Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli »

Tämmöinen(kin) tuli kiskopaketin mukana, eli DB:n Dieselveturi V-212
Veturi on muuten täydellinen, mutta lamput puuttuvat kummastakin päästä. Takatelin kiinnitysruuvin kierre oli korkannut ja suunnanvaihtoreleen kytkennöissä oli pientä löysävikaa.

Takateli (eli vetävä) on korjattu ja suunnanvaihtajaakin on herkistelty, mutta kysymys kuuluu: Mistä löytyisi veturiin sopivia n: 18V AC kierrekantalamppuja pari kappaletta?

Tarvetta voi olla muillekin osille. Veturin koeajo on vielä tekemättä.
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

PoRhausista hakemaan lamppuja, sano.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja ealab »

Laitapa ledit. Pelkkä ei riitä, vaan tarvitaan etuvastus, ehkä myös lisädiodi suojaksi. Ja sitten mietittävä, miten ledistä vain eteenpäin lähtevä valo sopisi systeemiin. Valoa kyllä tulisi ja kestävyyttä. Digiveturiin tämä olisi selviö, mutta miten releveturiin. Josko jollain olisi siitä parempaa kokemusta ja tietoa.
Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli »

Puoliaaltotasasuuntaamalla ledit saisi kestämään myös muuntajakäytössä.
V-212:sta paljastui koeajon myötä myös ankkurivika (juoksuttaa pitkää kipinää kollektorilla).
Yleismittari tuntuu näyttelevän ihan omiansa, kun tämänm päivän testissä 3005 otti muka vain 5,1mA ja 3090 5,5mA. Tämä 3147 tyytyy tuo mittarin perusteella 1,8-2,8mA virtoihin.
Mittarista paloi 2A mittauspisteen sulake, kun mittailin 3005:ttä taannoin ja veturi putosi kiskoilta, olisikohan virtasilmukka ottanut pikkuisen kipeää samalla?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja ealab »

Led on itsekin "puoliaaltotasuri", palaa toisella puolijaksolla. Virtarajoitus ok, mutta ledin estosuuntainen jännitekesto, suunnanvaihtokäskyn aikana. Siihen auttanee ledin rinnalle kytketty diodi, joka on estosuunnassa ledin palaessa. Nyt vaan etuvastuksen määräämä virta kulkee molempiin puoliaallon suuntiin, hällä väliä.
Sulake palaa jos virta on yli sen, tässä johtunee siitä, että mittarin A-mittaus taisi oikosulkea suoraan raiteen ja virransyötöstä tuli oikosulkuvirtana >2A. Voisi hyvin käyttää mittarin suurimman virran aluetta, esim. 20A, kyllä silläkin saa kelvollisia lukemia ja enemmän paikkansa pitäviä. Siksi, kun A-mittari on osa virtapiiriä, omine häviöineen.
Mittasitko tasa- vai vaihtovirtaa, siten, että mittari on sarjassa virtapiirissä, esim. kytketty toisen virransyöttöjohdon väliin. En tiedä, paljon itse tiedät, mutta...
Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli »

Nykyinen mittari on vähän semmoinen sinnepäin- malli, Suora virtasilmukka 10A. Edellinen Fluke 79 nautti kosteutta ja kuoli totaalisesti.
Vaihtovirtaa mittasin analogimuuntajan vaihejohdosta, eli mittari oli sarjassa muuntajan ja kiskon välillä.

Sähköstä ja sähkötekniikasta on pieniä hitusia tallentunut kovalevylle, kun olen työskennellyt sähkö- ja automaatioasentajana teollisuudessa viimeiset 14v, koskaanhan tällä alalla ei olla täysin oppineita :wink: .
Vielä, kun saisin tämän kirjallisen ulosannin suhtkoht. ymmärrettävään muotoon.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Osta saksan ebaystä palokuntajunan Br212 varaosiksi, siitä saa uuden voimansiirron ja kestomagneettimoottorin decoderilla.
Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli »

BR-212 alkoi toimimaan, kun puhdistelin moottorin ankkurin, sekä korjailin tinaukset moottorin takakilvestä.
Syy kipinän juoksutukseen löytyi kuparihiilestä, joka oli alkanut tarttuilemaan hiilenpitimen putkeen aiheuttaen ilmaväliä kommutaattorille, lisäksi hiilien jouset olivat löystyneet.

Nyt tuo 212 toimii niinkuin veturin kuuluukin. Häätyy käydä hakaisemassa niitä lamppuja siihen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kyllä noilla toimenpiteillä rupeaa toimia. Ihan vaan asiaa:.. juotokset...laakerikilvestä. :) Joskus kahvipannuja, kattiloita tinattiin, myös ohutta rautapeltiä, saatiin ns. läkkipeltiä.. :) Vrt: Tinaus, kromaus, maalaus....pintapäällystyksiä.
Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Lisää projekteja, eli Märklin 3147 analogisena

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli »

ealab kirjoitti:Kyllä noilla toimenpiteillä rupeaa toimia. Ihan vaan asiaa:.. juotokset...laakerikilvestä. :) Joskus kahvipannuja, kattiloita tinattiin, myös ohutta rautapeltiä, saatiin ns. läkkipeltiä.. :) Vrt: Tinaus, kromaus, maalaus....pintapäällystyksiä.
Kyllä nuissa liittimissä oli sen verran tinaa, että voi jo ihan hyvällä syyllä puhua tinauksesta, johon oli upotettu johdot kiinni.
Nyt ne ovat juotettu pikkuisen vähemmällä tinamäärällä kiinni. Olipa muuten tinaimuri tarpeeseen...

Kyllä tämä tästä
Vastaa Viestiin