Ocp-raakapuuvaunun rakennussarja (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Ocp-raakapuuvaunun rakennussarja (H0)

Viesti Kirjoittaja LOK » 10.09.2016 23:00

Intro

Tämänkertaisen H0-rakennussarjani teemana on Suomen ensimmäisiin teliraakapuuvaunuihin lukeutuva Ocp. 3D-tulostukseen perustuva rakennussarja on erittäin helppo koota, sillä vaunu ei sisällä lainkaan juotettavia osia: kokoonpano tapahtuu yksinomaan liimalla sekä parilla ruuvilla. Pikkuosat kiinnittyvät runkoon tuttuun tapaan ohjaintappien avustamana. Osien lukumäärä on vähäinen, minkä lisäksi kaikki sarjan osat ovat yksivärisiä (punaruskeita tai keltaisia). Maalaus on tämän johdosta hyvin helppoa, koska maalaussapluunoita ei tarvita. Pituudestaan huolimatta Ocp-vaunu kulkee aiempien rakennussarjojeni tavoin kotiradan tiukoista kaarteista sekä S-kaarteista, joten vaunu ei ole nirso pienoismallirataosien suhteen (minimikaarresäde Fleischmann R1 eli 356,5 mm). Omimmillaan Ocp on 1980-luvun alun Keski-Suomea edustavassa pienoismallimaailmassa.

Pienenä lisämausteena jokaisella tuottamallani Ocp-rakennussarjalla tulee olemaan esikuvien tavoin uniikki numerosarja. Esikuvien lukumäärä asettaa tämän johdosta luonnollisen rajoituksen Ocp-rakennussarjojeni maksimimäärälle.

Ocp-rakennussarjani kokoonpanovaiheet noudattelevat aiemmin esittelemieni H0-mittakaavan Elo-t-, Obrk- ja Kbp-rakennussarjojeni työvaiheita. Kirjoitan tämän johdosta Ocp-rakennussarjastani vain tiivistetyn ohjeen näkyviin foorumille. Lisätietoja kokoonpanovaiheista voi lukea työvaiheiden esittelyiden yhteyksissä olevia hyperlinkkejä klikkaamalla. Ocp-rakennussarjan ostamista harkitsevat voivat tarkastaa rakennussarjojen ajantasaisen hinnaston, toimitusehdot sekä toimitusajat foorumin Muut piensarjat -osion alta.

- LOK
Ocp 73501.JPG
Ocp-sarjan raakapuuvaunu (H0) koottuna. Tämä vaunu on numeroltaan 73501.
Ocp 73501.JPG (89.16 KiB) Katsottu 1605 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 17.10.2016 22:34. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

1. Ocp-vaunujen historiaa

Viesti Kirjoittaja LOK » 10.09.2016 23:14

VR kehitti Ocp-sarjan raakapuuvaunut rautakanavaliikenteen tarpeisiin, jossa raskaat uittotukkiniput olivat aiheuttaneet ongelmia normaaleja yleisavovaunuja käytettäessä. (viite 1) Ocp-vaunut rakennettiin Oc-yleisavovaunuista muuttamalla vuoden 1980 aikana. Muutostyössä Oc-vaunujen päätypylväät, päätypylväiden tuppilot, yliajoramppien tuet sekä jarruttajan astimet poistettiin. Samalla Oc-vaunujen sivupylväät korvattiin uittotukkinippujen rasituksen kestävillä pankoilla (14 kpl per vaunu). Ocp-vaunuja valmistui kaikkiaan 75 kappaletta ja ne numeroitiin välille 73501-73575. Vaunusarjasta otettuun valokuvaan voi tutustua Vaunut.orgissa: http://vaunut.org/kuva/113949?tag0=11%7COcp%7C

