Kiskojen ja virroittavien pyörien puhtaanapito (Oli: Roco Clean)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Kiskojen ja virroittavien pyörien puhtaanapito (Oli: Roco Clean)

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Onko tuttu vekotin?

http://www.modelldigital.se/contents/me ... 00_000.jpg

Tuli hommattua tuollainen Roco Clean -vaunu. Käyttö vain ei ole ennestään tuttua.
Kuinkahan usein tuota kannattaisi käyttää, vai onko tarkoitettu käytettäväksi jatkuvasti? Tarviiko pohjassa oleva pyyhkimispala uusia ja kuinka usein? Voiko tuon käytöstä olla jotain haittaa paitsi ehkä tuon putsauspalan kuluminen? Tai muuta, mitä olisi hyvä tietää ko. vaunusta?

Miniatur Wunderlandissa näyttivät ajelevan puhdistusvaunulla myös Märklin-rataosuudella.
Viimeksi muokannut LOK, 06.01.2018 20:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikkoa muokattu kuvaavammaksi ja kadonnut kuva korvattu vastaavalla kuvalinkillä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Voiko tuon käytöstä olla jotain haittaa paitsi ehkä tuon putsauspalan kuluminen?
Kuluttaa hivenen myös kiskoja. Tuo hiomapala on jotain raapekumin tapaista ainetta jossa kovan kumin seassa on hiovia hiukkasia. Voisi kuvitella että hiomapöly jää irtonaisena radalle ja saattaa kulkeutua veturin välitykseen ja hioa myös hammaspyöriä ja laakereita...
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Psi kirjoitti: Kuluttaa hivenen myös kiskoja. Tuo hiomapala on jotain raapekumin tapaista ainetta jossa kovan kumin seassa on hiovia hiukkasia. Voisi kuvitella että hiomapöly jää irtonaisena radalle ja saattaa kulkeutua veturin välitykseen ja hioa myös hammaspyöriä ja laakereita...
Osaisitkos suositella sitten jotain muuta vastaavaa?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Psi kirjoitti:Kuluttaa hivenen myös kiskoja. Tuo hiomapala on jotain raapekumin tapaista ainetta jossa kovan kumin seassa on hiovia hiukkasia. Voisi kuvitella että hiomapöly jää irtonaisena radalle ja saattaa kulkeutua veturin välitykseen ja hioa myös hammaspyöriä ja laakereita...
Takavuosina jynssäsin rataa santapaperilla aina toisinaan... Se naarmutti pintaa ja uusi lika tuli entistä nopeammin tilalle. Silloin varmaan kiskokin kului aika paljon. Varmaan tämä vaunu kuitenkin raappii hellemmin ja kuluttaa hitaammin rataa. :lol: No säännöllistä imurointia ei varmaan kannata siltikään unohtaa, vaikka tuota vaunua käyttäen kontakti toimisikin hyvin. Ja aina sitä sepeliä jostain syystä vähän kuitenkin irtoaa, niin tulee nekin imuroitua pois radalta pyörimästä.
Onko kenelläkään muulla tuota samanlaista vaunua ja oletteko olleet tyytyväisiä siihen? Fleisulla oli joskus sellainen ihmeellinen pyörivillä puhdistimilla varustettu malli, mutta olen kuullut siitä aika kileteistä kommenttia. Siinä taisi huopapalat jynssätä pintaa, jos en väärin muista. Itse en ole testannut ikinä sitäkään.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mulla on toi samainen vaunu ollu jo about 10 vuotta. Se ei kokoaikaa roiku junan perässä vaan ehkä kerran kahessa viikossa tai kerran kuussa annan sen kiertää kymmenkunta lenkkiä ja taas pelittää ihan ok.
Joskus todella harvoin sit putsaan tinnerillä (kiskot en itteeni) mut sillo pitää olla tuuletus aika kohillaan muuten menee päähän. Sillä kyllä lähtee kaikki rasva ja lika kun rätillä vetäsee kiskonpintaa.
Yks millä kans oon joskus hinkannu kiskoja on ollu korkin pala...seki kummasti irrottaa likaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Miniatur Wunderlandissa näyttivät ajelevan puhdistusvaunulla myös Märklin-rataosuudella.
Samaa puhdistusvaunua käytän minäkin, Märklin radalla siis.
Muuten toimii hyvin mutta vaihteissa vähän "ahistaa" keskikiskoituksesta johtuen.
Puhdistus tarve riippuu aivan kiskojen likaantumisesta, itse vetelen ko vaunua perässä ehkä joka sadannen ratakierroksen jälkeen.
Tosin virroitusongelmiakaan ei ole ollut, mutta ei se haitaksikaan varmaan ole ollut.....
Ylläpito
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hermanni kirjoitti:Muuten toimii hyvin mutta vaihteissa vähän "ahistaa" keskikiskoituksesta johtuen.
Miwulassa oli puhdistusvaunussa muistaakseni kaksi isoa veturia ja tuskin oli kumpikaan "dummy". Rata on siellä todella suuri ja yleisöä pörrää koko ajan, joten olisi aika noloa jos kalusto pysähtyisi omia aikojaan. Toisaalta siellä on 9000 metriä rataa, joten yksi puhdistussetti saa varmaan tosiaan olla kulussa kaiken aikaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Pitäsi putsata kaluston virroittavat pyörätkin varmaan joskus. Onko suosituksia? Usein samat pyörät myös vetää, jolloin niitä ei voi vapaasti pyöritellä puhdistuksen yhteydessä. Onko tähän keksitty joku koje, joka syöttäisi veturiin virtaa ja samalla putsaisi pyörät?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Pitäsi putsata kaluston virroittavat pyörätkin varmaan joskus. Onko suosituksia? Usein samat pyörät myös vetää, jolloin niitä ei voi vapaasti pyöritellä puhdistuksen yhteydessä. Onko tähän keksitty joku koje, joka syöttäisi veturiin virtaa ja samalla putsaisi pyörät?
Onhan niitä, sellaisia jossa vetävät pyörät laitetaan kiskojen sijasta laakereiden päälle.

