Uuden veturin sähköongelmat

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Tipitii
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 15.12.2008 10:12

Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja Tipitii »

Hei!

Ostin eräästä suomalaisesta nettikaupasta jouluksi Märklin 36700 -veturin. Huomioni kiinnittyi siihen, että pakkauksen sinettiteipit eivät olleet kunnolla kiinni ja että veturi oli hieman vinksallaan pakkauksen sisällä. Ajattelin, että teipit olivat syystä tai toisesta kuivueet ja että veturi oli heilunut pakkauksessaan rahdin aikana.

Veturi otettiin eilen ajoon, ja nyt murheena on, että veturi ei kulje moitteetta. Vika ilmenee siten, että veturi pysähtelee sellaisella rataosuudella, jolla muut veturit kulkevat ilman ongelmia. Kun veturia hiukan tönäisee sivusuunnassa, syttyvät valot ja veturi saattaa lähteä liikkeelle jälleen taas pysähtyäkseen. Tästä tulee mieleen, että kyseessä on veturista johtuva ongelma sähkön saamisessa.

Tulin katsoneeksi veturin pohjassa olevaa sähkönjohdinta, ja se näytti melko hankautuneelta - tuleekohan siihen jäljet muutaman minuutin ajamisesta? Kun tämä ongelma yhdistyy huonoon pakkaukseen, herää epäily veturin historiasta. Sinänsä muutoin veturin ulkonäkö on moitteeton.

Onko kellään ollut vastaavaa sähköongelmaa uuden veturin kanssa? Onko jotain tehtävissä / kannattaako jotain tehdä kotikonstein, vai onko parasta setviä asiaa myyjän kanssa?

Tipi
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kannattaa varmaan ensimmäiseksi olla yhteydessä myyjään. Jos itse koittaa korjailla jotain, ei palautusoikeus taatusti ole voimassa.

Postimyynnissähän on käsittääkseni aina 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus. Mitähän palautetulle tavaralle tapahtuu? Myydään edelleen uutena tavarana? Tämä voisi ehkä selittää tapahtuneen.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Ota kuva siitä laahaimesta niin tiedetään antaa tuomio. Ei ne uusissa vetureissa ole kuluneita, vaikka tehtaalla ajettiin
ainakin ennen testiajot. Nykyisin Märkliini on kiinalaista paskaa ja uusissa on vikoja aika usein, mutta silloin vielä kun ne
olivat Länsi-Saksalaisia niin toimivat uutena kyllä.
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja rim »

Minä en paljon alkaisi itse ihmetellä. Kyllä my world -sarjan vehkeiden pitää olla moitteettomia kun uutena sellaisen ostaa. Märklinin vetureilla on 2 vuoden takuu. Myyjä tai valmistaja hoitakoon ihmettelyn. Paluupostiin vaan.
Tipitii
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 15.12.2008 10:12

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja Tipitii »

Hei!

En tiedä, mistä jokin nöyhtä irtosi, mutta veturi alkoi toimia moitteetta. Ainoa puute veturissa on keveys, minkä seurauksena veturi jää helpolla sutimaan paikoilleen vetäessään pienellä nopeudella pidempää vaunuletkaa.

Tipi
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja rim »

Joskus pitkä varastointi voi aiheuttaa jänniä ongelmia.

Voiskohan tuon veturin painoa lisätä kuoren alle liimattavilla painoilla? Onko kopan alla tilaa?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Itse olen myös N-skaalassa usein törmännyt tuohon veturin turhan köykäiseen rakenteeseen, joka sitten heijastuu huonona virroittamisena ja vetokykynä. Yksi konsti on tietenkin jonkun pyöräparin vaihtamainen kitkasellaisiin, mutta se huonontaa entisestään virranottokykyä ja siten kulkuominaisuuksia, etenki jos fillaripareja on vain pari!

Olenkin tämän takia joihinkin onkelmavetureihini (kuten turkasen pieneen MTX:n kaksiakseliseen Köff-II vaihtoveturiin) lisännyt kopan sisäpuolelle joka liikenevään nurkkaan lyijypainoja. Lyijypainot olen leikannut ja muotoillut sormin sellaisesta 1 mm paksusta lyijylevystä jota esim. kalastustarvikekauppiaat myyvät. Itse olen hankkinut lyijyn täältä:

http://www.vaapputarvike.fi/product_inf ... cts_id=361

Tuota lyijyä käsitellessä kannattaa sitten muistaa, että se ei todellakaan ole mikään viherpiperoiden markkinoima terveystuote - eli tiettyä varovaisuutta ja suojautumista ainakln hanskojen myötä on syytä käyttää.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Uuden veturin sähköongelmat

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nöyhtää? Lienee veturi kulkenut lattiaradalla jonkin verran? Ei ole ensimmäinen kerta, kun pieni villakoirapallo tukkii rattaat.
Myös tina olisi kelvollista ja vähän turvallisempaa käyttää. Valaakin (lyijyä myös)voi tehden vaikkapa puurimoista muotin. Mm. Dr13:n on tehty teleihin painoja näin. Siitä kuva.
Liitteet
lyijy.jpg
lyijy.jpg (177.58 KiB) Katsottu 5063 kertaa
Vastaa Viestiin