H0 InterCity-vaunut

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Samuelsson, upealta näyttää! En vain oikein ymmärtänyt, miksi haluat onton katon. Onko se valaistusta varten?
Miten lisäät vaunun painoa? Voi käyttää esimerkiksi haulikon lyijypatruunoita sekoitettuina liimaan.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kiitos!

Koneistan katot ontoiksi ensisijaisesti pitääkseni vaunun painopisteen mahdollisimman matalalla. Mitä korkeampi painopiste, sen epävakaampi kulku, varsinkin vaihteissa. Samalla syntyy mainitsemasi sisävalaistuksen vaatima tila. Katon pitkittäinen jäykistys syntyy jyrsityn syvennyksen sisäreunaan liimattavilla messinkisillä L-profiileilla, jotka toimivat samalla sisävalaistuksen johtimina.

Lisäpainoa mallini ei suinkaan kaipaa, pikemmin sitä pitäisi karsia vielä pois.

Hauleista saa kyllä kätevästi painoa malleihin, jotka sitä kaipaavat. Haulikon patruunat ovat vaan hankalasti saatavissa ilman hankintalupia. Ilmakiväärin lyijyluodit ovat myös näppäriä ja halpoja, vaikka sulatukseen.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 963
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Vaunu pysyy kyllä vakaana, jos telit on ripustettu kunnolla — yläpainotteisesta painosta huolimatta. Se on kyllä totta, että umpikatto noin pitkässä vaunussa tuottaa ehkä liikaa painoa. Kaksipuoleinen muotti on yksi keino valaa onttoja kattoja — samalla säästyy hartsia. Umpivalussa kevennysaine taas riittää keventämään noin pitkän vaunun katon aika passeliksi — toinen tapa keventää aika helposti.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja ealab »

Toisaalta yläpaino rauhoittaa menoa, jos pyöräkerroissa vähän vipottaisi. Kysehän olisi massahitaudesta.... :) Lyijystä on valettuja painoja, hytin kattoja, ym. muotissa, muotoonsa, ok. Vaan olisi hyvä rauhoittaa näiden valuhöyryjen hengittämistä, vaikka ei yksi pääsky pesää tee.. ? Olen myös maalannut lyijypainot, ettei sormet mustu asentaessa. Myös hanskat viilatessa, jne.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Pientä päivitystä pitkästä aikaa. IC-vaunuja valmistuu tällä erää 6 kpl. Litterat 1x Cx 1x Rx ja 4x Ex.
Kuvassa korit pohjamaalattuina. Myös siirtokuvat olen jo tehnyt. Lähiaikoina valmistuvat myös alustat.
Kattojen suhteen päädyin lopulta ratkaisuun jossa katot valettiin suoraan oikeaan muotoonsa ilman jyrsintää. Säästyin taas yhdeltä työvaiheelta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Ensimmäinen valmis! Tämmöisiä näistä tulee. Ainakin omaan silmään sopii mainiosti Suomi-vaunuksi, vrt: pelkkä maalausmuutos. Seuraavaksi työn alle Rx -ravintolavaunu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Todella hieno esittelymiljöötä myöten.
T:PasiS
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

PasiS kirjoitti: 13.09.2018 20:58 Todella hieno esittelymiljöötä myöten.
T:PasiS
Kiitos.

Tuo miljöö on juuri kaluston säilytystä ja kuvausta varten tekemäni, vajaan metrin mittainen dioraama. Sopii hyvin olohuoneen hyllyyn, mutta samalla helppo liikutella vaikka ulos luonnonvaloon kuvausta varten. Taustamaiseman saa irti jos haluaa käyttää aitoa luonnontaustaa.

Oheisessa kuvassa dioraama työn alla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

InterCity -vaunujen ohessa valmistui myös Sr1-veturi. 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siistejä, hienoja, hyvin esikuviensa näköisiä!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Esittelymaisemassa on hyviä viboja Jyväskylä-Jämsänkoski -väliltä. Ja sinne kuviteltuun maisemaan vaunutkin sopivat erittäin hyvin. 1990-lukulaisuus!
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

mudhoney kirjoitti: 24.09.2018 22:05 1990-lukulaisuus!
Hauskaa että 90-luku välittyy, koska sitä olen yrittänytkin. Juuri ko vuosikymmenelle mallini perustan. Kotiradastani olen rakentamassa ylöjärven liikennepaikkaa, ajanjaksollisesti rajattuna vuosiin 1990-2000. Tämä lähinnä kalustokuvauksia varten tekemäni dioraama on toiminut harjoitteena monille rataani tuleville ratkaisuille. Nähtävästi suunta on oikea!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Ehdottomasti!
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Tässä näitä alkaa olla valmiina liikenteeseen. Loppuopastimien kehykset ja päätyjen sillat vielä uupuu 5/6 vaunusta. Odottelen myös muutamaa sataa istuvaa figuuria, ja dcc-sisävalaistussarjoja, mutta voinen jo sanoa että loppusuoralla on tämä prokkis. 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kävin testaamassa InterCityä Piraken kerhoradalla. Hyvin pelitti. :P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.