Ocp-vaunujen lisäksi VR muutti Oc-vaunuja Ocpp-sarjan raakapuuvaunuiksi vuosien 1980-1983 välisenä aikana. (viite 1) Ocpp-vaunut olivat rakenteellisesti hyvin samankaltaisia Ocp-vaunujen kanssa: Merkittävimpänä erona olivat Ocpp-vaunujen matalat päädyt, jotka voitiin tarpeen vaatiessa irrottaa vaunuista. (viitteet 1 & 2) Lisäksi Ocpp-vaunut oli varustettu Ocp-vaunuista poiketen jarruttajan astimin. Ocpp-vaunuja käytettiin rautakanavaliikennöintiin yhdessä Ocp-vaunujen kanssa. Rautakanavakuljetusten lisäksi Ocpp-vaunut soveltuivat normaaleihin raakapuukuljetuksiin.

VR päivitti Ocp-vaunut Ocpp-sarjaan vuonna 1985. (viite 1) Muutostyössä Ocp-vaunuihin lisättiin matalat päädyt sekä jarruttajan astimet. Vaunut säilyttivät päivityksestä huolimatta alkuperäisen numerointinsa (73501-73575).

Ocp- ja Ocpp-sarjan vaunut ovat nyttemmin kadonneet rautateiltämme. (viitteet 3 & 4) Huomattava osa Ocp- ja Ocpp-vaunujen alustoista elää tätä kirjoitettaessa uutta elämää Sps-sarjan raakapuuvaunuina.

Lähdeviitteet

1. Rautatiehallitus, Valtionrautatiet 1962–1987 -kirja, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987, sivut 455 ja 463.
2. VR-kuljetustieto -kansio, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987.
3. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/91 (viitattu 10.9.2016)
4. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/69 (viitattu 10.9.2016)

EDIT: linkki Ocp-vaunun valokuvaan lisätty.
Viimeksi muokannut LOK, 17.09.2016 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

2. Rakennussarjan sisältö

Viesti Kirjoittaja LOK » 12.09.2016 18:47

Ocp-rakennussarjan voi hankkia kolmena eri versiona: täysversiona, kevytversiona sekä “superkevyenä” versiona.

Sarjan täysversio sisältää kaikki vaunun kokoamiseen tarvittavat osat ja on esitetty alapuolen kuvassa. Vaunurunko, pankot, telit, painesäiliöt sekä jarruvipu ovat 3D-tulostettua nailonia. Mukana toimitetaan kaksi varaosapankkoa. Puskimet ovat sorvattua mustaksi niklattua messinkiä. Sarja sisältää telien kiinnitykseen tarvittavat ruuvit, mutterit ja aluslevyt sekä RP25-pyöräkerrat Rocon akselimitoituksella. Sarja on varustettu Symoba-lähikytkinmekanismiparilla, lyhyellä sekä pitkällä NEM-tuppeloparilla ja tilaajan toivomalla NEM-kytkinparilla (Rocon lenkkikytkin tai Fleischmannin Profi). Jokainen rakennussarja sisältää uniikilla Ocp-vaunun numerosarjalla varustetut siirtokuvat tuplana. Sarjan mukana toimitetaan ylimäärin 0,3 mm paksua uushopealankaa vaunun otekahvojen rakentamiseksi.

Sarjan kevytversio ei sisällä alapuolen kuvassa näkyviä pyöräkertoja, kytkimiä eikä Symoba-lähikytkimien osia.

Rakennussarjan “superkevyt” versio sisältää ainoastaan vaunurungon, pankot, painesäiliöt, jarruvivun, puskimet sekä siirtokuvat. Ocp-vaunurungon pohjassa on telikeskiöiden kohdilla halkaisijaltaan 4,0 mm leveät ja 2,2 mm syvät poterot, joita rakentaja voi hyödyntää oman teliratkaisunsa asentamiseksi.
Ocp-rakennussarjan osat (täysversio).JPG
Ocp-rakennussarjan osat (täysversio).JPG (80.8 KiB) Katsottu 1516 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 14.09.2016 19:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

