Lättähattu-projekteja - kuvia ja keskustelua

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Lättähattu-projekteja - kuvia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Kun kaikki lähettelevät kuvia projekteistaan niin kyllä minunkin pitää kuva laittaa yhdestä omasta projektista.
Lättä ja liitevaunu on nyt tässä vaiheessa:

http://aijaa.com/eUv10e

(Kuvasta tuli jostain syystä vähän epätarkka ilman salamaa.)
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 02:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi ja korjattu hyperlinkki toimivaksi.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hyvässä mallissa sinulla nuo lätät näkyvät todellakin olevan! Lienevät siis H0 mittakaavassa eikä N?

Kertoisitko vielä hieman tarkemmin minkälaisista aihioista (kori, alusta vetopuoli jne) lähdit liikkeelle, vai oletko ihan "tyhjästä" alkutekijöistään tuohon projektiin ruvennut?
kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja kilpi »

magnuken kirjoitti:Hyvässä mallissa sinulla nuo lätät näkyvät todellakin olevan! Lienevät siis H0 mittakaavassa eikä N?

Kertoisitko vielä hieman tarkemmin minkälaisista aihioista (kori, alusta vetopuoli jne) lähdit liikkeelle, vai oletko ihan "tyhjästä" alkutekijöistään tuohon projektiin ruvennut?
Mittakaava on tosiaan H0. Lähtökohtana oli MJhobbystä hommatut Jecon valmistamat lätän ja liitevaunun varaosakorit sekä lättään kuuluvat lumiaurat. Sisustaksi tulevat vanhat Pikon valmistamat DR-vaunujen penkit. Alusta on tehty millin messinkipellistä johon on liimattu keskelle alapuolelle kaksi millin messinkipellin palasta lisäpainoksi. Koriin on porattu reiät ajovaloille kumpaankin päähän ja ulkopuolelle on liimattu messinkiputken pätkät, valoiksi tulevat Fallerin mikrolamput. Vetotelinä on Tenshodo WB-24.5 'SPUD' motor bogie 24.5mm wheelbase ja toisena telinä on tällä hetkellä jokin Pikon väärällä akselivälillä oleva teli. Nyt olisi haussa oikealla akselivälillä ja pyörän halkaisijalla olevat telit liitevaunuun ja toiseksi teliksi lättään. Nykyinen pyörän halkaisija taitaa olla vähän iso esikuvaan verrattuna mutta näillä mennään eteenpäin. Alustaan on asennettu Symoban NEM-tupit ja tällä hetkellä on niissä kiinni ihan lenkki kytkimet.
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Samasta lähtökohdasta, siis Jecon kopasta tämäkin, tosin Märkliniin. Alusta on Märklin BR628 kiskobussin rajusti lyhennetty alusta, telit käy sellaisenaan. Ikkunat puuttuu vielä ja korit pitää saada hiukan alemmaksi, muuten alkaa olla ihan ok (ainakin minulle).
Liitteet
dm74117.jpg
dm74117.jpg (170.84 KiB) Katsottu 12724 kertaa
jukeskinen
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 15.12.2011 07:54

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja jukeskinen »

Hienoja pelejä kerrassaan,kelpais minunkin H0-radalle.
Olen kattellut kanssa noita ruottinlätän koppia mutta eipä ole osunu ruottalaisten sivuilla,onkohan ne myyty loppuun
vai mikä on.
Toinen asiahan on se jotta mistäs noita moottoritelejä saapi halvalla,vai pitääkö jostakin löytää halvalla 2akselisia vetureita
sopivalla akselinvälillä.
kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Täältähän näitä koppia saa ja näyttää olevan hyllyssäkin http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... d=16-1-001 ja liitevaunu http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... d=16-1-002
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja PeS »

jukeskinen kirjoitti:...mistäs noita moottoritelejä saapi halvalla,vai pitääkö jostakin löytää halvalla 2akselisia vetureita
sopivalla akselinvälillä.
Koppien valmistaja eli Jeco valmistaa myös niihin kuuluvia valmiita alustoja.
http://www.jeco.se/jEco/prodlist.asp?qs ... ode=902791

Lättään on kohtuullisen vaikea löytää valmiita moottoritelejä, koska teleissä on niin pienet fillarit (halkaisija 9 mm). Ratikan telejä on usein käytetty. Yhden moottoritelin hinta on noin 50 euroa.

