Haa — autojenkuljetusvaunu
Haa — autojenkuljetusvaunu
Haa-sarjan autojenkuljetusvaunun prototyyppi alkaa olla valmis. Laakeripoksit ja jouset vielä puuttuvat — samoin kannen päälle asentuvat pitkittäin rampit, jotka kiinnitetään vasta maalauksen jälkeen. Vaunussa on kolmipisteripustus, mikä takaa jouhevan kulun. Proto on näytillä Vantaan tapahtumassa viikon päästä niin kuin moni muukin malli. Mallissa on muuten kohtuullisen runsaat siirtokuvat.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 295
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Hieno on!
Milloinkas tämän tyypin vaunut on olleet aktiivikäytössä?
Milloinkas tämän tyypin vaunut on olleet aktiivikäytössä?
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Hyvältä näyttää! Kyydissä olevan esikuvaa olen joskus ajanutkin, 60-luvulla. Vaunun runkoa voisikin osin käyttää Fh:n tekemiseen?
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Vaunut on rakennettu vuosina 1965 ja 1966. Vuonna 1980 vaunuja oli käytössä vielä 43 kappaletta. Minulla ei ole uudempia vaunuluetteloita. Vaunut.orgin puolelta saattaisi löytyä lisää tietoa.Samuelsson kirjoitti:Milloinkas tämän tyypin vaunut on olleet aktiivikäytössä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 295
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Tämä tieto riittää minulle, kiitos.
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Minkä vaunun alustalle Fh on rakennettu?ealab kirjoitti:Vaunun runkoa voisikin osin käyttää Fh:n tekemiseen?
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Tietääkseni Ek?....2-akselisten matkustajavaunujen...Näyttäisi olevan mm. jousitus ja laakeripesät samaa tyyliä, vaunun pituuskin, rungon sivussa korikannattimet korin kylkiä varten, jne. Siihen viittaa myös mm. Ek..-askelmien kiinnityskohdat rungossa. Olen kuvannut ja mittaillut Fh3318-3-vaunua, Turussa. Taitajan Ek?-piirustus(8-ovinen) antaa myös tukea. Itse asiassa taitaa matkustajavaunun runko sopiakin aihioksi paremmin, ainakin korikannattimien takia?
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Ok — tuota en tiennytkään. Ek-vaunujen uusiokäyttö on siis ulottunut melkoisen pitkälle. Onko Fh-vaunu lattia muuten läpinäkyvä ritilälattia?ealab kirjoitti:Tietääkseni Ek?....2-akselisten matkustajavaunujen...Näyttäisi olevan mm. jousitus ja laakeripesät samaa tyyliä, vaunun pituuskin, rungon sivussa korikannattimet korin kylkiä varten, jne. Siihen viittaa myös mm. Ek..-askelmien kiinnityskohdat rungossa. Olen kuvannut ja mittaillut Fh3318-3-vaunua, Turussa. Taitajan Ek?-piirustus(8-ovinen) antaa myös tukea. Itse asiassa taitaa matkustajavaunun runko sopiakin aihioksi paremmin, ainakin korikannattimien takia?
Haa-vaunu on myös tehty Ek:n alustalle, joten luontevastihan se Fh syntyisi samoista osista. Haa-vaunussa on myös "korikannattuimet", mutta ne ovat sivulaidan takana. Tosin Ek-tyyppiset kannattimet vaihdettiin autojen kuljetuksen aiheuttaman taakan vuoksi järeämmäksi umpikamaksi.
Tällä samalla logiikalla syntyvät seuraavat sarjamme: Ek, Dk ja Haa. Vaunuissa on hyvin paljon samoja osia. Alustan mitata ovat samat, korin pituus on sama jne. Valitsimme Ek-vaunuksi sodan jälkeen rakennetut sähkövalaistut, joiden käyttö ulottui pitkälle. Protot ovat nähtävillä Vantaalla.
Kuvissa näkyy jo valmistuneet Dk, joka vuoden 1956 luokkauudistuksen jälkeen sai litteran C.
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Hytin edessä lattia avointa turkkiritilää, hytin alla ei mitään, vain runkopalkit?, hytin takana lankkulattia. Hytissa lätän ikkunat, sivuilla avattavat, takasivulla kiinteä.
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Haa-vaunua koskevat tiedot ovat tarkentuneet. Vuonna 1986 vaunut katosivat VR:n listoilta. Ilmeisesti niistä rakennettiin Fh-vaunuja, koska ensimmäiset Fh:t ilmaantuivat tuolloin.
Re: Haa — autojenkuljetusvaunu
Turussa seisonut Fh3318-3 on nyt kadonnut?. Ilmeisen huonokuntoisena. Piirros rungon poikkileikkauksesta
- Liitteet
-
- runko4.jpg (28.21 KiB) Katsottu 5985 kertaa