3. Teliruuvien liimaus ja mallin tarkistus

Viesti Kirjoittaja LOK » 12.09.2016 19:43

Vaunurungon aukkojen ja poteroiden mahdolliset nailonjauhejäämät poistetaan esim. neulalla rapsuttamalla. Teliruuvit liimataan tämän jälkeen runkoon esim. Erikeeper-liimalla (alapuolen kuva). Liimauksen annetaan kuivua vuorokauden ajan.
Teliruuvien liimaus vaunurunkoon.JPG
Teliruuvien liimaus vaunurunkoon.JPG (28.58 KiB) Katsottu 1510 kertaa
Vaunun pyöräkerrat sujahtavat telien laakeripesiin, kun telejä taivuttaa kevyesti. Pyörillä varustetut telit ruuvataan paikalleen vaunurunkoon, jonka jälkeen vaunun kulkuominaisuudet testataan koeajoradalla. Muista laittaa aluslevy telin ja rungon väliin.

Pankkoja yhdessä pitävät vanteet katkaistaan saksilla (kuva alla). Nipuissa on kahta erilaista pankkomallia, joista kahdella kiinnitysnastalla varustettu versio on tarkoitettu vaunun päätyihin sekä varaosiksi. Pankkojen, painesäiliöiden sekä puskimien istuvuus vaunurunkoon tarkistetaan nailonjauhejäämien varalta. Älä liimaa mainittuja osia runkoon tässä vaiheessa kokoonpanoa.
Pankot.JPG
Ocp-vaunun pankot on 3D-tulostettu nippuina. Nippuja yhdessä pitävät vanteet katkaistaan saksilla. Pankkoja on nipuissa kahta eri tyyppiä.
Pankot.JPG (40.31 KiB) Katsottu 1510 kertaa
Ocp koeajolla.JPG
Ocp koeajolla.JPG (38.27 KiB) Katsottu 1510 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

4. Otekahvat

Viesti Kirjoittaja LOK » 14.09.2016 19:41

Ocp-vaunuissa oli neljä puskimien alapuolista otekahvaa. Jarruvivun kohdilla sijainnut kahva oli muista poikkeava eteenpäin työntyvän kädensijansa johdosta. Lisäksi mainittu kahva oli muita otekahvoja leveämpi ja ulottui muita kahvoja alemmaksi.

Otekahvojen mitat on esitetty alapuolen piirroksessa. Kahvat taitellaan rakennussarjan koko- ja kevytversion mukana toimitetusta 0,3 mm:n uushopealangasta. Taitteluvälineiksi riittävät viivain, katkaisupihdit sekä linjapihdit. Pinsetit helpottavat pienten osien siirtelyä.

Piirrän taittelualustaan mittaviivat (näkyvissä alapuolen kuvassa), joihin vertaamalla löydän nopeasti langan taitoskohdat. Rungossa on otekahvoille valmiit kolot, joihin sovitan kahvoja ennen osien maalausvaiheeseen siirtymistä.
Otekahvojen mitat ja taittamiseen käytetyt työkalut.jpg
Otekahvojen mitat ja taittamiseen käytetyt työkalut.jpg (26.94 KiB) Katsottu 1427 kertaa
Otekahvat maalataan keltaiseksi ja lakataan lopuksi mattalakalla. Käytän maalina Revellin emalimaalia numero 12, jota ohennan tarvittaessa Tikkurilan lakkabensiinillä. Maalauksen suoritan pienellä siveltimellä (kuva alla). Lakkaan otekahvat parin vuorokauden kuivumisen jälkeen Mastonin himmeällä spraylakalla numero 331. Mainitut tarvikkeet olen ostanut Prismasta.

Teippaan otekahvat maalauksen ja lakkauksen ajaksi tyvistään aaltopahvin reunaan maalarinteipillä, jolloin osia on näppärää käsitellä.
Otekahvat maalattavana.JPG
Otekahvat maalattavana.JPG (32.73 KiB) Katsottu 1427 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

5. Osien pintakäsittelyt

Viesti Kirjoittaja LOK » 16.09.2016 20:50

Sovellan Ocp-sarjan osien pintakäsittelyihin Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0) -ketjussa yksityiskohtaisesti esittelemiäni menetelmiä. Työvaiheista lisätietoa kaipaavien kannattaa tutustua mainittuun ohjeeseen sekä aihetta laajemmin käsittelevään 3D-tulosteiden maalaus -ketjuun.

