidea.
Kuva
Päätyseinät taivutetaan pystyyn. Matalat sivuseinät asettuvat niitä vasten.
Kuva
Kuva
Kuva
Varsinaiset sivuseinät yhdistetään poikittaisilla tukipalkeilla, joihin juotetaan mutterit.
Kuva
Sivuseinien taakse juotetaan L-muotoinen palkki. Se kodistuu helposti tappien avulla sivuseinän yläreunaan. Samalla ikkunanpokat saavat syvyyttä lisää. Palkki juotetaan paikoilleen sivuseinän sisäpuolelta sekä yläreunastaan seinän ulkopuolelta.
Kuva
Kuva
Kuva
Korin kuningasajatus perustuu sivuseinän alalaidassa oleviin tappeihin, jotka sopivat lattian ulkonurkkaan jääviin lenkkeihin.
Kuva
Kuva
Sivuseinät pujotetaan paikoilleen ja seinän sauma juotetaan ulkopuolelta kiinni koko pituudeltaan. Seinä taivutetaan muotoonsa vasta juottamisen jälkeen.
Kuva
Kuva
Seinät yhdistetään poikittaistukien avulla. Näin kori saa luontaisesti oikean muotonsa. Kori juotetaan kasaan sisänurkista. Muuta juottamista ei tarvita. Tässä vaiheesssa poikittaistukia ei kannata vielä juottaa paikoileen, koska muuten päätyseinien juottaminen korin sisäpuolelta on hankalaa. Poikittaistuet juotetaan paikoilleen vasta päätyseinien verhoilupeltien juottamisen jälkeen.
Kuva
Sivuseinät ovat hivenen pidemmät kuin päätyseinien välinen pituusmitta. Tällä tavalla päätyseinien päälle asennettavalle seinälle muodostuu luonteva potero. Liitoksesta syntyy tällä tavalla myös siisti. Päätyseinissä on suurikokoisia reikiä, joista tinaa voidaan syöttää osien väliiin helposti. Tämän lisäksi päälle asentuva päätyseinä juotetaan kiinni ala- ja yläreunoistaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Lopuksi poistetaan sivuseinien alalaitaan jääneet silmukat. Ne katkaistaan sivuleikkureilla ja katkaisukohta siistitään viilalla. Lopputulos on erittän siisti. Tästä eteenpäin vaunun rakentaminen noudattaa muista vaunutyypeistä tuttuja periaatteita.
Kuva

Löylymäkeä varten aikanaan rakennetut peltivuoratut vaunut näyttivät tältä.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut PeS, 04.06.2017 09:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Peltivuorattu vaunun kori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siistiä, oivallista tekniikkaa!
Vastaa Viestiin