ESU LokSound V4.0

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

ESU LokSound V4.0

Viesti Kirjoittaja evi-53 »

Onko kenelläkään kokemusta ESU LokSound V4.0 dekooderista? Miten se toimii? Onko äänet valmiina vai pitääkö ne erikseen ladata? Onko asennus vaikeaa? Itse en ehkä pysty sitä asentamaan. Omistan Märklin veturin 37165 (ilman ääntä).
evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Re: ESU LokSound V4.0

Viesti Kirjoittaja evi-53 »

ealab kirjoitti:Melkoiseen määrään Märklin-vetureita saa dekot ao. äänillä. Kokeilepa laittaa ohut huopa- tms. kaiutintilaan, pohjaan kiinni.
Hmmm.. Jos tiedät asiasta enemmän, voisitko vastata selkeämmin kysymyksiin.
SaHa
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 31.03.2014 13:22

Re: ESU LokSound V4.0

Viesti Kirjoittaja SaHa »

Kuten ealab tuossa jo kirjoittikin, dekoja on mahdollista hankkia valmiiksi ladattuina. ESUlla on LokSoundiin suuri määrä "oikeista" vetureista äänitettyjä ja edelleen muokattuja äänitiedostoja. Niitä voi tutkia ESUn sivuilla (http://www.esu.eu). Tuota Märklinin veturia tai sen tuotenumeroa en tunne, eikä dekojen äänitiedostoa välttämättä sen perusteella löydy. Pitäisi tietää veturin alkuperäinen littera eli saksalaisilla vetureilla BR"jotakin", silloin löytyy helposti jos tiedosto on olemassa.

Tiedoston voi imuroida netistä ja ladata itse ESUn LokProgrammer-laitteella. Bittinikkarit voivat kertoa muitakin konsteja. Helpompi ja halvempi tapa on tilata deko valmiiksi ladattuna. Itse olen käyttänyt tätä. Kauppa, josta olen dekoja tilaillut on Modellbahnshop Lippe (http://www.modellbahnshop-lippe.com), mutta sama palvelu löytyy muualtakin. Tilauksen yhteydessä on vain ilmoitettava deko-tyypin lisäksi oikea liitin (Märklin!) ja haluttu äänitiedosto. Aina on minulla toiminut, tosin kaikki dekot ovat olleet sitä yleisintä tyyppiä 8-piikkisellä NMRA-liittimellä. Luulisin, että muissakin isoissa pienoisrautatiekaupoissa ESU-äänidekojen tilaaminen toimii samalla tavalla.

Toivottavasti ylläolevasta on jotain apua. Märklin-tietäjät varmaan osaavat kertoa, onko veturissasi tilaa jälkiasennettavalle dekolle ja kaiuttimelle bokseineen. LokSoundien mukana tulee yleensä kaiutin, joka sitten sopii tai ei sovi veturin korin sisään. Kannattaa selvittää etukäteen tuo asia.
Trukkeli
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 04.08.2011 22:00

Re: ESU LokSound V4.0

Viesti Kirjoittaja Trukkeli »

Veturi on tyyppiä Br94. Sillä on Märklinillä sisarveturi 37160, joka on varustettu äänillä. Räjäytyskuvan perusteella dekooderi on 21MTC -kiinnityksellä ja kiinnitetty 21MTC Platineen (alustaan?). Dekooderin pitäisi irrota tasaisesti ja kevyesti kankeamalla. Dekooderialustan alla rungossa on tilaa pyöreälle kovaääniselle. Räjäytyskuvat löytyvät esim
https://www.maerklinshop.de/index.php?s ... &pagenr=25
Paina veturin numeron rivillä olevaa pdf -kuvaketta, niin saat ohjekirjan räjäytyskuvineen esiin. Esu.eu -sivustolta löytyy kovaäänisten (Lautsprecher) tuotenumerot mittoineen.
evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Re: ESU LokSound V4.0

Viesti Kirjoittaja evi-53 »

No nyt selvisi. Kiitos hyvistä vastauksista!
Vastaa Viestiin