Osien pintakäsittely aloitetaan 3D-tulosteosien sekä puskimien pohjamaalauksella. Kaikkiin 3D-tulosteosiin kannattaa suihkuttaa pohjalle ohut musta pohjamaalikerros, jotta kirkas valo ei kajastaisi valmiin mallin läpi. Tämän jälkeen pohjamaalausta voi jatkaa haluamallaan sävyllä. PA2200-nailonista valmistetut 3D-tulosteet ovat inerttejä useimpia maaleissa käytettäviä liuottimia sekä maalinpoistoaineita kohtaan, joten käytettävät maalit voi valita pitkälti omien mieltymystensä mukaan. Liuottimien soveltuvuuden PA2200-nailonille voi tarkastaa oheisesta englanninkielisestä materiaalioppaasta: http://www.3dformtech.fi/lataukset/Mate ... PA2200.pdf

Alapuolen kuva esittää, kuinka olen tukenut Ocp-vaunun pikkuosat maalaus- ja lakkausvaiheiden ajaksi. Suojaan telien laakeripesät maalaus- ja lakkausvaiheiden ajaksi Tamiyan maskeerausteipin palasilla. Teliruuvien kierteet suojaan tavallisella maalarinteipillä. Käytän osien pohjamaalaukseen Mastonin edullisia spraymaaleja numerot 520 (musta pohjamaali) sekä 519 (punaruskea pohjamaali). Mastonin spraymaalit ja spraylakat maksavat Prismoissa vajaat 5 €/pullo. Maalaukset suoritan pihamaalla alapuolen kuvassa näkyvässä maalauslaatikossa.

Ocp-osat telineissä ja maalauslaatikossa.jpg
Ocp-rakennussarjan osat tuettuina telineisiinsä. Telineet on rakennettu aaltopahvista, tulitikuista sekä hajonneista mustekynistä. Painesäiliöt on kiinnitetty pahviin pienillä liimatipoilla. Pahvilaatikoista sekä sanomalehdistä rakennettu maalauslaatikko suojaa osia tuulelta sekä tuulen kuljettamilta roskilta. Suojakäsineet, työhaalari sekä pihamaan erinomainen ilmanvaihto puolestaan suojelevat pienoismallin rakentajaa maalien sekä lakkojen sisältämiltä myrkyiltä.
Ocp-osat telineissä ja maalauslaatikossa.jpg (56.91 KiB) Katsottu 1347 kertaa

Osien pohjamaalauksen jälkeen 3D-tulosteosat hiotaan ja puskimet liimataan kiinni runkoon. Hiomiseen olen käyttänyt vesihiomapapereita (karkeudet 800, 1000 ja 1500). Aloitan karkeudella 800 ja viimeistelen pinnat karkeuksilla 1000 sekä 1500. Keskityn hiomisessa vain näkyvimpien alueiden siloitteluun sekä selvimpien rosojen tasoitteluun. En käytä hiomiseen vettä.

Hiomisen ja puskimien liimauksen jälkeen vaunurunko on valmis pintamaalaukseen. Pintamaalina olen käyttänyt punaruskeaa Maston 519 -spraypohjamaalia, joka vastaa sävyltään Auringon ja lian haalistamaa tavaravaunun punaruskeaa väriä.* Maston 519 on mattamaali, joten joudun siirtokuvien kiinnittämistä varten suihkuttamaan pintamaalatun vaunurungon kylkiin Mastonin kirkaslakkaa numero 332. Siirtokuvat eivät tartu mattapintoihin.