Tuoltakin löytyy käyttökelpoista kamaa.
http://motorbogies.com/index.php?main_p ... tfavtk4s27

Kuten myös tuolta.
http://www.hollywoodfoundry.com/
jukeskinen
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 15.12.2011 07:54

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja jukeskinen »

Kiitoksia vinkeistä,no niinhän näkyy lättiä olevan taasen kaupan.
Mites muuten tuolta ruottinmaalta saapi tilattua näppärästi.
kessu84
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 10.02.2012 22:18

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja kessu84 »

Iltaa!
sellaista olisin halunnut teiltä guruilta ja muiltakin kysyä että miksi EN ostaisi tätä: http://www.jeco.se/jEco/product.asp?qsL ... =PKT-00059
ja koettaisi muuttaa suomi-lätäksi?
Detaljejahan siinä pitää hieman muuttaa, ja oliko keulan muodossakin jotain sanomista, mutta entä koneisto, mitat ja tarkkuus noin yleensä.
jos kokemusta kellään niin olisin jaetusta informaatiosta kovin kiitollinen!
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja PeS »

kessu84 kirjoitti:Iltaa!
sellaista olisin halunnut teiltä guruilta ja muiltakin kysyä että miksi EN ostaisi tätä: http://www.jeco.se/jEco/product.asp?qsL ... =PKT-00059
ja koettaisi muuttaa suomi-lätäksi?
Detaljejahan siinä pitää hieman muuttaa, ja oliko keulan muodossakin jotain sanomista, mutta entä koneisto, mitat ja tarkkuus noin yleensä.
jos kokemusta kellään niin olisin jaetusta informaatiosta kovin kiitollinen!
Kysymys on tietty sinusta itsestäsi, eli kuinka tarkasti haluat esikuvaa seurata. Olen taannoin modannut ruotsalaista Lättää. Kori on suomalaiseen liian pitkä ja muistaakseni myös liian kapea. Suomalaisen Lätän keula on pyöreä, kun taas ruotsalaisen on soikio. Suomalaisessa Lätässä katon aaltopellitys ylettyy keulan reunoille asti, eli se noudattaa nokan pyöreää muotoa. Ruotsalaisessa aaltopellitys päättyy oven kohdalle. Ikkunoiden koko myös poikkeaa hieman. Suomalaisen Dm7:n fillari on suurempi (=9 mm), kun ruotsalaisessa se on halkaisijaltaan 7 mm. Telin akseliväli on ruotsalaisessa lyhyempi kuin suomalaisessa. Oven alareuna ja helmojen muoto on erilainen. Lampuissa on eroja.


Ruotsalainen Lättä muistuttaa enemmän Dm6-Lättää, mutta korissa on samat erot kuin edellä. Ruotsissa on saatavilla messinkirakennussarja, joka muistuttaa enemmän suomalaista Dm6-Lättää. "Lättähattu - kiskoauton tarina" -kirjassa on tarkemmin suomalaisen Dm6 ja ruotsalaisen Lätän eroista.

Sen tiedän, että ensi vuonna Mestarimallit julkaisee rakennussarjan suomalaisesta Dm6-Lätästä ja liitevaunusta, jonka rakenne muistuttaa ruotsalaista, eli siinä on valmis kori ja valmis alusta.
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 02:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tuhoutunut kuvalinkki poistettu.
kessu84
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 10.02.2012 22:18

Re: Lättähattu projekti

Viesti Kirjoittaja kessu84 »

Suuri kiitos tiedoista!
jospa sitten malttaisi mielen sinne ensi vuoteen, kun eipä tällä nyt niin kiire ole ja tottakai mieluummin suomalaiselta
valmistajalta näitä aina ennemmin ostaisi kuin ulkomailta!
Et yhtään tarkempaa aikataulua osaisi vielä sanoa koska teiltä tulee myyntiin?
mhakanpaa
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10.08.2014 18:40

Dm6/Dm7 "Lättähattu" (H0)

Viesti Kirjoittaja mhakanpaa »

---
Viimeksi muokannut mhakanpaa, 09.01.2020 15:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Dm6/Dm7 "Lättähattu" (H0)

Viesti Kirjoittaja KLu »

Tyylikäs Lättä ! Väritys on uskottavan näköinen, mitä värisävyjä olet käyttänyt?

Kerro hieman muutenkin Lätän toteutuksesta. Koriaihio, tekniikka jne.


K.L.
mhakanpaa
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10.08.2014 18:40

Re: Dm6/Dm7 "Lättähattu" (H0)

Viesti Kirjoittaja mhakanpaa »

---
Viimeksi muokannut mhakanpaa, 09.01.2020 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dm6/Dm7 "Lättähattu" (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siistiä pintatyötä!
Vastaa Viestiin