H0 ja H0e 3D mallinnetuja koreja saatavilla

Valvojat: jhr, Hermanni

Junajäärä
Matkustaja

H0 ja H0e 3D mallinnetuja koreja saatavilla

Viesti Kirjoittaja Junajäärä » 15.12.2017 22:30

Olen 3D-mallintanut yhden H0e veturin ja kaksi moottorivaunua. Ensimmäinen, H0e mittakaavainen neuvostoliittolainen TU4 on nyt jakelussa Shapewayssa. Veturi on suunniteltu n-skaalaisen jenkkiveturin KATO N 176-1202 alustalle. Ainakin mallikappale istui hyvin suoraan rungon päälle. Riitti, että irroitin n-skaalan kopan, kytkimet ja semmoisen muovisen tukiosan veturin pyöreästä päästä. Koppa laitetaan veturiin niin, että entisestä veturin peräpäästä tulee uusi keula. Mitään erityisempää kiinnitystä ei tarvita vaan koppa pysyy päällä kitkan avulla ja on melko helposti irroitettavissa. Telejä pitää modifioida mutta sellaisenaankin F-sarjan teli on melko lailla venäläisen oloinen.

Seuraavana julkaisen H0-mittakaavaisen VR:n Dm4:n. Sekin on jo valmis ja tilasin jo ensimmäisen mallikappaleen. Päätän julkaisemisesta kunhan saan prototyypin tarkastettavaksi. Dm4 oli aika hankala tehdä FreeCAD:lla mutta kai siitä jonkinlainen tuli. Valmista alustaa sille ei ole. Itse taidan kyhätä koneiston kahdesta Pikon saksalaisesta BR185/VT137 moottorivaunusta ellen sitten tee kokonaan uutta koneistoa.

Kolmantena julkaisen LWR:n H0e moottorivaunun eräänlaisena freelance-versiona koska lähtötietoja Loviisan radan motista on vähän. Minulla oli tiedossa, että vaunu on rakennettu kapearaiteisen avovaunun rungolle, joten sain siitä päämitat ja telityypit. Sen lisäksi oli kaksi valokuvaa, joiden avulla tein mallinnuksen. Yritin tehdä motista mahdollisimman tarkasti kuvien mukaisen. Ihan kaikkea en tiedä, esimerkiksi peräpään ulkomuotoa ei ole tiedossa mutta saatoin päätellä, että se on samanlainen kuin etupää mutta ilman jäähdytintä. Mottikin on muuten valmis mutta alustan sovitus pitää vielä tehdä.

Teen näitä vetureita itselleni mutta 3D-tulosteiden hyvä puoli on se, että vetureita on helppo monistaa. Tällainen touhu madaltaa kynnystä aloittaa suomalaisen radan rakentaminen kun kalustoa on kohtalaisen helposti saatavilla. TU4 on kyllä neuvostoliittolainen - mutta Jokioisillahan on sellainen.

https://www.shapeways.com/shops/jyrki-s-model-trains
Jyrki Vaara

vanhempi digitaaliajan pienoisrautatieharrastaja