*VR:n tavaravaunujen virallinen punaruskean sävy on RAL 8012, joka on Maston 519 -maaliin verrattuna aavistuksen tummempaa. Mainittua sävyä ei ole tullut vastaan markettitavarana, mutta maalia voi halutessaan sekoituttaa automaaliliikkeissä (hinta noin 25 € spraypulloon annosteltuna).

Pikkuosien (telit, pankot, painesäiliöt & jarruvipu) siloittelun viimeistelen Mastonin kirkkaalla mustalla spraymaalilla numero 122. Varsinaisia pohjamaaleja juoksevampi Maston 122 hakeutuu pinnoissa jäljellä oleviin koloihin tasoittaen ne. Kirkkaasta mustasta maalipinnasta on lisäksi helppo havaita mahdolliset lisähiontaa kaipaavat rosot.

Alapuolen kuva esittää pintamaalausta odottavia Ocp-vaunun osia. Olen kuvassa käyttänyt kokeiluluontoisesti kirkasta harmaata Maston 800 -maalia jarruvivun sekä painesäiliöiden pohjustuksen viimeistelyyn. Maston 800 käyttäytyy hyvin pitkälti Maston 122 -maalin tavoin. Pintojen viimeistelyn jälkeen pintamaalaan pikkuosat Maston 519 -maalilla.

Pohjustetut osat valmiina pintamaalaukseen.JPG
Pohjustetut osat valmiina pintamaalaukseen.JPG (50.92 KiB) Katsottu 1347 kertaa

Siirtokuvat asetellaan paikoilleen pintamaalatun vaunurungon kylkiin. Rakennussarjojeni siirtokuvat ovat välittömästi käyttövalmiita, joten siirtokuvia ei tarvitse käsitellä suoja-aineilla. Siirtokuvien sijoittelu vaunun kylkiin selviää alapuolen kuvista 1 ja 2. Huomaa, että kyljet ovat siirtokuvien asettelun ja merkkimäärien suhteen erilaiset! Kyljet erottaa toisistaan painesäiliöille varatuista poteroista. Siirtokuvia on toimitettu vaunun tarpeeseen nähden tuplamäärä, jotta yksittäisen siirtokuvan katoaminen kesken kokoonpanon ei estäisi mallia valmistumasta.

Siirtokuvien kiinnityksen jälkeen vaunurunko, telit, pankot, painesäiliöt ja jarruvipu mattalakataan. Lakkaukseen olen käyttänyt Mastonin himmeää lakkaa numero 331. Osien mattalakkausten jälkeen Ocp-rakennussarjan tulisi näyttää alapuolen kuvan 2 mukaiselta (kuvassa sarjan kokoversio).


Ocp-siirtokuvien asettelu 1.JPG
Kuva 1: Siirtokuvien asettelu ison painesäiliön puoleiselle kyljelle.
Ocp-siirtokuvien asettelu 1.JPG (22.14 KiB) Katsottu 146 kertaa

Ocp-siirtokuvien asettelu 2.JPG
Kuva 2: Ocp-rakennussarja lakattuna (kokoversio). Kuvasta selviää siirtokuvien asettelu pienen painesäiliön puoleiselle kyljelle.
Ocp-siirtokuvien asettelu 2.JPG (53.36 KiB) Katsottu 182 kertaa

EDIT 29.6.2017: Ohjetta päivitetty siirtokuvien osalta. Vuodesta 2017 alkaen H0-Ocp-rakennussarjani ovat sisältäneet valkoisen vipumerkin siirtokuvan. Teksti oikoluettu.
Viimeksi muokannut LOK, 03.07.2017 12:25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ocp-raakapuuvaunun rakennussarja (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.09.2016 08:17

Siistiä ja huolellista hommaa!