Yksi konsti on ottaa veturi varovasti ylösalaisin syliin (jalkojen väliin) ja antaa virroituskiskolla pyöriin sähköä (Tainen käsi jää vielä vapaaksi puhdistustoimiin).....
Parempi olisi tehdä vaahtomuovista pukki johon veturin voisi sijoittaa ylösalaisin, tosin hienoimmat mallit eivät oikein kestä kumpaakaan käsittelyä.....
Ylläpito
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Funtsasin, että virittelisiköhän tuollaisen...
Kuva

Siinä tuo palikka olisi joko samantapaista materiaalia, kuin roco cleanin pohjassa tai vaihtoehtoisesti jotain, johon saa imeytettyä puhdistusainetta. Puhdistusaine ei tosin saisi olla herkästi syttyvää, koska tuossa kipinöisi ihan varmasti.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Jaska kirjoitti:Onko tähän keksitty joku koje, joka syöttäisi veturiin virtaa ja samalla putsaisi pyörät?
On. Ratkaisua kutsutaan kaapivaksi virroittimeksi. Veturin virroitin käännetään kohtisuoraan pyörän kulkukehää vasten niin, että virroitin kaapii kulkukehää koko ajan. Virroitin on suurinpiirtein L:n muotoinen. Olen käyttänyt ratkaisua useissa vetureissani jo vuosikausia ilman ongelmia. Toimivaa ratkaisua voi käydä katsomassa esim. WeeGee-talossa, jossa Löylymäki-pienoisrautatiellä ajanut Dr12 on pyörinyt jo puolisentoista vuotta täysin ilman veturin tai radan puhdistusta.

Positiivisina puolina mainittakoon mm. se, että veturin pyöriä ei tarvitse koskaan erikseen puhdistaa, vaan pyörät puhdistuvat automaattisesti ajon aikana. Lisäksi virroittimia ei tarvitse vaihtaa kulumisen vuoksi, koska kuluvaa materiaalivahvuutta on virroittimessa alkuperäisen 0,1 mm:n sijasta vaikkapa 1 mm (valittavissa oman harkinnan mukaan). Heikkoutena on se, että virroittimen ja pyörän välinen kitka kasvaa, mikä saattaa tuottaa ongelmia virroittavissa akseleissa, joissa ei ole vetoa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Zimba kirjoitti:Veturin virroitin käännetään kohtisuoraan pyörän kulkukehää vasten niin, että virroitin kaapii kulkukehää koko ajan.
Kuullostaa nerokkaalta! Miksi valmistajat ei tee jo valmiiksi tällaisia vetureihinsa? Jääkö tuo väkisin myös hiukan näkyville?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja ealab »

Joissakin PIKO:n höyryissä on kaapivat. Ja toimii. Pitää vain jousipaine passata sopivaksi, että virroittaa ja myös kulkee. Edessäni on nyt Rocon Sr2. Siihenkin voisi "helposti" laittaa kaapivat virroittimet juottamalla sopiva Ms- vinkkeli alkuperäiseen liuskaan. Mutta ei kitkarengaspyörään!
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Zimba kirjoitti:täysin ilman veturin tai radan puhdistusta.
Miten voi olla, ettei rataakaan tarvi mitenkään puhdistaa? Kuullostaa uskomattomalta (ja houkuttelevalta!)
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Roco Clean

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Jaska kirjoitti:Jääkö tuo väkisin myös hiukan näkyville?
Kaapiva virroitin ei tule esiin sen enempää kuin tavallinenkaan virroitin. Unohdin aiemmin mainita, että mikäli virroitinmateriaalina käyttää fosforipronssia esim. messingin sijasta, saa veturiin jousituksen "puoli-ilmaiseksi".
Jaska kirjoitti:Miten voi olla, ettei rataakaan tarvi mitenkään puhdistaa? Kuullostaa uskomattomalta (ja houkuttelevalta!)
Erinomainen kysymys. Ilmeisesti radan ja kaluston välille muodostuu riittävän likaantumisen jälkeen jonkinlainen tasapaino, jolloin kaapivien virroittimien, risteysten kärkien ym. epätasaisuuksien likaa poistava vaikutus on yhtä suuri kuin lian kertymisnopeus. Löylymäessä on piiloratapihalle sijoitettu n. 20 cm pitkä "puhdistusraide", jossa normaalien kiskojen tilalle on asennettu haitariksi taivuteltu fosforipronssilevy ja joka pyrkii irroittamaan lian myös vaunujen pyöristä. En tiedä, mikä tällaisen ratkaisun vaikutus on asiaan. Radan epätasaisuuksissa, kuten vaihteiden risteyksissä ja kiskojen jatkoksissa, pyörä tärähtää hieman ja likapartikkeli irtoaa saamansa iskun vaikutuksesta. Ei siihen sen kummempia ratkaisuja tarvita :)
Vastaa Viestiin