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

6. Kytkimien asennus ja vaunun viimeistely

Viesti Kirjoittaja LOK » 17.09.2016 22:43

Alaotekahvat ja painesäiliöt liimataan paikalleen vaunurunkoon. Kahvojen sekä painesäiliöiden sijoittelun voi tarkastaa alapuolen kuvasta. Huomaa, että pienen painesäiliön “nupin” pitää osoittaa kohti vaunun käsijarrupäätä. Pikkuosien poteroita voi olla tarpeellista avartaa esim. neulan avulla, mikäli poteroihin on päässyt liiaksi maalia/lakkaa.
Kuva viimeistellyn Ocp-vaunun alustarakenteesta.JPG
Kuva viimeistellyn Ocp-vaunun alustarakenteesta.JPG (38.84 KiB) Katsottu 1284 kertaa
Symoba-lähikytkinmekanismeista, valitusta NEM-kytkinparista sekä valitusta NEM-tuppeloparista muodostuvat kytkinkokonaisuudet teipataan väliaikaisesti vaunun pohjiin, jonka jälkeen Ocp-vaunun kaarrekulku tarkistetaan koeajoradalla osana koeajojunaa (katso alapuolen kuva). Muista lyhentää lähikytkinmekanismien varsia, jotta varsien päät eivät osuisi ratapölkkyihin tai vaihteiden kiskoihin. Valitse koeajojunaan pisimpiä vaunuja, joiden kanssa haluat Ocp-vaunun olevan liikennöintikelpoinen.
Lähikytkimien testausta koeajoradalla.JPG
Ocp-vaunut saa halutessaan kulkemaan kuvassa esiintyvistä 356,5 mm:n kaarteista sekä S-kaarteista (Fleischmann R1).
Lähikytkimien testausta koeajoradalla.JPG (31.78 KiB) Katsottu 1284 kertaa
Lähikytkinmekanismeja siirretään koeajojen perusteella edemmäs/loitommas Ocp-vaunun päädyistä, kunnes vaunu kulkee ongelmitta valituista minimikaarresäteistä sekä S-kaarteista osana junaa. Toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimet eivät saa koskettaa toisiinsa missään olosuhteissa: puskimien väliin on jäätävä pieni turvamarginaali (katso alapuolen kuva). Kun mekanismeille on löydetty turvalliset sijainnit, ne liimataan pysyvästi paikoilleen vaunun pohjaan esim. Erikeeper-liimalla. NEM-tuppelon korkeus kiskonharjasta tarkastetaan lopuksi esim. Symoba-kytkintulkin avulla. NEM-tuppelot pysyvät asetetuilla korkeuksillaan ilman liimausta.

Olen käsitellyt Symoba-lähikytkimien asentamista tarkemmin Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0) -ketjussa.
Turvamarginaali.JPG
Lähikuva Fleischmannin R1-kaarteessa olevista Ocp-vaunuista. Puskimien väliin on jäätävä kuvan mukainen välys sekä vedettäessä että työnnettäessä, jotta vaunut kulkisivat turvallisesti kaarteista. Vaunut on kuvassa varustettu Fleischmannin Profi-kytkimillä.
Turvamarginaali.JPG (44.05 KiB) Katsottu 1284 kertaa
Lähikytkimien asentamisen jälkeen vaunun pankot sekä jarruvipu liimataan paikoilleen. Lopuksi vaunun puskinlevyt "rasvataan" esim. mustalla akryylivärillä. Ocp-vaunu on tämän jälkeen valmis palvelukseen.
Ocp viimeisteltävänä.JPG
Ocp-vaunun NEM-tuppeloiden korkeudet kiskonharjasta tarkistetaan kuvassa esiintyvällä Symoba-kytkintulkilla. Pankot ja jarruvipu liimataan tämän jälkeen paikoilleen esim. Micro Kristal Klear -liimalla. Vaunun puskinlevyt mustataan lopuksi esim. akryylivärillä.
Ocp viimeisteltävänä.JPG (37.56 KiB) Katsottu 1284 kertaa
Lähikuva Ocp-vaunun jarrupään yksityiskohdista.JPG
Lähikuva Ocp-vaunun jarrupään yksityiskohdista.JPG (26.79 KiB) Katsottu 1284 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija